پیش بینی روند صعودی معاملات بورس تا پایان سال جاری

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته به نظر می رسد که روند معاملات بازار سهام تا پایان سال جاری تحت تاثیر تورم موجود در اقتصاد کشور،روند مثبتی را تجربه کند و صعودی باشد.

«سهیل کلاهچی» امروز (دوشنبه) به روند فعلی معاملات بورس و تصمیمات تیم اقتصادی دولت جدید برای بهبود روند معاملات بازار اشاره و اظهار داشت: تاکنون صحبت های کلی در خصوص معاملات بازار سرمایه از سوی تیم اقتصادی کابینه دولت سیزدهم مطرح شده است که بهتر است برنامه‌های دقیق‌تری از سوی تیم جدید اقتصادی برای ایجاد برخی از شفاف‌سازی‌ها در زمینه بازار سرمایه و دیگر مسایل اقتصادی حاکم در کشور مطرح شود تا بتوان آینده این بازار را مورد ارزیابی قرار داد.

وی با تاکید بر پارامترهای تاثیرگذار بر معاملات بازار سهام تاکید کرد و گفت: ایجاد اصلاح چند روزه در بازار زمینه بازگشت دوباره روند صعودی به معاملات بورس را فراهم کرد که از این لحاظ آینده این بازار را در میان مدت می‌توان به صورت صعودی در نظر گرفت.

کلاهچی اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که روند معاملات بازار سهام تا پایان سال جاری تحت تاثیر تورم موجود در اقتصاد کشور روزهای مثبتی را تجربه کند و صعودی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که طبق ارزیابی‌های انجام شده همسو با روند صعودی نرخ دلار، آینده روشنی پیش روی معاملات بازار سهام قرار خواهد گرفت و سهام شرکت‌های بزرگ که بخش بزرگی از مسیر بازار سهام تحت تاثیر این صنایع تعیین می‌شود، بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار خواهند داد.

وی به دیگر عامل تاثیرگذار که اخیرا روند معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار داده است اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر حاکم در بازار سهام موضوع برجام و نتیجه مذاکراتی است که می‌تواند تا حدودی روند معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

کلاهچی گفت: در صورت فراهم شدن زمینه برای توافق در برجام، نرخ ارز به صورت هیجانی رو به پایین حرکت خواهد کرد که شاخص بورس هم تحت تاثیر چنین اتفاقی برای مدتی موقت وارد مدار نزولی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سهامداران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که تاثیر نتیجه برجام در بازار موقتی است و ممکن است معاملات بازار سهام برای مدتی محدود تحت تاثیر چنین اتفاقی در کشور قرار بگیرد.

وی به موضوعی دیگر که طی چند روز اخیر تاثیرگذار بر روند معاملات بورس بود اشاره کرد و گفت: در این زمینه می‌توان به اتفاقات رخ داده در کشور افغانستان اشاره کرد، غافل از آنکه چه گروه یا جناحی در افغانستان یا دیگر کشورهای همسایه به قدرت می رسند اما در صورت وجود آشوب در کشور مدنظر تا حدودی اقتصاد ایران را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

کلاهچی تاکید کرد: افغانستان از جمله کشورهایی است که از ایران واردات دارد، ممکن است ایجاد چنین ناآرامی هایی در کشور مدنظر منجر به بروز برخی از مشکلات در حوزه صادرات ایران شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اثر این اتفاق در بلندمدت در کشور نشان داده خواهد شد و به مراتب عملکرد شرکت های صادرات محور حاضر در بورس و روند معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی افزود: در صورت در نظر گرفته شدن بازار سرمایه به عنوان یک بازار آزاد، عدم اعمال قوانین محدودکننده و رفع قوانین محدود کننده شاهد تاثیر مثبت آنها بر معاملات بازار خواهیم بود.

کلاهچی به تغییر برخی از قوانین حاکم در بازار سهام تاکید کرد و گفت: مسایل موجود در بازار مانند حجم مبنا و دامنه نوسان از جمله مباحثی هستند که بارها صحبت هایی در خصوص تغییرات آن مطرح شده است، در صورت اعمال آنها شاهد معاملاتی مثبت در این بازار خواهیم بود و آینده روشنی پیش روی این بازار قرار می گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به کار گرفتن معاملات الگوریتمی از دیگر اقداماتی است که می توان برای بهبود روند بازار در دستور کار قرار داد تا امکان انجام خرید و فروش ها در بازار در هر لحظه امکان پذیر شود.

وی ادامه داد: وجود صف‌های خرید و فروش در بازار منجر به ایجاد حاشیه‌هایی در معاملات بازار شده است که بهتر است هر چه زودتر تصمیماتی برای رفع این مسایل در بازار اتخاذ شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به کار گرفتن چنین مسایلی زمینه افزایش نقدشوندگی، عمق بخشیدن به معاملات بازار و ایجاد تعادل در حرکت‌های مختلف بازار را فراهم می‌کند و باعث کاهش رفتار و روند هیجانی معاملات بورس خواهد شد.

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (یکشنبه، ۱۴ شهریورماه) سه هزار و ۷۸۰ واحد کاهش داشت که در نهایت شاخص در کانال یک میلیون و ۵۳۷ هزار واحدی به روند نزولی بازگشت.

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.