بانکی که سود نمی‌ گیرد، سودساز شد

بانک مهر ایران که همه تسهیلات خود را به‌صورت قرض‌الحسنه و بدون دریافت سود پرداخت می‌کند، به‌علت مدیریت مالی صحیح، تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۹۳۶۳ میلیارد ریال سود انباشته ساخته است.

بررسی‌ صورت‌های مالی بانک مهر ایران نشان می‌دهد سود انباشته این بانک از ۳۹۵۱ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ به بیش از ۹۳۶۳ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ رسیده و نزدیک به ۱۳۷ درصد رشد داشته است.

همچنین در صورت سود و زیان این بانک مشخص است سود خالص سال ۱۳۹۹ بانک مهر ایران ۷۰۶۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال پیش از خود تقریباً رشدی ۱۹ درصدی را تجربه کرده است.

تحقق سود انباشته نزدیک به ۱۰هزار میلیارد ریال تا پایان سال ۱۳۹۹ در حالی است که بانک مهر ایران سودی از مشتریان خود دریافت نمی‌کند و حداکثر کارمزد دریافتی از مشتریان بابت تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ درصد است.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

طبق مصوبه مجمع عمومی سالانه و فوق‌العاده بانک مهر ایران در تیرماه سال جاری، مقرر شد سود انباشته برای افزایش سرمایه بانک و در طول چند مرحله به کار گرفته شود. بنا بر این شده تا افزایش سرمایه ۲۵هزار میلیارد ریالی این بانک در چند مرحله از محل این سود انباشته انجام شود؛ به‌طوری که در مرحله اول ۹۰۰۰ میلیارد ریال از سود انباشته سال ۱۳۹۹ و مابقی آن در سال‌های آتی از همین محل تأمین خواهد شد.

سرمایه بانک مهر ایران در بدو تأسیس (سال ۱۳۸۶) مبلغ ۱۵هزار میلیارد ریال بود که پس از افزایش سرمایه سال ۱۳۹۹ به ۲۵هزار میلیارد ریال رسید. اکنون با مصوبه مجمع عمومی، سرمایه این بانک در چند مرحله به ۵۰هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای عملیاتی

از دیگر شاخص‌هایی که در صورت‌های مالی بانک مهر ایران جلب توجه می‌کند، درآمد کارمزد است. خالص درآمد کارمزد (با کسر هزینه کارمزد) این بانک در سال گذشته ۱۵هزار و ۳۷۹ میلیارد ریال بوده است. این عدد نسبت به سال ۱۳۹۸ که ۹۶۱۷ میلیارد ریال بوده، نزدیک به ۶۰ درصد رشد داشته است.

همچنین جمع درآمدهای عملیاتی بانک در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۲هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال پیش از خود حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.

بر اساس ترازنامه سال ۱۳۹۹ بانک مهر ایران، مجموع دارایی‌های این بانک از ۲۹۱هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ به ۴۸۲هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۹ رسیده و ۶۵ درصد بیشتر شده است.

مبلغ سپرده‌های مشتریان بانک مهر ایران در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۵۰هزار میلیارد ریال بوده که در سال بعد با رشدی تقریباً ۷۳درصدی به ۴۳۲هزار میلیارد ریال رسیده است.
افزون بر این، تسهیلات پرداختی بانک نیز از ۲۲۸هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ به ۳۶۰هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده و رشدی بیش از ۵۷ درصد داشته است.

نسبت عالی معوقات و کفایت سرمایه

مدیریت صحیح مالی در بانک مهر ایران نتیجه موفقیت‌آمیز دیگری نیز داشته است. در چند سال گذشته نسبت معوقات این بانک به مصارف آن همواره زیر یک درصد بوده که در بین بانک‌های کشور بی‌نظیر است.

موضوع دیگر کفایت سرمایه بانک مهر ایران است. در حال حاضر نسبت کفایت سرمایه این بانک بیش از ۱۳ درصد است که یکی از بهترین عملکردها در شبکه بانکی است. در سال‌های گذشته نیز کفایت سرمایه بانک مهر ایران فراتر از استانداردهای داخلی و بین‌المللی همچون کمیته بازل قرار داشته و این دستاورد تا کنون حفظ شده است.

منبع بانک مهر ایران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.