آیا “بانک هوشمند فردا” اولین نئوبانک واقعی ایران است؟

ما "بانک هوشمند فردا" را به عنوان اولین نئوبانک واقعی در کشور معرفی کردیم، زیرا صنعت دیگری وارد این حوزه شده است. می‌توان گفت مدل کسب و کار "بانک در بانک" به عنوان نئوبانک شناخته نمی‌شود. در واقع صنعت باید به ارائه خدمات بانکداری دیجیتال اقدام کند تا اصطلاحا  نئوبانک به معنای واقعی ایجاد شود.

در هفته‌های گذشته خبر تولد نئوبانکی با عنوان «بانک هوشمند فردا» با همکاری مشترک هلدینگ های‌وب و شرکت آوای بانک ایران‌زمین در راستای ارائه خدمات بانکداری دیجیتال به مشتریان رسانه‌ای شد. ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با این نئوبانک جدید که مدیران بانک ایران زمین آن را  اولین نئوبانک واقعی کشور می‌دانند با امین‌رضا ریاضتی، مدیرعامل شرکت آوا به گفت‌وگو نشستیم:  

امین‌رضا ریاضتی متولد 1368 است و کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی و مدیریت فناوری اطلاعات (IT) گذرانده و نزدیک به 14 سال است که در حوزه‌های تلکام، پرداخت و بانکی مشغول فعالیت است. او در شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ) معاون فروش B2C و توسعه بازار و نیز عضوهیئت عامل بود و از اول خرداد ماه امسال در شرکت آوا مشغول به فعالیت شده است.

شرکت آوا متعلق به کجاست؟

ریاضتی با معرفی شرکت آوا گفت : «شرکت آرمان وفاداری آریا (آوا) یکی از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری بانک ایران زمین، یعنی شرکت جهان ارقام پارس با نام تجاری “جامپ” و سهام صد در صدی آن متعلق به بانک ایران زمین است. یکی از ماموریت‌های اصلی این شرکت، مدیریت باشگاه مشتریان بانک ایران زمین بوده است. ماموریت دوم شرکت آوا، توسعه بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین است که در این حوزه به عنوان بازوهای بانک، توسعه IT مربوط به بانکداری دیجیتال و به طور همزمان توسعه کسب و کار نئوبانک ایران زمین را  با عنوان پیشانی بانکداری دیجیتال این بانک بر عهده دارد. »

حرکت از B2C  به  B2B2C

وی افزود:« شرکت آوا به عنوان یک شرکت مستقل فعالیت می‌کند و بانک به شرکت آوا اجازه داده که  به صورت فرا بانکی و B2B2C عمل کند که نمونه موفق جهانی آن وجود دارد.  ما بانک هوشمند فردا را به عنوان اولین نئوبانک واقعی در کشور معرفی کردیم، زیرا صنعت دیگری وارد این حوزه شده است. می‌توان گفت مدل کسب و کار “بانک در بانک” به عنوان نئوبانک شناخته نمی‌شود. در واقع صنعت باید به ارائه خدمات بانکداری دیجیتال اقدام کند تا اصطلاحا  نئوبانک به معنای واقعی ایجاد شود. اگر فضای نئوبانک‌هایی که در کشور وجود دارند را مشاهده کنید، حضور بانک مادر را به طور محسوس در آن‌ها مشاهده خواهید کرد.»

تفاوت بانک هوشمند فردا با بانکینو و بلوبانک

ریاضتی خاطر نشان کرد :«در سال 92 تا 96 همه بانک‌ها و PSP ها به ارائه سرویس USSD روی آوردند، ولی در نهایت شرکت‌هایی در این صنعت باقی ماندند و سهم بازار را به خود اختصاص دادند که تجربه و پتانسیل کار B2C را داشتند و همان شرکت‌ها بعدها در زمینه اپلیکیشن بانکی و پرداختی هم موفق عمل کردند. ما بر این باوریم که تداوم کسب و کار در این فضا، نیازمند تسلط به بازار B2C است. پیش‌تر  شرکت‌های های‌وب و پارس آنلاین نیز با ادغام و حضور همزمان در بازار نشان دادند که مهارت این کار را دارند. با این رویکرد، های‌وب را به عنوان شریکی قدرتمند انتخاب کردیم و به همکاری با این شرکت پرداختیم.»

بانکینو

او گفت : «مشتریان شرکت‌های مخابراتی به واسطه تامین زیرساخت اینترنتی خود، وفاداری بیشتری نسبت به این شرکت‌ها دارند و راحت‌تر با سرویس‌های ایجاد شده توسط آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. به همین دلیل همکاری با شرکت های‌وب برای ما بسیار جذاب بود. بنابر این به سمت داشتن یک شرکت مشترک با های‌وب پیش رفتیم. البته عده‌ای به این مسئله که 51 درصد سهم شرکت مشترک با های وب متعلق به شرکت آوا است ایراد گرفتند و برایشان سوال پیش آمد که تفاوت ما با بلو بانک و بانکینو چیست؟ در پاسخ باید گفت که ما در تعهدات خود انتخاب مدیر عامل را به شرکت های‌وب سپرده‌ایم و  مدیریت همه حوزه‌ها به غیر از حوزه مالی در اختیار شرکت های‌وب است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که در ترکیب هیئت مدیره، باید یکی از اعضا از شرکت آوا باشد. همچنین احتمال دارد آقای مهندس میری از شرکت های‌وب و آقای دکتر اینالویی از شرکت ما در ترکیب هیئت مدیره حضور داشته باشند که این امر جدی بودن ما در این همکاری را نشان می‌دهد.»

ارائه نسخه آزمایشی نئوبانک فردا تا شب یلدا

ریاضتی در پاسخ به زمان عملیاتی شدن نئوبانک فردا گفت: «از زمانی که بانکداری دیجیتال مطرح شد بانک ایران زمین فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است و در حال حاضر ما بیش از 100 سرویس بانکی و دیجیتالی شده آماده مانند افتتاح حساب آنلاین داریم. توسعه نرم افزاری اپلیکیشن بانک هوشمند فردا انجام شده است و این اپلیکیشن با طی کردن تست‌های متعدد داخلی، آماده شروع به فعالیت است. تدوین استراتژی برندینگ نیز انجام شده است و تا اول دی ماه نسخه آزمایشی آن را در دسترس عموم قرار می‌دهیم. در واقع تا آن زمان یک اپلیکیشن کامل که مجموع سرویس‌های مخابراتی و بانکی را داشته باشد، در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.»

مزیت رقابتی

وی خاطرنشان کرد: «مزیت رقابتی این اپلیکیشن، سرویس‌های خاص بانکی است که در هیچکدام از اپ‌های دیگر یافت نمی‌شود. همچنین نئوبانک فردا لوگو، کارت با شماره کارت و سر شماره مخصوص خود را با لفظ Powered by IZ bank دارد.»

مدل کسب و کاری و تعامل شرکت آوا

ریاضتی درباره مدل کسب و کاری و تعامل با دیگر شرکت‌ها گفت: «در همکاری با شرکت های وب، ایجاد یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک به عنوان یک شرکت مستقل از آوا در نظر گرفته شده است و برای این شرکت ماهیت مستقلی دیده شده که 51درصد سهام آن متعلق به آوا است و سرمایه اولیه خوبی برای شروع دارد.»

او ادامه  داد :«شراکت با هر شرکتی ملزومات خاص خود را می طلبد و اگر رویکرد مناسب های‌وب در درک این کسب و کار و آداب کار و تجارت نبود این کار عملی نمی‌شد. ما آمادگی خود را برای همکاری با شرکت‌هایی که در این حوزه برنامه منسجم عملیاتی دارند و به دنبال درآمدهای کم و نمایش‌های تبلیغاتی نیستند، اعلام می‌کنیم. بدیهیست که مدل همکاری و تعامل با سایر شرکت‌ها قابل مذاکره است و باید سهامداران شرکت، اهداف آتی، سوابق و … این شرکت‌ها را سنجید.

ما به دنبال ارائه خدمات کاربردی در این حوزه هستیم، ولی نه به هر قیمتی. برای ما فعال بودن کاربران این خدمات بیشتر از تعداد زیاد آن‌ها اهمیت دارد. ما تا امروز در این زمینه مذاکراتی با چهار مجموعه دیگر داشته‌ایم و با دو مجموعه به توافق رسیده‌ایم.»

اعتماد به نئو بانک فردا

ریاضتی در پایان درباره اینکه کاربر نهایی در حوزه B2C چطور باید به بانک هوشمند فردا اعتماد کند گفت:« ما به دنبال مقبولیت برندی مانند های‌وب بین مشتریانش بودیم. زیرا مشتریان راضی ارزشمندترین دارایی برندها هستند و این مقبولیت آن‌ها در میان مشتریانشان است که باعث موفقیت فعالیت‌هایشان می‌شود. شرکت های‌وب این ویژگی و محبوبیت را در بین مشتریان خود دارد و امید داریم که مشتریان به اعتبار این شرکت به بانک هوشمند فردا اعتماد کنند»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.