نقش رویداد “ایده برتر” در تحول دیجیتال بانک صادرات

مسابقه "ایده برتر" تلاشی در جهت شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی و دانشجویی در حوزه خلاقیت و کارآفرینی است.

هلدینگ صاد بانک صادرات با هدف یافتن جوانان باهوش و مستعد از مناطق مختلف کشور، مسابقه‌ای با عنوان ” ایده برتر” در دو بخش دانشجویی و دانش آموزی ترتیب داده است، تا ضمن آموزش افراد برگزیده، از آنها در پروژه‌های خلاقانه فناوری کمک بگیرد. به همین بهانه ما با آرش قشمی، مدیریت آکادمی بانکداری دیجیتال صاد درباره دلایل و روند برگزاری این رویداد به گفت و گو نشستیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

اهداف برگزاری رویداد

مدیریت آکادمی بانکداری دیجیتال صاد در ابتدا درباره اهداف برگزاری ایده برتر افزود: «جدا از ایفای نقش در حوزه مسئولیت اجتماعی، یکی از مهمترین ارکان اکوسیستم‌های بانکداری دیجیتال، مراکز رشد و نوآوری هستند که با شناسایی و تربیت تیم‌های اجرایی در حوزه‌ی فین‌تک، از طرفی به رونق و توسعه پلتفرم‌های بانکداری باز و بازارگاه‌های خدمات مالی و غیر مالی کمک کرده و از طرف دیگر، به خلق ارزش برای مشتریان بانک و خود شرکت‌های فین‌تک می‌پردازند.

هلدینگ فناوری و نوآوری صاد، به عنوان بازوی توانمند اجرایی حوزه تحول دیجیتال بانک صادرات، مسئول توسعه و استقرار اکوسیستم نوآوری باز در مجموعه شرکت‌های  بانک صادرات بوده و امیدوار است که این مهم را از طریق ایجاد مرکز رشد و نوآوری صاد در آینده نزدیک به انجام رساند.»

روند برگزاری مسابقه

قشمی درباره روند برگزاری این مسابقه گفت:« در مسابقه ایده برتر به منظور شناسایی استعدادها، در ابتدا سوالاتی طرح شده و در پاسخ به این سوالات، دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه و دانشجویان همه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی کشور، ایده‌های خود را از طریق وب‌سایت مرکز رشد و نوآوری صاد ارائه خواهند کرد. این ایده‌ها توسط هیئت داوران مرکز رشد و نوآوری صاد مورد بررسی قرار می‌گیرد و در مرحله اول، شرکت کنندگان خلاق‌تر بر حسب رای داوران انتخاب می‌شوند.

البته منظور از ایده‌، فقط ایده‌های خوب و قابل اجرا نیست، بلکه دقیقا منظور اصلی، دریافت ایده‌های خلاقانه‌تر است. در گروه‌های دانش‌آموزی، افرادی که در مرحله اول شناسایی می‌شوند، مورد آزمون‌های بیشتر قرار می‌گیرند، عمده این آزمون‌ها، شامل تست‌های روانشناسی و شناسایی تیپ شخصیتی است. همانطور که می‌دانیم، همه‌ تیپ‌های شخصیتی مستعد خلاقیت و نوآوری و همچنین مستعد برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های استارتاپی نیستند، و حتی برخی از این تیپ‌های شخصیتی استعداد بسیار بالایی در خلاقیت و نوآوری دارند. که در مرحله انجام این آزمون‌ها، دید و شناخت بهتری از دانش‌آموزان خلاق به دست می‌آید.»

حمایت مادی و معنوی مرکز از برگزیدگان

او  خاطر نشان کرد:« در ادامه، با توجه به آزمون‌های انجام شده، گروه کوچکتری از ارائه دهندگان ایده‌ها انتخاب شده و مورد آموزش‌های خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی قرار می‌گیرند و بر اساس این آموزش‌ها و نتایج بازخوردی که از این آموزش‌ها مورد انتظار است، فهرست برگزیدگان مسابقه دانش‌آموزی به دست می‌آید. جدا از هدایای در نظر گرفته شده برای همه برگزیدگان، منتخبین مرحله آخر از جوایز نفیس‌تری برخوردار شده و به جمع کلوپ خلاقیت مرکز نوآوری و رشد صاد می‌پیوندند. این افراد تا آخر دوره تحصیل مورد حمایت معنوی و مادی مرکز قرار گرفته و آموزش‌های دوره‌ای و موردی نیز برای این افراد ترتیب دیده می‌شود. این افراد کاندیداهای اصلی توسعه تیم‌های استارتاپی در مرکز نوآوری بوده و همچنین از امتیازاتی ویژه در دریافت تسهیلات و سرمایه‌گذاری توسط بانک صادرات برخوردار خواهند بود.

در حوزه دانشجویی نیز در ابتدا موضوعاتی به منظور دریافت ایده‌های دانشجویان طرح شده و دانشجویان در همه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی حق شرکت در این رویداد را داشته و ایده‌های خود را ارسال می‌کنند. ایده‌های دریافتی مورد بررسی داوران قرارگرفته و تعدادی از این طرح‌ها به عنوان طرح‌های مرحله اول پذیرش می‌شوند. منتخبین پس از شناسایی توسط آکادمی بانکداری دیجیتال، تحت آموزش‌های تخصصی بانکداری دیجیتال و همچنین آموزش‌های تخصصی توسعه کسب و کار قرار گرفته و پس از گذاراندن آموزش‌های مربوطه، طرح کسب و کار اولیه دانشجو تکمیل شده و به مرکز نوآوری ارائه می‌گردد.

جدا از اینکه منتخبین این حوزه مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار گرفته و هدایای نفیسی به ایشان تقدیم می‌گردد. همچنین منتخبین به جمع اعضای کلوپ خلاقیت مرکز رشد و نوآوری صاد پیوسته و کاندیدای عضویت در تیم‌های استارتاپی و سرمایه‌گذاری در تیم‌های مربوطه قرار می‌گیرند. همچنین این افراد دارای اولویت‌هایی در حوزه استخدام بانک صادرات و هلدینگ صاد می‌شوند و می‌توانند پس از فراغت از تحصیل به جمع خانواده‌ بانک صادرات و هلدینگ فناوری و نوآوری صاد بپیوندند.»

زمان برگزار رویداد

قشمی در باره زمان برگزاری رودیاد توضیح داد: «این رویداد مطابق برنامه زمانبندی سالانه در ابتدای هر سال تحصیلی آغار خواهد شد و در حوزه‌ دانش آموزی و دانشجویی از طریق وبسایت مرکز رشد و نوآوری صاد به جمع‌آوری ایده‌ها می‌پردازد و اتفاقات مربوط به برگزاری آزمون‌ها و برگزاری آموزش‌های مربوطه تا دهه فجر هر سال ادامه خواهد داشت. منتخبین اولیه در دهه فجر هر سال مورد تشویق قرار گرفته و برنامه‌های روتین آموزشی، بازدید از بانک و آشنایی با اکوسیستم استارتاپی بانکداری از همان موقع برای گروه منتخب آغاز می‌شود.

در حوزه دانش‌آموزی، دانش‌آموزان دختر و پسر محصل در دوره‌های سه ساله‌ اول و دوم متوسطه، و در حوزه‌ دانشجویی، کلیه دانشجویان در همه رشته‌ها و مقاطع امکان شرکت و ایده‌پردازی داشته و از همه‌ی افراد واجد شرایط در کشور دعوت به عمل می‌اید تا با ارائه ایده‌های خلاقانه خود، به این حرکت مثبت در فضای توسعه کشور یاری رسانده و سهمی در برگزاری این مسابقه، داشته باشند.»

شناسایی و پرورش افراد خلاق

قشمی گفت: « مرکز رشد و نوآوری صاد، که در آینده نزدیک از طریق شرکت‌های شریک سرمایه‌گذار VC، بنا بر سرمایه‌گذاری لازم در  شرکت‌های فین‌تک حوزه‌ی بانکداری دیجیتال، در ابتدا نیازمند توسعه فضای مناسب نوآوری و خلاقیت در اکوسیستم بانکداری بانک صادرات است، از همین رو و به هدف شتابدهی به توسعه فضای مورد نظر، بنا دارد که به جای انتظار دریافت پیشنهادات خلاقانه در حوزه بانکداری دیجیتال، به شناسایی و پرورش افراد خلاق از مقاطع پایه بپردازد.

در حقیقت، برگزاری چنین مسابقاتی، مهمترین بخش از توسعه اکوسیستم نوآوری باز است. زیرا از این طریق سرمایه‌ی انسانی مورد نظر تامین شده و طرح‌های جذاب حوزه‌ی بانکداری دیجیتال، توسط این افراد خلق و به مرحله اجرا خواهند رسید، با این تفاوت که این سرمایه‌های انسانی، قبل از درگیر شدن در طرح‌های اجرایی، هم با بانک و اهداف و مقاصد وی و هم شرایط بانک و نقاط قوت و ضعف آشنا شده و آموزش‌های کافی را دیده‌اند.

هلدینگ فناوری و نوآوری صاد، امیدوار است تا از طریق برگزاری چنین مسابقاتی، نه فقط ایده‌های جذابی در حوزه بانکداری دیجیتال را دریافت کند، بلکه همچنین گنجینه سرمایه‌ی انسانی خود را توسعه داده و بتواند با ایجاد مناسب ترین ترکیب در اجرایی طرح‌ها، شانس موفقیت تیم‌های استارتاپی را بیشتر کند.»

ماموریت اصلی مرکز رشد و نوآوری صاد

مدیریت آکادمی بانکداری دیجیتال صاد  با اشاره به ماموریت اصلی مرکز رشد و نوآوری صاد خاطر نشان کرد:« ماموریت این مرکز ذیل هلدینگ فناوری و نوآوری صاد، تقویت پلتفرم‌های مختلف بانکداری دیجیتال، نظیر پلتفرم اکوسیستم بانکداری باز، پلتفرم سیستم‌های اطلاعاتی مورد استفاده، پلتفرم اینترنت اشیاء، پلتفرم ارتباط با مشتریان و در نهایت پلتفرم تحلیل داده‌ها و کسب و کار بانکی از طریق بکارگیری شرکت‌های فین‌تک در توسعه ماموریت پلتفرم‌های فوق است.

مرکز رشد و نوآوری، نیازمند توسعه کسب و کارهای نوآورانه‌ای در حوزه بانکداری دیجیتال است که آن کسب و کارها بتوانند از طریق خلق ارزش برای مشتریان و بهبود احساس و تجربه مشتریان، برای بانک صادرات مزیت رقابتی ایجاد کرده و وفاداری حداکثری مشتریان را ایجاد کند.

این کسب و کارها باید به صورت حساب شده و در راستای اهداف و مقاصد بانک برنامه‌ریزی شده و توسعه یابند. به همین منظور مرکز رشد و نوآوری با ملاحظه درس‌آموخته‌های تجربیات سال‌های اخیر در حوزه‌ی شرکت‌های فین‌تک در کشور، که به اصطلاح Pain Tech یا درد فناوری نامیده می‌شود، در نظر دارد تا با تربیت نیروی انسانی مستعد، از بحران‌های پیش‌روی توسعه این شرکت‌های فین‌تک بکاهد. البته یکی از مبدعین مفهوم Pain Tech در کشور، آقای دکتر فرامرزی مدیریت محترم عامل هلدینگ فناوری و نوآوری صاد هستند که دانش و تجربه‌ی خود را در این زمینه در طراحی مرکز رشد و نوآوری صاد بکار گرفته و با برگزاری رویدادهایی نظیر مسابقه ایده برتر، این ایده‌ها را به عمل نزدیک کرده‌اند.»

نقش مسابقه ایده برتر در تحول دیجیتال بانک صادرات

قشمی در انتها درباره نقش این رویداد در تحول دیجیتال بانک صادرات گفت: «به طور کلی، ژنتیک رشد و توسعه بانکداری دیجیتال بر مبنای خلاقیت و نوآوری است. در وحله اول، به نظر می‌رسد که برگزاری چنین رویدادهایی موجب تامین نیازهای سرمایه‌ انسانی در طرح‌های فین‌تکی و توسعه اکوسیستم بانکداری باز در بانک صادرات خواهد شد. اما در مراحل بعدی، برگزاری مستمر و هدفمند چنین رویدادهایی، موجب توسعه گفتمان جدیدی در ارائه خدمات مالی و غیرمالی به مشتریان بانک صادرات شده و امکان توسعه مزیت‌های رقابتی پایدار در بازار رقابت بانکی برای بانک صادرات از طریق ارائه ارزش به مشتریان از مسیری خلاقانه و منحصر به فرد را ایجاد خواهد کرد.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.