بررسی عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر ماه

طبق گزارش مهرماه شاپرک، در  این ماه، شرکت به پرداخت بیشترین سهم تعدادی و مبلغی تراکنش ها را  بین PSPها به دست آورد.

شرکت شاپرک در  گزارش  ماهیانه خود سعی  می‌کند  تا  با  مطالعه شاخص‌های عملکرد  تعدادی و مبلغی  شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت در کل و همچنین به تفکیک هر یک از ابزار پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم کند. در ادامه گزارش مهرماه شاپرک را بررسی می‌کنیم:

عملکرد مهر ماه

 

سهم تعدادی و مبلغی هر یک از شرکت‌های  PSP  از بازار تراکنش‌های حوزه پرداخت الكترونیک کارت

سهم  تعدادی و مبلغی هر  یک  از  شرکت‌های  ارائه  دهنده  خدمات پرداخت  از کل  تراکنش‌های بازار  خدمات  پرداخت الکترونیک کارتی، در دو شکل  زیر ترسیم شده است.

4-1

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

همانگونه که در دو شکل فوق ملاحظه می‌گردد، شرکت  “به پرداخت ملت”  با سهم  20.44درصدی از تعداد  تراکنش‌ها و سهم  19.60درصدی  از مبلغ آن‌ها، همچنان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و در جایگاه  نخست هر دو بازار قرار گرفته است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت  “پرداخت الکترونیک سامان ” دومین شرکت بازار با این شرکت  بیش از  دو  درصد است.  این شاخص در مولفه تعدادی رقم  ناچیزی معادل  با 0.21  درصد گزارش می‌شود .

مقایسه  دو  شکل  بالا  با  شکل‌های  مشابه  در  گزارش  شهریور  ماه  سال  1400  حکایت  از  آن  دارد  که  میزان  نوسانات این سهم‌ها در هر دو مولفه  چندان قابل توجه نبوده و جا به جایی بین شرکت‌ها رخ نداده است.

سهم شرکت‌های  PSP  از بازار تراکنش‌های هر یک از  ابزارهای پذیرش

این  شاخص، سبب شناخت حوزه فعالیت و نحوه  سرمایه گذاری  هر  یک  از  شرکت های  PSP  در  ابزار های پذیرش می شود. در این بخش تعداد و مبلغ تراکنش‌های هر شرکت به تفکیک ابزار پذیرش مورد بررسی قرار می‌گیرد. سهم تعدادی تراکنش های هر یک از شرکت‌های  PSPاز بازار ابزارهای پذیرش برای دو ماه متوالی   شهریور و مهر  1400  در جدول زیر ارائه شده است.

در  مهر   ماه   شرکت   “پرداخت  الکترونیک  سامان”  با   پوشش   20.56 درصد   از  بازار  تراکنش‌های  کارتخوان  فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار خود  دارد.  شرکت  “تجارت الکترونیک پارسیان”  نیز با کسب  31.61  درصد از سهم بازار تراکنش‌های اینترنتی، به عنوان ارائه دهنده‌ی خدمات به بیشترین تعداد تراکنش‌های مذکور  محسوب می‌شود.  شرکت  “به پرداخت  ملت”  با پوشش  35.44  درصدی از سهم تعدادی تراکنش های موبایلی  به عنوان دارنده‌ی بالاترین سهم در بازار تراکنش‌های موبایلی شناخته شده است .

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

بیشترین اختلاف بین سهم  تعدادی تراکنش‌های  ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی  با  0.26 درصد  افزایش  به  شرکت  “تجارت الکترونیک پارسیان”  تعلق دارد.  بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی نیز با  2.61 درصد اختلاف به شرکت  “به پرداخت ملت”  تعلق دارد.   این شرکت  با  2.09 درصد   افزایش، بالاترین اختلاف را بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش  موبایلی نیز نشان می دهد.  سهم شرکت‌های مختلف ارائه دهنده خدمات پرداخت از تعداد تراکنش های هر یک از ابزارهای پذیرش در شکل  3-4 نمایش داده شده است.

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

سهم مبلغی  تراکنش های هر یک از شرکت های PSPاز بازار ابزارهای پذیرش برای دو ماه متوالی  شهریور و  مهر  1400  در جدول  زیر  ارائه شده است. در این ماه همچنان شرکت  “به پرداخت ملت”  با پوشش  18.91 درصدی  از  مبالغ  بازار  کارتخوان  فروشگاهی،  بالاترین  سهم  را  در  اختیار  خود   دارد.  از  سویی  دیگر  شرکت  پرداخت  الکترونیک  سامان  در  مهر   ماه  با  رقمی  معادل39.58  درصد  بخش  قابل  توجهی  از  بازار  مبلغی   تراکنش های اینترنتی   را کسب نموده است.  این   شرکت  در ابزار پذیرش موبایلی   نیز   با  پوشش 39.23  درصدی،  سهم عمدهای  از بازار مبلغی تراکنش‌های این ابزار را پشتیبانی می‌نماید.

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های  ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی  نسبت به ماه گذشته با رقم  0.26 درصد  به  شرکت  “پرداخت  الکترونیک  سامان”  تعلق  دارد.  شرکت  “به پرداخت  ملت”  در  ابزار  پذیرش  اینترنتی با  3.28  درصد  افزایش  سهم،  بالاترین تفاضل را نشان می دهد .  در  ابزار پذیرش  موبایلی شرکت  “تجارت   الکترونیک پارسیان” با کاهش  1.59درصدی  همراه بوده است .

لازم به توضیح است تغییرات سهم مبلغی تراکنش‌های شرکت های ارائه دهنده‌ی خدمات پرداخت در  مقایسه  با سهم تعدادی لزوما همسو نبوده و حتی میزان آنها نیز هم اندازه نیستند. شکل  4-4  سهم شرکت‌های  PSP  از مبلغ تراکنش های ابزارهای پذیرش مختلف را در مهر  1400 نمایش می‌دهد.

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

نتایج بررسی‌های این بخش حاکی از آن است که در ماه جاری عملکرد شرکت‌های  “الکترونیک کارت دماوند”  و  “سایان کارت ”  به گونه‌ای بوده که  کمترین  مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود  اختصاص داده‌اند .

سهم شرکت های   PSP از بازار  تراکنشهای  هر سرویس

این شاخص، سبب شناخت حوزه فعالیت و نحوه  سرمایه گذاری هر شرکت  PSP  در سرویس‌های خدمات  پرداخت می‌شود. در این بخش تعداد و مبلغ تراکنش‌های هر یک از شرکت‌ها به تفکیک نوع سرویس مورد بررسی قرار می‌گیرد. سهم تعدادی تراکنش‌های هر یک از شرکت‌های PSP از بازار تراکنش‌های هر سرویس برای دو ماه متوالی شهریور و مهر 1400 در جدول  زیر ارائه شده است.

شرکت “به پرداخت ملت”  با پوشش  20.36  درصد  از بازار تراکنشهای خرید، در این ماه  بالاترین سهم  را  به  خود اختصاص داده است. این شرکت در حوزه تراکنش های پرداخت قبض و خرید شارژ نیز با در اختیار داشتن  24.52 درصد از بازار تراکنش‌های فوق، بیشترین سهم را دارد. در این ماه  شرکت  “تجارت الکترونیک پارسیان با کسب 17.65درصد از سهم بازار تراکنش‌های مانده‌گیری، به بالاترین حجم از این گونه تراکنش‌ها خدمت  ارائه می‌دهد.

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های خرید  و مانده گیری در ماه  مهر  نسبت به  شهریور   ماه  به ترتیب  با  کاهش  0.17  درصدی و  0.33  درصدی   در شرکت  “آسان پرداخت پرشین ”  مشاهده می شود.  شرکت  “به پرداخت ملت”  در  تراکنش‌های پرداخت قبض و  خرید شارژ  افزایش 0.90  درصدی  تجربه کرده و  بالاترین  تفاضل را در سهم تعدادی این تراکنش‌ها به خود اختصاص داده است.

سهم شرکت‌های مختلف ارائه دهنده خدمات پرداخت از تعداد تراکنش‌های هر یک از سرویس‌های شبکه‌ی  الکترونیکی پرداخت کارت در شکل  5-4 نمایش داده شده است.

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

سهم مبلغی تراکنش‌های  هر یک از شرکت های  PSP  از   بازار سرویس‌های شبکه‌ی الکترونیکی پرداخت کارت برای دو ماه  متوالی  شهریور و مهر  1400  در جدول  4-4  ارائه شده است.  اطلاعات این جدول مبین آن است  که در  مهر   ماه شرکت  “به پرداخت ملت”  با پوشش19.70  درصد  از بازار تراکنش‌های خرید، بالاترین دارنده‌ی  سهم  مبلغی  تراکنش‌های  مذکور  محسوب  می‌گردد.  در  تراکنش‌های  پرداخت  قبض  و  خرید  شارژ  مهر  ماه،  شرکت “آسان پرداخت پرشین”  با سهم مبلغی  16.71درصدی بیشترین سهم مبلغی این نوع از  تراکنش ها را   به خود اختصاص داده  است.

  بررسی عملكرد شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت در شهریور ماه

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

بیشترین  اختلاف  بین سهم مبلغی  تراکنش های خرید در  مهر  ماه  و ماه جاری با رقمی برابر  با  0.71  درصد   کاهش   در  شرکت  “پرداخت الکترونیک  سامان ”  گزارش شده است. این شاخص در تراکنش های پرداخت قبض  و خرید شارژ با افزایش 2.21درصدی، در شرکت “پرداخت الکترونیک سپهر” مشاهده می شود.

شکل  6-4 سهم شرکتهای    PSPاز مبلغ تراکنش های سرویس های مختلف را در مهر ماه نمایش می‌دهد.

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

نتایج بررسی‌های این بخش حاکی از آن است که دو شرکت  “الکترونیک کارت دماوند”  و  “سایان کارت”  کمترین سهم تعدادی و مبلغی تراکنش ها را در  بین  شرکت های  ارائه  دهنده  خدمات  پرداخت داشته و سهم  آن ها از بازار کلیه سرویس‌های خدمات پرداخت کارت ناچیز است.

بررسی عملكرد شرکت‌های  PSP  در تعداد خطاهای تراکنش‌ها

در این بخش عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت از منظر تراکنش‌های ناموفق حوزه پذیرندگی  مورد بررسی قرار می‌گیرد. هدف آن، انجام مقایسه‌ای بین شرکت‌ها در پشتیبانی از تراکنش های صحیح و دقت  در عملکرد می باشد. بدین منظور سهم خطای پذیرندگی از تعداد کل تراکنش‌های هر شرکت  PSP  محاسبه  گردیده تا بررسی شود که کدام شرکت عملکرد بهتری از این منظر داشته است. جدول  5-4 نتایج این بررسی  در دو ماه متوالی شهریور و مهر   1400 را منعکس نموده است.

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

در  ماه  مهر   شرکت  “تجارت  الکترونیک  پارسیان “،  با  رقمی  برابر  با  0.008 درصد،  بهترین  عملکرد  از  منظر  نسبت  خطای  پذیرندگی  به  مجموع  تراکنش ها  را  در  میان  سایر  شرکت‌ها  داشته‌است.  در  مقابل  شرکت  الکترونیک کارت دماوند  با کسب رقم 1.344درصد  بالاترین عدد شاخص مذکور را به خود اختصاص داده  است.

در  ماه  جاری عملکرد  بیشتر شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت به ویژه  شرکت  “تجارت  الکترونیک  پارسیان”  به گونه‌ا‌ی بوده که سبب  کاهش   نزدیک به  7  درصدی   در  خطای پذیرندگی  شبکه شده است. اطلاعات  این جدول در شکل  7-4به تصویر کشیده شده است.

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

در مقایسه ماهانه عملکرد این شرکتها ملاحظه می شود که بیشترین کاهش در نسبت خطای پذیرندگی کل تراکنش ها (عملکرد مثبت)، با کاهشی برابر با 0.235 درصد در  شرکت  “پرداخت الکترونیک سپهر”  رخ داده است. همچنین شرکت  “آسان پرداخت پرشین”  با رقم  0.037 درصد افزایش،  بیشترین  رشد  را  نسبت به  سایر شرکت‌ها  در این شاخص تجربه کرده است.

بررسی عملكرد شرکت های PSP در ابزارهای پذیرش

یکی از مهمترین شاخص‌های حوزه پرداخت الکترونیک کارت، بررسی عملکرد شرکت‌های  PSP  در مدیریت،  پشتیبانی و توسعه ابزارهای پذیرش می‌باشد. با توجه به آینده‌ صنعت پرداخت در حوزه‌ پرداخت‌های موبایلی  و اینترنتی، در گزارش  اقتصادی شاپرک سعی شده است که علاوه بر ارائه اطلاعات در خصوص کارتخوان‌های فروشگاهی، به ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایلی نیز پرداخته شود. از این رو در این بخش ابتدا عملکرد شرکت‌ها در هریک از ابزارهای پذیرش به تفکیک ابزارهای فعال سیستمی و تراکنش دار مورد  بررسی قرار  گرفته و پس از آن به طور ویژه به عملکرد آن ها در کارتخوان فروشگاهی توجه میشود.

این شاخص، سبب  شناخت  حوزه فعالیت و نحوه‌ی سرمایه گذاری  هر یک  از  شرکت های   PSPدر  ابزارهای  پذیرش می‌شود. در این بخش تعداد  هر  یک  از انواع  ابزار  پذیرش  فعال سیستمی و  تراکنش دار به  ازای  هر  شرکت مورد بررسی قرار می گیرد. سهم هر یک از شرکت‌های PSP  از تعداد کارتخوان های فروشگاهی، ابزار  پذیرش اینترنتی و موبایلی فعال سیستمی در دو ماه شهریور و مهر 1400 در جدول  11-4 ارائه شده است.

در  مهر  ماه به میزان   ناچیزی  بر  تعداد  کارتخوان های فروشگاهی فعال سیستمی شبکه‌ی پرداخت کارت کشور  نسبت به ماه گذشته  افزوده  شده است. در این ماه شرکت  “تجارت الکترونیک  پارسیان”  با کسب سهم بازار 14.99  درصدی به عنوان دارنده بالاترین تعداد کارتخوان های فروشگاهی فعال سیستمی محسوب می گردد.

شرکت  “آسان پرداخت پرشین ”  نیز با سهم  بازار  35.97  درصد همچنان  از بیشترین تعداد ابزار پذیرش اینترنتی  فعال پشتیبانی می‌کند. لازم به توضیح است که برخی شرکت‌ها با بازتعریف بعضی از کارتخوان‌های فروشگاهی خود به عنوان ابزار پذیرش اینترنتی، سعی در تسهیل انجام خدمات پرداخت کارت از طریق نرم افزار موبایلی خود و بر بستر اینترنت می‌نمایند. ابزارهای پذیرش فوق این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند تا با استفاده  از نرم افزار این شرکت‌ها بر روی موبایل، اقدام به دریافت  QRCode  پذیرنده نموده و به آسانی پرداخت  بدون کارت خود را با وارد کردن اطلاعات رمز دوم و  CVV2  انجام دهند. در بازار ابزار پذیرش موبایلی شرکت  به پرداخت ملت  همچنان بخش عظیمی از سهم بازار ابزارهای موبایلی فعال سیستمی را با رقمی معادل با96.33 درصد در اختیار دارد.

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

شرکت  “سایان کارت”  با  0.60 درصد کاهش  ،بیشترین اختلاف سهم را  در تعداد کارتخوان‌های فروشگاه   نسبت به شهریور ماه رقم زده است. در ابزار پذیرش اینترنتی بالاترین تغییر سهم در  شرکت  “پرداخت نوین  آرین”  با  عدد  0.16  درصد  کاهش  مشاهده می‌شود. سهم  ابزار  پذیرش  موبایلی  شرکت‌های  “آسان پرداخت  پرشین”  و  “به پرداخت ملت”  به طور همزمان به ترتیب کاهش و افزایش 0.04 درصدی را نسبت به ماه گذشته  نشان می‌دهند.

سهم هر یک از شرکت‌های  PSP  از تعداد کارتخوان های فروشگاهی، ابزار  پذیرش اینترنتی و موبایلی تراکنش دار  در دو ماه متوالی  شهریور و مهر   در جدول  12-4  ارائه شده است. همانگونه که ملاحظه می‌گردد، در این ماه  شرکت  “پرداخت  الکترونیک پاسارگاد”  در  ابزار  کارتخوان  فروشگاهی  تراکنش دار  با  کسب  14.64  درصد  بالاترین  سهم  را  در  اختیار  دارد.  شرکت  “آسان  پرداخت  پرشین”  با  کسب  سهم20.43 درصدی   همچنان  بیشترین سهم در ابزارهای تراکنش دار اینترنتی را به خود اختصاص داده است.  شرکت  “به پرداخت ملت”  نیز  با 82.86درصد بیشترین سهم بازار ابزارهای پذیرش تراکنش دار موبایلی را در دست دارد.

بررسی عملکرد شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مهر 1400

سهم بازار کارتخوان فروشگاهی در شرکت  “پرداخت الکترونیک پاسارگاد”  با افزایش 0.36  درصدی،  بیشترین  اختلاف را داشته است.  سهم بازار ابزارهای پذیرش اینترنتی تراکنشدار این شرکت نیز با کاهش  1.79درصدی بالاترین   تفاضل   را  نشان می دهد . شرکت  “به پرداخت ملت”  با  کاهش  1.60درصدی،  بیشترین   اختلاف   سهم  را در ابزارهای پذیرش موبایلی تراکنش دار نسبت به ماه گذشته داشته است.

  بررسی عملكرد شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت در شهریور ماه

بررسی عملكرد شرکتهای   PSPدر ابزار کارتخوان  فروشگاهی

کارتخوان فروشگاهی به سبب تعدد ابزار و نیز تعداد و مبلغ  تراکنش‌ها اهمیت ویژه‌ای نسبت به سایر ابزارهای  پذیرش در شبکه پرداخت الکترونیک کارتی دارد. به همین علت به طور ویژه عملکرد کارتخوان فروشگاه  شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت بررسی می‌شود.

با توجه به اهمیت کارتخوان‌های فروشگاهی در صنعت پرداخت کشور به دلیل سهم بالای تعدادی و مبلغی  آن ها در  تراکنش‌ها، مطالعه‌ای در عملکرد  شرکت‌ها در این ابزار انجام شده و  با محاسبه شاخص  اثربخشی  آن ها،  نحوه‌ی  توزیع  این  ابزارها  توسط  شرکت ها  مورد  بررسی  قرار  می‌گیرد.  برای  این  منظور  ابتدا  سهم  هر  شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت از کل تعداد تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی و سهم  هر شرکت  PSP  از  کل تعداد ابزار کارتخوان‌های فروشگاهی در هر استان مورد بررسی و محاسبه قرار گرفته و اثربخشی کارتخوان  فروشگاهی فعال سیستمی و کارتخوان فروشگاهی تراکنشدار برای هر یک از آنها در بعد کشوری و نیز در  بعد  استانی  اندازه گیری  و  تحلیل  شده  است.  در پایان  با  بهره جویی  از  آمار  کارتخوان های  کم تراکنش  و  فاقد  تراکنش مالی شرکت‌های PSP ، عملکرد هر شرکت در خصوص این نوع کارتخوان ها بررسی خواهد شد.

شاخص  اثربخشی کارتخوان  فروشگاهی  فعال  سیستمی در بعد کشوری

دو شاخص تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی و تعداد تراکنش‌های آن در کنار یکدیگر می‌توانند تعیین کننده  عملکرد شرکت و توزیع مناسب این  ابزارها توسط شرکت‌ها باشند که برای این منظور می‌توان شاخص اثربخشی  کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی را تعریف نمود.

این شاخص بیانگر نسبت سهم هر شرکت از تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی به سهم آن شرکت از ابزار  کارتخوان  فروشگاهی  است.  عدد  حاصل  میزان  اثربخشی  کارتخوان های  یک  شرکت  در  شبکه  پرداخت  الکترونیک را نشان می دهد و مقدار آن بیانگر میزان توانایی یک شرکت در جذب تراکنش ها است. در واقع  چنانچه مقدار این شاخص برای شرکتی برابر یک باشد، بدین معنی است که آن شرکت توانسته است دقیقا به  اندازه سهمی که در ابزارها دارد، از   بازار تراکنش ها به دست آورد و چنانچه مقدار شاخص بالاتر از یک باشد  یعنی  شرکت بیشتر  از  سهمی که  از  ابزارها  دارد،  موفق به  جذب  تراکنش  شده است.  بنابراین می‌توان  چنین  گفت که  شاخص  اثربخشی کارتخوان  فروشگاهی، کارایی  توزیع کارتخوان‌های  شرکت های    PSPرا  بررسی  نموده و از این رو شرکت‌ها به سبب کاراتر بودن توزیع، میبایست با جایابی مناسب کارتخوان ها برای جذب تراکنش‌های بیشتر، شاخص اثربخشی این ابزار پذیرش را بهبود بخشند.

در جدول  15-4  شاخص اثربخشی کارتخوان‌های فروشگاهی فعال سیستمی برای هر یک از شرکت‌های  PSP  در مهر ماه محاسبه شده است.

4-15

در  مهر  ماه همانند ماه گذشته شرکت‌های  “پرداخت الکترونیک سامان”  ،”به پرداخت ملت”  ،”آسان پرداخت  پرشین”  ،”تجارت الکترونیک پارسیان”  ،”الکترونیک کارت دماوند”  و شرکت  “پرداخت الکترونیک سداد”  به  رقمی بالاتر از یک در شاخص اثربخشی دست یافته اند. دارا بودن عدد بالاتر از یک  در شاخص اثربخشی به  این معناست که جذب تراکنش‌های این شرکت ها بر روی کارتخوان‌ها بیشتر از سهم تعداد کارتخوان هایشان  از کل کارتخوان های کشور بوده است. به عبارت دیگر نحوه توزیع کارتخوان های فروشگاهی این شرکت ها به  گونه ای بوده که در جذب بیشتر تراکنش ها به نسبت سایر شرکت‌ها موفق‌تر عمل نموده اند.

بیشترین تغییر در میزان شاخص اثربخشی کارتخوان های فروشگاهی فعال سیستمی در مهر ماه  1400 نسبت  به ماه گذشته در شرکت  “سایان کارت”  با  0.042واحد افزایش گزارش می‌شود.  این امر به دلیل افزایش  جزئی  سهم  تعداد  تراکنش‌های  کارتخوان  فروشگاهی  این  شرکت  در  مقابل  ریزش  سهم  پایانه‌های  کارتخوان  فروشگاهی  فعال  سیستمی  آن   ارزیابی  می‌شود.  با  توجه  به  متغیر  بودن  روند  و  مقدار  رشد  سهم  تعدادی  تراکنش‌های کارتخوان های  فروشگاهی  شرکت‌ها  نسبت  به  سهم  ابزار  کارتخوان  فروشگاهی  آنها،  شاخص مذکور در هریک از شرکت‌های   PSPممکن است دچار کاهش و یا افزایش شده باشد.

همانگونه که ذکر شد دو شاخص تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی و تعداد تراکنش های آن در کنار یکدیگر  میتوانند تصویر خوبی از توزیع مناسب این ابزارها توسط هر یک از شرکت‌های  PSP  را ارائه دهند. نکته حائز اهمیت این است که در شبکه‌ی شاپرک کارتخوان های فروشگاهی فعالی وجود دارند که فاقد تراکنش هستند.

به  این  معنا  که  وضعیت  آنها  در  شبکه  فعال  است  ولیکن  تراکنشی  از  سوی  آن ها  وارد  شبکه‌ی  پرداخت  نشده ‌است.

اثربخشی هریک از شرکت‌ها در کل کارتخوان های فروشگاهی در بالا به تفصیل بررسی گردید. در این بخش به  منظور مشاهده‌ی نحوه‌ی جایابی کارتخوان‌های فروشگاهی تراکنشدار   در کشور و همچنین بررسی میزان توانایی یک شرکت در جذب تراکنش‌ها، شاخص اثربخشی به ازای سهم تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی هر  شرکت  به  سهم  آنها  از  تعداد  کارتخوانهای  فروشگاهی  تراکنشدار  بازتعریف  شده  و  به عنوان  شاخص اثربخشی کارتخوان های فروشگاهی تراکنش دار ارائه می گردد.

در واقع چنانچه مقدار این شاخص برای شرکتی برابر یک باشد، بدین معنی است که آن شرکت توانسته است دقیقا به اندازه سهمی که در ابزارهای تراکنش دار دارد، از بازار تراکنش‌ها به دست آورد و چنانچه مقدار شاخص بالاتر از یک باشد یعنی شرکت بیشتر از سهمی که از ابزارهای مزبور دارد، موفق به جذب تراکنش شده است.

جدول زیر همچنین، شاخص اثربخشی کارتخوان‌های فروشگاهی را بر حسب ابزارهای کارتخوان فروشگاهی تراکنش دار در مهرماه محاسبه و ارائه می نماید.

4-16

در شاخص اثربخشی کارتخوان های فروشگاهی تراکنش دار همانند ماه  گذشته شرکت‌های  “به پرداخت ملت”  ،”پرداخت الکترونیک سامان”  ،”تجارت الکترونیک پارسیان”  ،”آسان پرداخت پرشین ”  و  “الکترونیک کارت  دماوند”  به عددی بالاتر از یک دست یافته‌اند. این بدین معناست که جذب تراکنش های این شرکت‌ها بر روی  کارتخوان‌های تراکنش دار بیشتر از سهم تعداد کارتخوان‌هایشان از کل کارتخوان‌های تراکنشدار کشور بوده  است. به عبارت دیگر نحوه توزیع کارتخوان‌های فروشگاهی این شرکتها به گونه ای بوده که در جذب بیشتر تراکنش ها به نسبت سایر شرکتها موفقتر عمل نموده اند. عملکرد مختلف هر یک از شرکتهای  PSP  در کسب سهم بازار تراکنش‌ها و کارتخوان‌های تراکنش دار سبب گردیده تا میزان شاخص مذکور بعضا با افزایش و یا کاهش مواجه شود.  بالاترین  تغییر در شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی تراکنش دار  نیز  در شرکت “پرداخت الکترونیک  پارسیان”  با  افزایش  0.020 واحدی  مشاهده می‌شود .  چرا که سهم تعدادی تراکنش‌های  کارتخوان فروشگاهی آن افزایش و در مقابل، سهم کارتخوان های فروشگاهی تراکنش دار آن با  ریزش  جزئی  همراه بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.