بانک‌ ها می‌ توانند بدهکاران بانکی را ممنوع‌ الخروج کنند؟

گفته می‌شود که بانک‌ها در بسیاری از موارد مسافران را هنگام خروج از کشور به علت بدهی‌های بانکی ممنوع الخروج می‌کنند که البته طبق گفته مسئولان بانکی این موضوع را منوط به مجوز قوه قضائیه می‌دانند.

چند روز پیش بود که رئیس قوه قضائیه از ممنوع الخروج ها توسط نهادهایی نظیر بانک ها و سازمان امور مالیاتی گلایه کرد و خواستار ساماندهی در این زمینه شد. او گفت:  به زودی بخشنامه‌ای برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر می‌شود.

بانک‌ ها می‌ توانند بدهکاران بانکی را ممنوع‌ الخروج کنند؟

اما اینکه آیا این دستگاه ها تا چه حد توانایی ممنوع الخروج کردن بدهکاران بانکی و مالیاتی را دارند برای مخاطبان جای سوال است.

علیرضا قیطاسی، دبیر کل کانون بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در رابطه با ممنوع الخروج افراد بدون اطلاع رسانی، در این باره بیان کرد:  این موضوع مرتبط با بانک‌ها نیست، زیرا موضوعات مربوط به خروج افراد از کشور مربوط به سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی و قوه قضائیه می‌شود. در رابطه با ممنوع الخروج افراد توسط بانک ها، قوه قضائیه صاحب نظر است و مجوزها از آن سمت صادر می‌شود.

محمد رضا جمشیدی، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی هم اظهار کرد:  اختیاراتی که حدود بیش از ۴۰ سال پیش به بانک‌ها داده شد این بود که برای بدهکاران بد حساب موضوع ممنوع الخروج مطرح باشد و این موضوع پس از اقدامات قانونی لازم و پس از تذکرات مکرر به فرد بدهکار با احکام و صدور مجوز از سمت قوه قضائیه صورت خواهد گرفت؛ این بدین معناست که بانک ها بدون مجوز و اهتمام قوه قضائیه توانایی ممنوع الخروج کردن افراد را ندارد.

 

منبع خبر آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.