عرضه اولیه سهام توسن در فرابورس ایران

امروز نشست خبری با عنوان "یک دیدار یک عرضه"، برای عرضه اولیه سهام شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین در فرابورس برگزار شد.

ولی اله فاطمی، بنیان‌گذار توسن در نشست خبری که امروز به منظور عرضه اولیه سهام شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین برگزار شد، درباره توانایی‌ها و وضعیت درآمد و سوددهی توسن توضیحاتی داد.

بنیانگذار شرکت توسن در ابتدای این نشست خبری گفت:« نگاه توسن آینده ساز و نگاهی به استفاده از فناوری در زنجیره زندگی و کسب‌وکار مردم  است.  امیدواریم که در این مسیر بهترین اثر بخشی را داشته باشد. در فضای جدید باید بتوانیم زیر ساخت‌های مالی را به صورت راحت امن و سریع در اختیار کسب و کارها و مردم بگذاریم. توسن به موفقیت مردم، تجاری سازی و استفاده از کسب و کارهای نوین فکر می‌کند و هنر توسن این است که بتواند فناوری را در فضای کاری وارد کند. اینجاست که توسن مدعی است که توانسته 22 سال گذشته کارنامه موفقی داشته باشد و زبانزد متخصصان در این حوزه باشد.  توسن یکی از معدود شرکت‌های دانش بنیان یا فناور در حوزه فضای بانکی است که آیین‌نامه مطابقت با شریعت از کشور مالزی دارد. نرم افزارهای توسن نه‌‌ تنها چندزبانه هستند و در فضای بین‌المللی استفاده می‌شوند بلکه یکی از افق‌های جدی درآمدزایی و توسعه پایدار برای توسن هستند. نرم افزارهای توسن هم با مصوبات فقهی بانک‌های ایران و هم مصوبات کمیته‌های فقهی بانک‌های سنی تطبیق دارد که بازار بزرگی را روبه روی توسن گذاشته است. توسن توانسته است نرم افزار ضد پولشویی را در چند کشور دنیا به فروش برساند و آن را به زبان‌های عربی و چندین زبان متفاوت دیگر عرضه کند. یکی از محورهای متمایز ساز ترازنامه مالی و صورت‌های مالی توسن در آینده محور صادرات خواهد بود.»

درآمد پیش روی توسن

فاطمی افزود:« امروز هزینه فاوا به درآمد در بانک‌ها بین یک تا دو متفاوت است نهایت آن 1.07 و کمترین آن در حدود یک است.  همین نسبت در دنیا بین 10 تا 15 است. سهم هزینه فاوا  که سهم توسن هم جزء این هزینه است حدود 1.5 است که باید به نرم جهانی که بین 10 تا 15 است برسد.

اگر فرض کنیم سهم هزینه فاوا  طی ده سال به 9درصد برسد حجم درآمدی که در این صنعت ایجاد خواهد شد در حدود سی و پنج هزار میلیارد تومان است که سهم توسن برای مثال در زمینه نرم افزارهای کربنکینگ 42 درصد و در بعضی زمینه ها 10 درصد است و اگر متوسط آن را که همان 20 درصد است در نظر بگیریم درآمد سالیانه حداقل دو  تا سه هزار میلیاردی افق پیش روی توسن است.

در سال‌های گذشته توسن برای بانک‌ها و شرکت‌ها تولید محصول می‌کرد ولی این افتخار را دارد که توانسته کم‌کم به مردم سرویس ارائه دهد. شاید در سال 95 حدود 40 درصد از مردم از محصولات توسن به واسطه بانک‌ها استفاده می‌کردند. که این نسبت در سال 1400 با واسطه به 80 میلیون نفر رسیده است.»

کسب سود در کنار ایجاد رفاه مردم

وی همچنین گفت:« سرمایه توسن در چهار پنج سال اول فعالیت حدود صد میلیون بود. شاید بتوان گفت توسن تنها مجموعه‌ای خصوصی در این حوزه است که بدون سرمایه‌گذار، حمایت مستقیم، و بدون سهامداری بانک فعالیتش را آغاز کرد و مجبور بود همه درآمدهایش را هزینه کند. باعث خوشحالی است که درآمدش هزینه جاری نشده  و سرمایه‌گذاری شده است.

در حال حاضر نسل سوم پلتفرم  و نرم‌افزارهای توسن آماده‌ شده که از درآمد خود توسن بوده و اینجا است که شاید اثر آن در صورت‌های مالی کمتر دیده شده و همچنین حاشیه سود را کمتر کرده است. چون بدون کمک صندوق نوآوری، صندوق شکوفایی، حمایت وام‌های دولتی و دانش بنیان ها این کار را آغاز کرده است. این موضوع که از  محل درآمد خود و بدون سرمایه‌گذار و حامی خصوصی این کار را انجام داده جای امیدواری دارد که بتواند  همچنان این روند را ادامه دهد و خلق فرصت کند.»

بیانگذار شرکت توسن همچنین اشاره کرد:« توسن از صد میلیون تومان سرمایه اولیه  به دویست و چهار میلیارد تومان رسیده که ارزش قابل‌توجهی است. توسن 9 سهامدار حقوقی و20 سهام‌دار حقیقی دارد و درمجموع توسن دویست و پنجاه نفر از پرسنل خود را در قالب حقیقی و حقوقی سهامدار کرده است.

توسن به هیچ یک از بانک‌ها و سهامداران بزرگ وابستگی ندارد و این فاصله باعث چابکی بیشتر آن شده است و باعث ریسک و نوآفرینی در برخی زمینه ها شده است.

42 درصد از بانک‌های ایران از نرم افزار متمرکز توسن استفاده می‌کنند که این یک سرمایه بزرگ است که حدود 15 بانک به توسن اعتماد کرده اند.»

درآمدهای عملیاتی توسن در سالهای گذشته

او افزود:« تمرکز اصلی توسن بر حوزه نوآوری و نوآفرینی بوده و درآمدزایی کمترین اهمیت را داشته است. درآمد توسن در سال99 حدود 320 میلیارد تومان بوده که پیش بینی می‌شود در سال 1400 این  رقم به 420 میلیارد برسد و قطعا در1404 به 1300 میلیارد تومان خواهد رسید.

امروزه حدود 1600 میلیارد تومان دارایی مشروط و غیر مشروط در توسن وجود دارد ولی دارایی اصلی سرمایه نیروی انسانی، مدیران و تفکر نوآوری شرکت است.

توسن می‌داند که نسل جدید منتظر نمی ماند و توقعات بروزی دارد و محدود به توان حاکمیت نمی شود و 40 درصد از درآمد در اختیار این نسل است.

سود تقسم شده سال 99 در توسن،  هفتاد درصد بوده و حدود 74 میلیارد تومان هم سود انباشته داشته است.»

چشم انداز آینده توسن

فاطمی گفت:« در چشم انداز سال 1404 توسن، در جمع 14 شرکت برتر ارائه دهنده سرویس‌های بانکداری در جهان و برترین ارائه دهنده راهکارهای بانکداری اسلامی در دنیا خواهیم بود .

در حال حاضر تنها 3 درصد درآمدهای توسن از صادرات است اما توسن در سال 99 بزرگترین صادر کننده نرم افزار ایران بود.

توسن در فضای سرویس دهی مستقیم به مردم ورود کرده است تا بتواند دسترسی امن سریع و راحت به خدمات مالی را ارائه کند. البته توسن در چند سال گذشته از فضای پرداخت عبور کرده و در بحث اعتبار سنجی، احراز هویت و …. وارد شده  است. همچنین برات را دیجیتالی کرده است. برات یکی از ابزارهای مهم در آینده نظام بانکداری اعتباری ما خواهد بود و سهم نظام بانکداری نقدی باید کمتر شود.»

او در پایان به این نکته اشاره کرد که:«  توسن در بحث بانکداری شناختی و دیجیتال معماریش را ارائه کرده است

آینده صنعت بانکی متاثر از تکنولوژی خواهد بود و فن‌آوری می‌تواند تحول آفرینی کند و نسل بعدی بانک‌های موفق و ماندگار را مشخص کند.»

صادرات محصولات به 6 کشور

حسام الدین جعفری ندوشن مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی ایران نیز در این مراسم گفت:« امروز بازار سرمایه ایران پذیرای یک شرکت دانش محور است که بر خلاف سایر شرکت‌ها که دارای دارایی‌های مشروط هستند این شرکت دارایی‌های عظیم نامشروط دارد. دکتر فاطمی در حدود 22 سال پیش یک شرکت بزرگ را در عرصه نرم افزاری تاسیس کردند که تجارت اصلی آن تولید محصولات و نرم افزارهای بانکی است و اولین موبایل بانک، اینتربانک و کربنکینگ ایرانی بعد از ملی انفورماتیک را عرضه کرد.

جعفریعلی رغم محدویت و تحریم‌ها توسن به 6 کشور دنیا محصولات خود را صادر کرده است. محصولات توسن چند زبانه مطابق با استانداردهای بین المللی و مطابق با فقه شیعه و سنی هستند و به همین جهت توانایی صادرات آن به سایر کشورهای اسلامی وجود دارد.

شرکت توسن در سال‌های گذشته فارغ از تورمی بودن شرایط کشور، هر ساله بیش از 50 درصد رشد در زمینه فروش داشته است. حاشیه سود ناخالص شرکت بیش از ۵۰ درصد بوده است. حُسن بزرگ توسن این است که متعلق به هلدینگ تکوستا است. توسن طی سال‌های اخیر علاوه بر سیستم‌های بانکداری کربنکینگ، سامانه های کشف تقلب  و ضد پولشویی هم توسعه داده است و فعالیت‌های بسیاری در خصوص بانکداری غیر حضوری برای مشتریان ترتیب داده است که در دوران کرونا شاهد آن بودیم که از طریق آنها در سال های آینده هیچ نیازی به حضور در شعب بانک وجود نخواهد داشت.»

درآمدهای شرکت از دو بخش فروش نرم افزار و پشتیبانی نرم افزار است

وی در پایان افزود:« فروش سال گذشته شرکت ۳۲۰ میلیارد تومان، سود عملیاتی ۱۲۸ میلیارد و سود خالص شرکت در سال مالی گذشته ۲۱۰ میلیارد تومان بوده است. انتظار می‌رود در طی سال آتی توسن رشد درآمدی سال‌های گذشته را تکرار کند. درآمدهای شرکت شامل دو بخش فروش نرم افزار و پشتیبانی نرم افزارها است و بخش پشتیبانی درآمد قابل توجهی دارد که این درآمد با دوام است.

شرکت‌توسن ۴۲ درصد سهم از بازار کشور را دارد و به بیش از ۸۰ میلیون نفر ایرانی به طور مستقیم و غیرمستقیم سرویس را ارائه می‌دهد.

همچنین بوم کسب و کار توسن بستر بسیار مناسبی برای استارتاپ‌های حوزه بازار پول و سرمایه است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.