تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس در بازه بلند مدت

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس از نظر تکنیکالی دو هفته حساسی را پیش روی خود دارد.

آرتا اسدی کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با تحلیل تکنیکال شاخص کل در بازه بلند مدت گفت: اگر شاخص کل بورس را در تایم فریم هفتگی بررسی کنیم متوجه می‌شویم که در اواسط مرداد ماه سال ۹۹ سقفی را در ناحیه ۲ میلیون و ۳۹ هزار واحد داشته است. بعد از آن شاهد اصلاح و ریزش این روند بوده ایم و این اصلاح تا اول خرداد امسال ادامه پیدا کرد. البته اصلاحات بسیار ریز و کوچک و در جهت مثبت در تایم فریم هفتگی داشتیم، اما  به صورت کلی  شاخص  کل بورس در کانال نزولی قرار داشت.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: روند نزولی شاخص تا زمانی که به ناحیه یک میلیون و ۱۲۷ هزار واحد برسد و کف فعلی را تشکیل بدهد ادامه داشت. همین ناحیه یک ناحیه حمایتی برای شاخص کل در تایم فریم هفتگی محسوب می‌شود. همچنین با توجه به دو خط زرد رنگی که در تصویر مشاهده می شود، ناحیه مقاومتی در یک میلیون و۵۷۰ هزار واحد را شاهد هستیم. اما طبق دو خط آبی رنگ در عکس یک ناحیه بسیار ریز و فشرده‌ای ایجاد شده که این امر نشان می‌دهد در تایم فریم هفتگی به یک ناحیه بحرانی رسیده ایم، البته این ناحیه حالت فشردگی دارد و در حال ذخیره سازی پتانسیل رشد برای حرکت‌های بعدی خود است. حالا این دو خط روند تشکیل شده یک وضعیت تقریبا بسته‌ای را در مرکز کانال ایجاد کرده‌اند که توجه بیشتری را می‌طلبد.

وی ادامه داد: به این علت باید بازار را به دقت مورد بررسی قرار دهیم که اگر ریزشی در این ناحیه فشردگی اتفاق بیفتد ریزش قدرتمندی است، اما اگر شاخص کل افزایش پیدا کند با توجه به این امر که در یک سال گذشته رشد قدرتمندی نداشته است، نمی‌توان به این رشد خیلی اطمینان کرد.

اسدی عنوان کرد: اندیکاتور‌ استوکاستیک که برای شناسایی قدرت روند در شاخص‌ها بسیار خوب عمل می‌کند نشان می‌دهد تقریبا از ۳۰ شهریور ماه شاخص کل یک ریزشی را شروع کرده و از ناحیه اشباع خرید و قدرت خارج شده و این ریزش همچنان ادامه پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به این امر ناحیه‌ای که در حال حاضر در آن قرار داریم ناحیه پر فشار و پتانسیل دار است و سابقه روند بدون تحرک را داشته است، باید دقت کنیم که در ۲ یا ۳ کندل بعدی که دو تا سه هفته آینده می‌شود برای شاخص کل چه اتفاقی می اُفتد، اما در تایم فریم هفتگی فعلا نمی‌توان اعتماد به رشد هفتگی بازار داشت.

اسدی در پایان گفت:  اگر ریزش ها ادامه پیدا کند شاخص تا محدوه یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ریزش خواهد کرد، بنابراین به سرمایه گذاران پیشنهاد می کنیم که اگر قصد سرمایه گذاری در بازه بلند مدت دارند یک یا دو هفته دست نگه دارند و وضعیت بازار را بسنجند. به علت اینکه بازار در وضعیت بسیار حساسی قرار دارد. ترجیحا هم بر روی تایم فریم‌های بلند مدت سرمایه گذاری نکنند و از تایم فریم‌های پایین‌تر استفاده کنند.

منبع باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.