کاهش ارزش پول ملی ناشی از بی سامانی بانک هاست نه تحریم ها

کارشناس اقتصادی معتقد است اگر چه تحریم ها مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده اما آنچه سبب کاهش ارزش پول ملی است بی سامانی بانکهاست نه تحریم ها.

عبدالحمید ثابت در نشست تخصصی «پول، بانک و سیاست‌های پولی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی» که بعدازظهر امروز (چهارشنبه ۵ آبان ماه) در خانه اندیشه‌ورزان در حال برگزاری است در خصوص نرخ تنزیل و خلق پول در اقتصاد اسلامی گفت: در بحث ساختاری که در ادامه مباحث بانکداری اسلامی قرار می‌گیرد احساس من این است که باید طرحی نو در خصوص بانکداری ایجاد شود و از شرایط کنونی عبور کنیم.

وی گفت: با توجه به نظام بانکی موجود، مشکلاتی که با آن مواجه هستیم بیش از نظام بانکداری غرب است. چرا که ما ما حتی به اصول بانکداری غرب هم پایبند نیستیم.

کارشناس اقتصادی افزود: نفی ربا در بانکداری یک بحث صوری شده و به صورت واقعی عملیاتی نشده است.

وی تصریح کرد: وضعیت دو کشور عراق و افغانستان را نگاه کنید. این دو کشور تقریباً تمام مشکلات اقتصادی از قبیل تحریم، جنگ، بی ثباتی و … را دارند اما ثبات ارزش پول ملی آنها نقطه قوتشان است. در افغانستان با وجود تغییر حکومت، پول ملی افت نکرد در حالی که پول ما در مقایسه با افغانستان از ارزش کمتری برخوردار است.

ثابت ادامه داد: اگر چه تحریم برای کشور مشکلاتی ایجاد کرده اما آن چیزی که باعث شده تا در مقایسه با کشورهای دیگر ارزش پول کمتری داشته باشیم، افزایش نقدینگی ناشی از بی سامانی نظام بانکی است. تا زمانی که خلق پول ادامه داشته باشد تورم هم وجود خواهد داشت.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: راه حل کشور برای عبور از این مشکل این است که بارها گفته شده نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود اما این امر مانند هدایت بهمن است. نقدینگی یک بهمن برای اقتصاد کشور است که همه چیز را نابود خواهد کرد.

وی ادامه داد: بنابراین تنها راه حل این است که این بهمن اصلاً ایجاد نشود و در حال حاضر باید به سراغ حذف خلق پول با برنامه ریزی دقیق برویم.

این مدرس دانشگاه درباره راه حل کاهش خلق نقدینگی گفت: خلق پول صرفاً باید در مواقع اضطرار حکومتی صورت بگیرد. در غیر این صورت باید اقتصاد جامعه بر اساس طبیعت خود پیش برود.

به گفته ثابت، راه حل اجرایی این روش در سه عمل عمده خلاصه می‌شود. نخست آنکه بانک‌هایی که سپرده پذیری دارند فقط باید به ارائه خدمات بانکی بپردازند و مجاز به وام دهی نباشند.

وی افزود: دوم اینکه یک سری مؤسسات یا بانک‌های سرمایه گذاری که برخلاف دسته قبل مجاز به سپرده پذیری نیستند می‌توانند اقدام به وام دهی کنند یا تسهیلات بدهند. این نوع بانک‌ها، بانک تنزیل نام دارند.

این مدرس دانشگاه افزود: تعمیم و گسترش بنگاهها به مؤسسات اعتباری و مالی برای ارائه خدمات و کالاها به شکل ایجاد بدهی از دیگر راه حل های کاهش خلق نقدینگی است.

منبع مهر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.