پیامد های قطعی واتس‌ اپ بر معاملات رمزارز و بازار نفت

اختلال تقریبا ۶ساعته واتس‌اپ نه‌تنها غافلگیری صدها میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی را به‌دنبال داشت، بلکه بر معاملات دارایی‌هایی چون رمزارزها و حتی نفت روسیه نیز تاثیر منفی داشت؛ هرچند مهاجرت سریع به پلت‌فرم‌های جایگزین همانند تلگرام، از گستردگی این تاثیرات منفی کم کرد.

به‌رغم آنکه بسیاری از شرکت‌ها و موسسات مالی، کارمندان خود را از استفاده از سرویس‌های پیام‌رسانی همچون  واتس‌اپ  و دیگر اپلیکیشن‌های متعلق به فیس‌بوک منع می‌کنند، اما دلایلی همچون راحتی استفاده، این پلت‌فرم‌ها را به گزینه‌هایی محبوب نزد معامله‌گران برای ارتباط با مشتریانشان در بازارهای فرابورس تبدیل کرده است.

شرکت فیس‌بوک، دلیل اصلی این قطعی را که به گزارش گروه مانیتورینگ وب Downdetector، طولانی‌ترین قطعی تا به امروز بوده، تغییر اشتباه پیکربندی عنوان کرده که موجب اختلال در فیس‌بوک، اینستاگرام و  واتس‌اپ  شد. شرکت‌های بزرگ و کوچک زیادی تحت‌تاثیر این قطعی ۶ساعته قرار گرفتند که از جمله آنها می‌توان به BCB Group اشاره کرد. مقر این شرکت که در زمینه رمزارز فعالیت دارد، در لندن است و خدمات مربوط به معاملات فرابورس و دیگر سرویس‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. قطعی پلت‌فرم‌های متعلق به فیس‌بوک در زمانی رخ داد که آن بازه زمانی برای معامله‌گران BCB بسیار حائزاهمیت بود.

الیور وان-لندسبرگ سادی، مدیرعامل این شرکت در واکنش به این موضوع عنوان کرد: قطعی فیس‌بوک در شلوغ‌ترین زمان معاملاتمان که ما با همتایان آمریکایی خود در ارتباط بودیم، اتفاق افتاد. متوسط حجم معاملات روزانه حدود ۱۵‌درصد کاهش یافت که ناشی از مشکلات مربوط به ارتباط بود. در این میان، تغییری در حجم معاملات از طریق تلگرام و اسلک مشاهده نشد و طبق معمول انجام شد.

الیور بلوئر، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی VoxSmart در این‌باره می‌گوید: استفاده از  واتس‌اپ  در میان معامله‌گران مالی به‌طور محسوسی افزایش یافته است و بانک‌ها نیز مشتریانی را که از این پلت‌فرم‌ها استفاده می‌کنند، قبول می‌کنند؛ هرچند برخی مدیران ترجیح می‌دهند که کارکنانشان از کانال‌های پیام‌رسان رسمی‌استفاده کنند. بلوئر در ادامه افزود که  واتس‌اپ  در بسیاری از بازارها به‌ویژه اروپا و آسیا-اقیانوسیه به «سرویس پیام‌رسان پیش‌فرض» تبدیل شده است. با این حال، تعدد سرویس‌های پیام‌رسان در کنار  واتس‌اپ نشان می‌دهد که اختلال روز دوشنبه، اتفاق بزرگی نبود. برای مثال در کشور هند، ارتباطات بازار از  واتس‌اپ  به تلگرام منتقل شد؛ جایی‌که محدودیت‌های کمتری در تعداد اعضای گروه‌های چت وجود دارد. همچنین زمان وقوع این اختلال در آسیا نیز با بسته‌شدن بازارها همراه بود و در نتیجه، تاثیر آن محدود بود. زاکاری سفاراتی، مدیرعامل پلت‌فرم سرمایه‌‌گذاری Dalma Capital در دبی، عنوان کرد که در خاورمیانه، معاملات رمزارز به‌طور عمده بر بسترهای تلگرام و  واتس‌اپ  صورت می‌گیرد و افراد، سوالات و اطلاعات مدنظر را در این پلت‌فرم مطرح و دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد اخیرا استفاده از تلگرام در میان افراد بیش از پیش‌ رواج یافته است. اگرچه معامله‌گران فرابورسی در بازارهای نفت نیز تحت‌تاثیر این اختلال چند ساعته قرار گرفتند اما استفاده از دیگر پلت‌فرم‌ها برای ارتباط، از شدت این ضربه کم کرد. در روسیه هم، معامله‌گران نفت اعلام کردند که اغلب از  واتس‌اپ  برای هماهنگی‌های جزئیات سفارش‌ها اروپا و آسیا استفاده می‌شود.

در همین رابطه، یک معامله‌گر اروپایی از اختلال اخیر به‌عنوان یک «سورپرایز ناخوشایند» یاد کرد. یکی دیگر از معامله‌گران نیز بیان کرد که این اختلال، اتفاق خوبی نبود. همه از  واتس‌اپ  استفاده می‌کنند، اما در کنار آن، از سایر پیام‌رسان‌های جایگزین نیز استفاده می‌کنیم و در نتیجه‌ به استفاده از آنها روی آوردیم.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.