مخالفان FATF و برجام یک ماه با حقوق کارگران زندگی کنند

یک سیاستمدار اصلاح‌طلب با انتقاد شدید از بی‌تفاوتی دولت رئیسی به موضوع برجام و FATF گفت: زندگی سی میلیون ایرانی در زیر خط مطلق فقر معطل تصمیم‌گیری کسانی مانده که درک درستی از حکومت داری ندارند.

بسیاری از اقتصاددانان و کنش‌گران سیاسی بر این عقیده هستند که دیگر نمی‌توان اقتصاد کشور را با تعامل تجاری با کشورهایی همچون ونزوئلا و عراق و… اداره کرد. کار به جایی رسیده که مراجع تقلیدی چون آیت الله صافی گلپایگانی نیز به صراحت می‌گوید که زندگی مردم دچار مشکل شده و باید تعامل با کشورهای مختلف جهان آغاز شود.

محمدرضا خباز که کار اجرایی در دولت‌ها را در سطح استاندار تجربه کرده نیز بر این عقیده است که مملکت داری با اداره منزل تفاوت دارد و باید در امر حکمرانی، تمامی وجوه را سنجید.

او تأکید می‌کند؛ ادامه روند فعلی برای کشور و مردم امکان‌پذیر نیست و شخص سید ابراهیم رئیسی باید هرچه زودتر در موضوع برجام و FATF تصمیم راهگشا اتخاذ کند.

راهی جز شکستن جریان تحریم نداریم

محمدرضا خباز چهره سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص رویکرد دولت سیزدهم به مذاکرات احیای برجام و مسأله FATF، گفت: نه تنها دولت سیزدهم به ریاست آقای رئیسی، بلکه هر دولت دیگری در کشور عزم اصلاح امور را داشته باشد، راهی جز شکست جریان تحریم و مبارزه با فساد اقتصادی موجود ندارد.

وی تأکید کرد: کشور ما نیازمند یک تیم اقتصادی کاردان و در عین حال شجاع است که ضمن هماهنگی با وزارت امور خارجه؛ در گام نخست مسأله تحریم‌ها را از نظام دور کند.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با تشریح تاثیر تحریم‌ها بر زندگی و اقتصاد، بیان داشت: بسیاری از فاکتورهای اقتصادی از جمله تورم و بیکاری معلول تحریم‌ها است. در سال‌های اخیر شاهد بودیم که نرخ تورم حتی از دوران پس از جنگ تحمیلی نیز بیشتر شد و یک رکورد جدید را به جای گذاشت.

فساد اقتصادی و تحریم به یک اندازه آسیب دارند

استاندار پیشین سمنان در خصوص وضعیت موجود در کشور نیز، بیان داشت: فشارهای اقتصادی کار را به جایی رسانده که رکود در بسیاری از بخش‌های اقتصادی حاکم شود، اما متاسفانه در کنار این عامل بیرونی؛ مسأله اختلاس‌های گسترده و فسادهای مالی نیز موجب تضعیف نظام اقتصادی کشورمان شده است.

خباز با ارائه یک پیشنهاد به دولت سیزدهم، اظهار داشت: سید ابراهیم رئیسی باید با بهره‌گیری از فضای مجازی چنان فضای شفافی در کشور ایجاد کند که زمینه وقوع فساد در هر بخشی به کمترین حد ممکن برسد.

مخالفان برجام به آیت الله صافی گلپایگانی حمله کردند

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با وام گرفتن از توصیه اخیر آیت الله صافی گلپایگانی، گفت: مرجع عالیقدر شیعیان فرمودند که نمی‌توانیم با جهان قهر باشیم. این سخن ارزشمند باید نقشه راه دولت فعلی باشد. هرچند که یک جریان تندرو که تا دیروز مخالف برجام بودند؛ امروز نیز مواضع حضرت آیت الله صافی گلپایگانی را مورد حمله و نقد غیرمنصفانه قرار دادند.

وی با رفتارشناسی جریان مخالف برجام در کشور، اظهار داشت: با تغییر دولت شاهد بودیم که مخالفان دیروز برجام، این توافق را امری لازم دانستند، اما در مقام عمل هیچ اقدامی برای احیای برجام انجام ندادند.

تندروها با کلمه برجام مشکل دارند

خباز گفت: عده‌ای در کشور با کلمه «برجام» مشکل دارند. به همین دلیل از ایشان می‌خواهیم بدون توجه به مسأله برجام، تمام توان خود را برای دفع و رفع تحریم‌های موجود به کار بگیرند.

استاندار سابق سمنان در ادامه این گفت‌وگو در مواجهه با این پرسش که آیا این امکان وجود دارد بدون پیوستن کامل به FATF و تنها با داد و ستد اقتصادی فی‌مابین کشورهایی همچون ونزوئلا کشور را اداره کرد، عنوان داشت: مدت‌ها است که بسیاری از دلسوزان کشور فریاد می‌زنند که باید موضوع FATF به تصویب برسد، اما متأسفانه افراد صاحب نفوذ در حاکمیت هیچ توجهی به این توصیه‌ها نمی‌کنند.

روسیه و چین هم می گویند بدون FATF نمی توانند با ایران مبادله تجاری کنند

وی تصریح کرد: حتی روسیه و چین نیز اذعان کرده‌اند که بدون موضوع FATF نمی‌توانند با ایران مبادله تجاری کنند. اما در داخل کشور کسی به این موضوع توجهی نشان نمی‌دهد.

خباز با انتقاد از مواضع وزیر کشور در قبال FATF، اظهار داشت: آقای وحیدی چندی پیش اعلام کرده بود که سردمداران FATF پول‌های نامشروع و نجس را جابجا می‌کنند. به همین دلیل نباید با جریانی که پولشویی می‌‌کند همکاری کنیم.

وی ادامه داد: سوال اینجاست اگر سردمداران FATF چنین افرادی هستند، چرا کشور ما در سازمان ملل حضور دارد که در آن همین کشورها داعیه اعمال قدرت نیز دارند.

کشور بدون تعامل با جهان اداره نمی‌شود

این سیاستمدار اصلاح‌طلب تأکید کرد: منطق موجود در سیاستمداران فعلی حاضر در دولت، هیچ سنخیتی با اوضاع کنونی کشور و تعاملات بین‌المللی ندارد. قطعا بسیاری از سردمداران قدرت‌های جهان افرادی بدعهد و ظالم هستند، اما گریزی از پذیرش و بازی با قواعد بین‌المللی جهان امروز نیز وجود ندارد.

خباز گفت: اداره کشور وابسته به قواعد و مقررات است. متأسفانه مسئولان فعلی با عرف اداره کشور بیگانه هستند. زیرا اگر خبر داشتند؛ متوجه زندگی بیش از سی میلیون نفر در زیر خط مطلق فقر می‌شدند.

مخالفان FATF یکماه با حقوق یک کارگر زحمتکش زندگی کنند

وی اضافه کرد: بنده به کسانی که با موضوع FATF و برجام مخالفت می‌کنند پیشنهاد می‌دهم که تنها یک ماه با حقوق و دستمزد یک کارگر زندگی کنند. اگر توانستند با این ارقام زندگی خانواده خود را اداره کنند، آن زمان حق دارند به مخالفت با FATF ادامه دهند.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب خطاب به رئیس دولت سیزدهم گفت: از شخص آقای رئیسی انتظار داریم هرچه زودتر درباره برجام تصمیم بگیرد. زیرا تصمیم نگرفتن، بد تصمیم گرفتن و حتی دیر تصمیم گرفتن؛ موجب ضرر جدی به کشور خواهد شد.

خباز در پاسخ به این پرسش که رفت و آمدهای مکرر رئیس‌جمهور به استان‌های مختلف آیا موجب افزایش کیفیت زندگی مردم خواهد شد، بیان داشت: بنده به صراحت می‌گویم که دولت کنونی؛ دولت سوم محمود احمدی‌نژاد است.

شاهد رفتارهای نئو پوپولیستی در دولت هستیم

وی تصریح کرد: بدنه اصلی دولت فعلی را کسانی تشکیل داده‌اند که روزگاری در دولت محمود احمدی‌نژاد نقش جدی داشتند. رفتارهای این افراد نیز ادامه همان جریانات پوپولیستی است که پیش از این شاهد بودیم.

استاندار پیشین سمنان ضمن مهم خواندن سرکشی مسئولان به استان‌های مختلف، بیان داشت: زمانی حضور مسئولان در استان‌های مختلف ارزشمند می‌‌شود که مشکلات مردم منطقه برطرف شود. به صرف حضور یک مقام دولتی در یک منطقه نمی‌توان کاری را پیش برد.

رئیس‌جمهور به جای سرکشی به پمپ بنزین‌ها به دنبال ریشه مشکلات باشد

وی گفت: برای مثال در موضوع اختلال سامانه سوخت شاهد بودیم که رئیس‌جمهور از پمپ بنزین بازدید می‌کرد، در حالیکه مشکل اصلی در جای دیگری بود و باید ایشان مراکز مسئول را ملزم به پیگیری مشکلات پیش آمده می‌کردند.

خباز در پایان گفت: رفتارهای دولت فعلی ادامه کارهای خطرناک و پوپولیستی است که روزگاری نه چندان دور در دولت محمود احمدی‌نژاد کشور را با مشکلات فراوانی مواجه کرد.

منبع اقتصاد نیوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.