تعجب بورسی‌‌‌ ها از ریزش ممتد شاخص

دیروز شاخص کل بورس‌ باز هم ریخت و با ۲۹هزار واحد منفی و بیش از ۲ درصد افت در محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد قرار گرفت. این افت ادامه‌‌‌دار شاخص اهالی بورس را شگفت‌‌‌زده کرده است.

برخی از این افراد که در فضای مجازی هم دست به قلم هستند به تحلیل این وضعیت و سپس پیش‌بینی آینده بازار می‌‌‌پردازند و برخی هم جز گلایه کاری از دستشان برنمی‌‌‌آید. یکی از این فعالان بورسی که در توییتر مشغول است دیروز در واکنش به ریزش مجدد شاخص نوشت: «شاخص قرار بود ۱۶۰۰ رو بشکنه، داره میاد ۱۴۰۰! خود سهم‌‌‌ها هم رو شاخص ۹۰۰هزار دارن معامله میشن.» برخی هم به وعده دولت جدید مبنی بر بهبود اوضاع بورس اشاره می‌کردندو از اینکه دولت رئیسی خلف وعده کرده، گلایه داشتند.

مثلا یکی از این افراد نوشت: «متاسفانه تیم اقتصادی جدید هم مثل تیم و دولت قبل فکر می‌کنند اگر بورس صعود کند تورم رشد می‌کند، اقتصاد ضعیف می‌شود و هزار و یک استدلال اشتباه دیگه، دقیقا نمی‌‌‌دونم مشکل آقایون با بورس چیه؟» در همین حال برخی حضور رئیسی در تالار بورس در ایام انتخابات را یادآور شدند و به اینکه دولت «خیلی زود بورس را فراموش کرد» اعتراض داشتند: «یادتون هست اولین جایی که سیدابراهیم رئیسی تشریف بردن و دستورات لازم رو صادر فرمودن سازمان بورس بود؟… پرتفوم امروز رکورد شکست و به پایین‌‌‌ترین حد ممکن رسیدم طی این چند سال.» یکی دیگر از کاربران توییتر هم زمان ریزش بازار در اواخر دولت حسن روحانی را یادآوری کرد که با هر ریزش سهامداران از دولت تدبیر و امید انتقاد می‌کردند. او اینگونه به وضعیت امروز بازار کنایه زد: «دیگه روحانی هم نیست بابت قرمز شدن نقشه‌‌‌ بازار  سهام از او انتقاد کنند.» در این میان برخی از کاربران هم دست به قلم شدند و عوامل ریزش بازار را لیست کردند. یکی از این کاربران نوشت: «امروز دیدم خیلی از بزرگان هم این سوال رو داشتن که چرا داره بورس می‌ریزه؟ پاسخش از دید من ساده‌‌‌ست! بالا رفتن نرخ بهره. همین امروز در فرابورس می‌شد ۹ تا از انواع اوراق خزانه رو با بازدهی بالای ۵/ ۲۳درصد سالانه خرید. در اوج حباب بازار (تابستان ۹۹) نرخ بهره بعضی از اوراق تا ۱۵درصد کاهش یافته بود.» در مقابل افرادی هم بودند که برای ریزش بازار دلیل منطقی پیدا نکرده بودند. گروه آخری هم بودند که ریزش بورس را به تغییر احتمالی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مرتبط می‌‌‌دانستند. یکی از این کاربران در همین راستا نوشت: «به دلایل منطقی دهقان دهنوی ابقا نخواهد شد. فقط منتظر ریزش جدی بازار هستند تا با تغییر رئیس شوک‌درمانی کنن. یه کف شاخص هم باید تعریف کرد به نام کف تغییر رئیس سازمان بورس.» با این حال برخی هم از اخبار پشت پرده که از ابقای دهنوی بر سمت خود خبر می‌‌‌داد، نوشتند. بر اساس این اخبار تایید نشده دهقان دهنوی در سازمان بورس به فعالیت خود به عنوان رئیس سازمان بورس ادامه خواهد داد اما در روزهای آینده مدیرعامل شرکت بورس تغییر می‌کند.

  دردسرهای عرضه‌‌‌های اولیه برای بورس

موضوع دیگری که دیروز فعالان بورسی فضای مجازی بر روی آن بحث می‌‌‌کردند، عرضه‌‌‌های اولیه و نحوه ارائه آنها در بازار ایران و مقایسه با بازارهای جهانی بود. سعید درخشانی که از فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه است انگشت اتهام را به سمت عرضه‌‌‌های اولیه نشانه رفته بود. به اعتقاد او عرضه‌های اولیه و خروج نقدینگی بازار مقصر اصلی افت بازار در چند روز اخیر هستند.  بعد از این توییت درخشانی، برخی از دنبال‌‌‌کننده‌‌‌های او مورد دیگری را که باعث ریزش بازار شده است نام بردند. این عامل از نظر آنان فروش اوراق بود. یکی از دنبال‌‌‌کننده‌‌‌های درخشانی برای او نوشت: «سعید جان فروش اوراق رو هم دست کم نگیر در ۳۰-۴۰روز اخیر طی ۴مرحله حدود ۲۷هزار میلیارد تومان اوراق فروختن فقط در چند روز اخیر ۷/ ۱۳ هزار میلیارد تومان فروخته شده فروش اوراق هم برای بازار ما بازی دو سر باخت است.» برخی کاربران اما لحن تندتری داشتند و از اینکه عرضه‌‌‌های اولیه سودی برای سهامداران ندارند شاکی بودند. علی خان‌پایه جزو این دسته بود که خطاب به سیاستگذاران بورسی نوشته بود: «شما ارزش‌گذاری خودتون تو عرضه اولیه رو دیگه قبول دارید؟ ۸۰ درصد سهم‌هایی که تو این دو سال عرضه کردید ارزش دلاری‌شون ۳۰ درصد زیر قیمت عرضه شماست والله هیشکی نمی‌دونه چه خبره یا خودشو می‌زنه به ندونستن؛ سهامدار عمده، بازارگردان، صندوق، کارگزاری، تامین سرمایه؛ خجالت نمی‌کشید؟» کاربرانی مانند «سیدی» هم بودند که نحوه ارائه عرضه‌‌‌های اولیه در بازار ایران و بازارهای بین‌المللی را مقایسه کردند: «در عرضه اولیه‌‌‌های معمول در دنیا، پول فروش سهام به ترازنامه شرکت می‌رود، یعنی به گونه‌‌‌ای به عنوان پشتوانه سهام شرکت در بازار ثانویه با تامین مالی آن شرکت عمل می‌کند، سهامدار عمده هم معمولا تا ۶ ماه حق فروش سهام ندارد، اینجا همان روز اول سهامدار عمده پول را از بازار خارج می‌کند.» این کاربر در ادامه نیز راهکاری برای حل این معضل داد. به اعتقاد او کافی است قبل از عرضه اولیه یک افزایش سرمایه از صرف سهام به قیمت اسمی به میزان سهام عرضه اولیه انجام شود و به عنوان سهام خزانه به ترازنامه شرکت برود. به هر حال هر فعالی به دنبال بهانه‌‌‌های خود برای توجیه روند روزهای اخیر بازار می‌‌‌گشت.

  سیگنال کیهان به سهامداران

پیش‌بینی روزنامه کیهان از آینده بازار سرمایه هم سوژه دیگری بود که مورد توجه کاربران بورسی فضای مجازی قرار گرفت. این روزنامه در مطلبی در یکی از شماره‌‌‌های اخیر خود پیش‌بینی کرده که بورس از مهر ماه روند صعودی به خود می‌گیرد. سهامدارانی که در یک سال گذشته این دست از اظهارات را از مسوولان دولتی و بورسی شنیده بودند، این پیش‌بینی کیهان را دستمایه قرار دادند و به هم توصیه می‌کردند، پرتفوی خود را درست ببندند که از مهر ماه قرار است روزهای سبز به آنان سلام کند. در حالی که برخی از آنان به شوخی می‌‌‌گفتند که «پس بریم از صف فروش دربیاییم»، در مقابل برخی تجربه اظهارات قبلی مسوولان را یادآور می‌‌‌شدند و این پیش‌بینی کیهان را سیگنال خروج تعبیر کردند.

  قدردانی از وزیر اقتصاد

با اینکه یک روز از دستور وزیر اقتصاد برای انتشار صورت‌های مالی بانک ملی گذشته اما تشکر بورسی‌‌‌‌‌‌ها و کارشناسان اقتصادی از احسان خاندوزی هنوز تمام نشده است. دیروز کامل ابراهیمیان با خطاب قرار دادن وزیر اقتصاد در توییتر نوشت: «انتشار صورت‌های مالی بانک ملی رخدادی بسیار عالی بود درود بر باعث و بانی‌اش که نحوه مدیریت نامدیران را توی بزرگ‌ترین بانک کشور نشون داد که جزو مورد اعتمادترین نهادپولی بین مردم هست. ۶۸هزارمیلیاردتومان زیان ساختن یک شاهکاره؛ یک شاهکاره بزرگ.» حسین خزلی خرازی هم از خاندوزی به خاطر انتشار صورت‌های مالی بانک‌‌‌ ملی‌‌‌ ایران قدردانی کرد و در ادامه گفت که منتظر انتشار صورت‌های مالی همه‌‌‌ بانک‌های دولتی و شرکت‌های دولتی مثل هما و راه‌‌‌آهن، بیمه ‌‌‌ایران است.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.