پنج روند فین‌تک در سال 2022

با ظهور فن‌آوری‌های جدید، بانک‌های سنتی باید به سرعت با این فن‌آوری‌ها منطبق شوند تا آنچه را که مشتریان انتظار دارند ارائه کنند. این تغییرات منجر به ظهور مدل‌های تجاری جدید در سراسر بخش خدمات مالی می‌شود.

در سال پیش رو، رفتار مشتریان و پذیرش زودهنگام فناوری‌های جدید به تغییر بیشتر بازار خدمات مالی می‌انجامد.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ فین‌تک‌ها و بانک‌ها در حال رقابت در حوزه نوآوری و شکل دادن به آینده خدمات مالی هستند.

با ظهور فن‌آوری‌های جدید، بانک‌های سنتی باید به سرعت با این فن‌آوری‌ها منطبق شوند تا آنچه را که مشتریان انتظار دارند ارائه کنند. این تغییرات منجر به ظهور مدل‌های تجاری جدید در سراسر بخش خدمات مالی می‌شود.

ظهور بانک‌های دیجیتالی/نئوبانک

بانکداری به طور سنتی یک انحصار با موانع زیاد برای ورود به بازار برای بازیگران جدید بوده است. اما تسهیل مقررات در کشورهای سراسر جهان، راه را برای نئوبانک‌ها هموار کرده است تا با وعده کارمزد کمتر، بانکداری  موبایلی راحت‌تر و بهبود تجربه مشتری، ابتکار عمل را در دست بگیرند و مشتریان را جذب کنند.

به همین دلیل است که ارزش بخش نئوبانک در سال 2020 بیش از 30 میلیارد دلار بود و پیش بینی می‌شود در هشت سال آینده با نرخ رشد سالانه 47.7 درصد رشد کند. نئوبانک‌ها همچنین مشتریان بدون بانک را با قدرت خرید 1.2 تریلیون دلار جذب می‌کنند. با آنلاین شدن بیشتر جمعیت جهان، انتظار می‌رود که بانکداری دیجیتال جلوتر از خدمات درون شعبه‌ای حرکت کند.

پرداخت‌های بین‌المللی آنی

تقریباً 40 درصد از شرکت‌های بزرگ در ایالات متحده پرداخت‌های آنی را انجام می‌دهند و طبق تحقیقات Levvel، این میزان افزایش می‌یابد. در سایر کشورها و مناطق، تقریباً 50 طرح پرداخت آنی خود را راه اندازی کرده‌اند.

تقاضا برای تسویه فوری پرداخت زیاد است. این خدمت مزیت رقابتی را برای مشاغل مختلف، کاهش ریسک پرداخت و کارایی بسیار بهبود یافته در جریان نقدی به ارمغان می آورد. با تثبیت و محبوبیت بیشتر طرح‌های داخلی، انتظار می‌رود قابلیت‌های پرداخت آنی نیز در پرداخت‌های بینالمللی گسترش یابد.

بانکداری باز

در طول همه گیری کرونا، اتکای ما به پرداخت‌های دیجیتال و بانکداری سلف سرویس، نیاز بانک‌ها را به دیجیتال شدن افزایش داده است.

بانکداری باز یک رویکرد مبتنی بر فناوری مبتنی بر API است که به بانک‌ها و سایر ارائه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا خدمات مالی را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده و تأیید شده مشتری به‌طور یکپارچه ارائه دهند.

در حال حاضر،  کشورهای مختلف مقرراتی را وضع کرده اند تا بانک‌ها را مجبور کنند که بانکداری باز را در پاسخ به خواسته‌های مشتریان ارائه دهند.

فین‌تک‌ها در همه جا استانداردهای بانکداری باز را در محصولات و خدمات خود گنجانده‌اند. بانک‌هایی که از بانکداری باز استقبال نمی‌کنند، توانایی‌های خود را برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان از دست می‌دهند و همچنین فرصت‌های رشد آنها محدود می‌شود.

هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML)

اپلیکیشن‌های یادگیری ماشینی پردازش مقادیر زیادی از مجموعه داده‌ها و رسیدن به نتایج ارزشمند را امکان پذیر می‌کنند که با استفاده از الگوریتم‌های آن می توان اثربخشی و کارایی از جمله فرصت‌های صرفه جویی در زمان را فراهم نمود.

این تکنولوژی الگوها را در لحظه تجزیه و تحلیل می‌کند و امکان تصمیم‌گیری سریع را فراهم می‌نماید. طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های خدمات مالی در حال حاضر از AI/ML برای کشف تقلب، تاییدیه‌های وام، و غربالگری ضد پولشویی، نظارت بر ریسک و پیش بینی سرمایه گذاری استفاده می‌کنند.

یادگیری ماشینی به طور مداوم در حال تکامل است و فین‌تک‌ها همچنان یکی از صنایع اصلی برای بهره مندی از قدرت هوش مصنوعی ویادگیری ماشینی خواهد بود.

ظهور BaaS ( بانکداری به عنوان خدمت)

در سال‌های اخیر، پلتفرم‌ها و خدمات بانکداری به‌عنوان خدمات (BaaS) به عنوان روشی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد برای ارائه خدمات مالی با استفاده از مفاهیم بانکداری باز ظهور کرده‌اند.

بانک‌ها باید در ارائه خدمات دیجیتالی جدید و نوآورانه، رویکردی خدمات‌محور و ترکیب‌پذیر با معماری مقیاس پذیر اتخاذ کنند.

BaaS یک مؤلفه حیاتی برای بانک‌ها و مؤسسات مالی سنتی در نقشه راه تحول دیجیتال آنها است.

انتظار می‌رود بسیاری از مؤسسات مالی قدیمی با فین‌تک‌ها با استفاده از خدمات BaaS همکاری کنند تا فناوری نوآورانه را در داخل خود ارائه و پیشنهادات خود را ارتقا دهند.

استفاده مداوم از روش‌های جدید برای دسترسی و استفاده از خدمات مالی توسط مشتریان مستلزم بازنگری کامل از سوی ارائه‌دهندگان مالی سنتی است.

مشتریان به دلیل فناوری جدید و روندهای اجتماعی گسترده‌تر، تغییرات را در مقیاسی بی‌سابقه هدایت می‌کنند.

ناگفته نماند که کرونا هم شیوه زندگی، کار و خرید ما را تغییر داده است. این به نوبه خود بانک‌های سنتی و فین‌تک‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، که نیاز به شناسایی راه‌حل‌های جدید برای ارائه مزیت رقابتی دارند.

همانطور که فناوری‌ها در 12 ماه آینده بالغ‌تر می‌شوند، این روندهای اصلی، محیطی را برای نوآوری بیشتر و ظهور مدل‌های تجاری جدید در خدمات مالی ایجاد خواهند کرد.

آن‌ها فرصت‌های بسیاری را برای بانک‌ها و فین‌تک‌ها ایجاد می‌کنند تا با هم همکاری کنند و پیشنهادات خود را در سطح جهانی در پرداخت‌ها، وام‌دهی، بانکداری دیجیتال، اعتبار فوری و موارد دیگر گسترش دهند.

 

منبع paymentscardsandmobile
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.