متقاضیان وام ازدواج بخوانند

برای دریافت وام ازدواج نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها نیست و فرآیند آن همچون قبل از طریق سامانه مربوطه‌ که بانک مرکزی تعبیه کرده است، انجام می‌شود

وام ازدواج یکی از وام‌های پرتقاضای سیستم بانکی است که هر ساله در بودجه کشور، بانک مرکزی و دولت مکلف می‌شوند به بانک‌ها ابلاغ کنند تا درصدی از وام‌های پرداختی خود را به این امر اختصاص دهند.

بدین منظور، طبق قانون بودجه در سال جاری تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها معادل ۷۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.

همچنین، به منظور کاهش سن ازدواج جوانان، بانک مرکزی مکلف شد که تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوج‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد.

در این زمینه، بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یعنی یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند و طبق گفته مدیر اداره اعتبارات بانک تعداد ضامن‌ها در متن قانون پیش‌بینی نشده و مبنای اعتبارسنجی (وضعیت مالی متقاضی و ضامن) اعلام شده است.

براین اساس، به تشخیص بانک‌ها ممکن است تعداد ضامن‌ها کم یا زیاد شود.

ثبت‌نام وام ازدواج به صورت اینترنتی و از طریق مراجعه به سایت تسهیلات قرض‌الحسنه وام ازدواج ۱۴۰۰ ve.cbi.ir انجام می‌شود.

این سایت توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است تا متقاضیان در هرساعتی از شبانه روز برای ثبت نام و پیگیری درخواست خود به این سایت مراجعه کنند. اما در این بین، برخی از متقاضیان برای تکمیل فرآیند ثبت‌نام خود با ابهامات و سوالاتی مواجه هستند که در ادامه به آن‌ها پاسخ داده شده است.

یکی از مشکلاتی که برخی متقاضیان وام ازدواج با آن درگیر هستند، پذیرفته نشدن مکرر کُد امنیتی ورود به سامانه برای تکمیل فرآیندهای ثبت‌نام است که پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از بانک مرکزی با این پاسخ مواجه شد که حروف مدنظر که برای ورود به سامانه تعبیه شده‌اند به کوچک و بزرگ بودن صفحه کلید حساس است و افراد باید به این موضوع در وارد کردن کُد مربوطه توجه کنند.

از سوی دیگر، در فرایند ثبت نام برای دریافت وام ازدواج باید از بین بانک‌های عامل موظف به پرداخت این تسهیلات، یکی از آن‌ها انتخاب شود که سامانه مربوطه در زمان انتخاب بانک عامل این پیغام را می‌دهد که “هنگام انتخاب بانک عامل، بانکی را انتخاب کنید که بتوانید در آن بانک ضامن تامین کنید”.

این پیام به این معنی است که قبل از انتخاب بانک عامل از شرایط بانک مورد نظر برای اخذ ضامن اطلاع پیدا کنید تا فرآیند دریافت تسهیلات برای شما تسهیل شود و ضامنی متناسب با شرایط آن بانک ارائه دهید.

علاوه بر این، برخی دیگر از متقاضیان وام ازدواج که به تازگی به سامانه برای ثبت‌نام و دریافت وام مراجعه کرده‌اند، اینگونه توضیح دادند که برای انتخاب بانک عامل تنها یک بانک به آنها معرفی شده است.

پاسخ بانک مرکزی به این موضوع نیز این است که منابع بانک‌های عامل برای پرداخت وام ازدواج از سوی بانک مرکزی در هفته اول هر ماه شارژ می‌شود که هر بانکی بسته به تعداد ثبت‌نام‌هایی که دریافت می‌کند، ظرفیت آن‌ها تکمیل می‌شود و انتخاب مجدد آن‌ها به عنوان بانک عامل برای دریافت وام ازدواج از سوی سایر متقاضیان در اوایل ماه بعد با شارژ شدن سهمیه آن‌ها فعال می‌شود.

البته، ممکن است با درخواست بانک‌هایی که سهمیه آن‌ها برای پرداخت وام ازدواج به پایان رسیده است، بانک مرکزی پیش از ابتدای ماه با درخواست آن‌ها موافقت کند و با تمدید سهمیه برای پرداخت وام ازدواج بتوان آن‌ها را در سامانه به عنوان بانک عامل انتخاب کرد.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.