فناوران مالی و چشم انداز خدمات مالی باز

گذار از بانکداری بسته به بانکداری باز، گذار از مدل سنتی و عمودی یکپارچه ارائه دهندگان انحصاری به مدلی است که انتخاب را از طریق لایه‌های مختلف نوآوری توانمند می‌کند.

نویسنده : اسمهان حکاک – پژوهشگر و مشاور بانکداری دیجیتال

در حالی که پتانسیل برهم زنندگی OpenBanking در سراسر خدمات مالی و فراتر از آن مشهود است، محرک تحول واقعی در opendata و اثر اکوسیستمی است که آنها به همراه دارند، بیایید یک نگاهی بیندازیم.

گذار از بانکداری بسته به بانکداری باز، گذار از مدل سنتی و عمودی یکپارچه ارائه دهندگان انحصاری به مدلی است که انتخاب را از طریق لایه‌های مختلف نوآوری توانمند می‌کند. در قلب این انتقال دو عنصر اصلی وجود دارد: API و داده.

با این حال، نام بازی بدون شک حول محور داده‌ها تکامل می‌یابد. این به اشتراک گذاری داده هاست که بانکداری باز را در اشکال مختلف آن در سراسر جهان امکان پذیر کرد و به دلیل جریان آزاد داده ها، نوآوری ایجاد می‌شود.

به نوبه خود،جریان آزاد فزاینده داده است که زمینه را برای مراحل بعدی در سفر تکاملی فراهم می‌کند:

– گذار به Openfinance، که در آن موارد استفاده بالغ‌تر و پیچیده‌تر، مانند پس‌انداز، وام، سرمایه‌گذاری، بیمه و غیره، همگی زیر یک داشبورد دیجیتال با خدمات بسیار سفارشی‌ شده قرار خواهند گرفت.

– معرفی مدل‌های کسب و کار جدید که بر موقعیت بازیگران مختلف در طول زنجیره ارزش تأثیر می‌گذارد.

در چنین محیطی، داده‌های باز، خدمات مالی را  در مفهومی فراتر از بانک‌ها که توسط مرزهای صنعت تعریف می‌شود، قرار می‌دهد.

در عین حال، ظهور رایانش ابری و مهمتر لبه‌ای، فراوانی فرمت‌های داده منبع باز و تسهیل تعاملات frictionless بین مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها و  وندورها (از تجارت الکترونیک و حمل‌ونقل گرفته تا خدمات شهری و پرداخت) را هموار می‌کند. راهی برای تسلط بر اکوسیستم های دیجیتالی داده باز است.

رشد اقتصادی ناشی از پذیرش گسترده چنین اکوسیستم‌های داده باز ،می‌تواند به 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2030 در اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده و 4 تا 5 درصد در هند برسد. ( مک کینزی )

ما در حال گذار به مدلی هستیم که در آن پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌های اطراف آن‌ها در قلب فعالیت‌های اقتصادی قرار می‌گیرند و دسترسی مشتری به لایه‌های پیچیده و درهم تنیده‌ای از محصولات و خدمات را کنترل می‌کنند، که قطعا فراتر از بانکداری است. داده‌های باز و جریان آزاد آن نقش فعال‌کننده‌ای حیاتی در این تنظیم بازی خواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.