وضعیت برتر به پرداخت ملت بین شرکتهای پرداخت در آبان ماه
شرکت به پرداخت به عنوان یکی از بزرگترین ارائه دهندههای خدمات پرداخت الکترونیکی ایران و خاورمیانه شناخته میشود. ما در این مطلب وضعیت به پرداخت ملت را در آخرین گزارش شاپرک (آبان 1400) بررسی میکنیم:
سهم تعدادی و مبلغی به پرداخت از بازار تراکنشها
سهم تعدادی و مبلغی به پرداخت از کل تراکنشهای بازار خدمات پرداخت الکترونیک کارتی، در دو شکل 1-4 و شکل 2-4 ترسیم شده است.
در مولفهی سهم مبلغی همچنان شرکت “به پرداخت ملت” با اختصاص سهم 19.25 درصدی از مبلغ تراکنشها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
مقایسه دو شکل بالا با شکلهای مشابه در گزارش مهر ماه سال 1400 حکایت از آن دارد که در مولفهی سهم از تعداد تراکنشها جا به جایی بین دو شرکت “پرداخت الکترونیک سامان” و “به پرداخت ملت” رخ داده است. در مولفهی مبلغی میزان نوسانات قابل توجه نبوده و جابه جایی بین شرکتها رخ نداده است.
سهم مبلغی تراکنشهای هر یک از شرکتهای PSPاز بازار ابزار های پذیرش برای دو ماه متوالی مهر و آبان 1400 در جدول 4-2 ارائه شده است. در این ماه همچنان شرکت “به پرداخت ملت” با پوشش 18.95 درصدی از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار خود دارد.
سهم به پرداخت از بازار تراکنشهای هر سرویس
در این بخش تعداد و مبلغ تراکنشهای هر یک از شرکتها به تفکیک نوع سرویس مورد بررسی قرار میگیرد. سهم تعدادی تراکنشهای هر یک از شرکتهای PSPاز بازار تراکنشهای هر سرویس برای دو ماه متوالی مهر و آبان 1400 در جدول 3-4 ارائه شده است.
شرکت “به پرداخت ملت” در حوزه تراکنشهای پرداخت قبض و خرید شارژ با در اختیار داشتن24.04 درصد از بازار تراکنشهای فوق، همچنان بیشترین سهم را دارد.
سهم شرکتهای مختلف ارائه دهنده خدمات پرداخت از تعداد تراکنشهای هر یک از سرویسهای شبکهی الکترونیکی پرداخت کارت در شکل 5-4 نمایش داده شده است.
سهم مبلغی تراکنشهای هر یک از شرکتهای PSP از بازار سرویسهای شبکهی الکترونیکی پرداخت کارت برای دو ماه متوالی مهر و آبان 1400 در جدول 4-4 ارائه شده است. اطلاعات این جدول مبین آن است که در آبان ماه شرکت “به پرداخت ملت” با پوشش19.35 درصد از بازار تراکنش های خرید، بالاترین دارندهی سهم مبلغی تراکنش های مذکور محسوب میگردد.
بررسی عملكرد به پرداخت در ابزارهای پذیرش
سهم هر یک از شرکتهای PSP از تعداد کارتخوانهای فروشگاهی، ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی فعال سیستمی در دو ماه مهر و آبان 1400 در جدول 11-4 ارائه شده است.
در آبان ماه به میزان ناچیزی بر تعداد کارتخوانهای فروشگاهی فعال سیستمی شبکهی پرداخت کارت کشور نسبت به ماه گذشته افزوده شده است.
در بازار ابزار پذیرش موبایلی شرکت به پرداخت ملت همچنان بخش عظیمی از سهم بازار ابزارهای موبایلی فعال سیستمی را با رقمی معادل با96.37 درصد در اختیار دارد.
در ابزار پذیرش اینترنتی بالاترین تغییر سهم در شرکت “به پرداخت ملت” با 0.17 درصد افزایش مشاهده میشود.
سهم هر یک از شرکت های PSP از تعداد کارتخوان های فروشگاهی ، ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی تراکنشدار در دو ماه متوالی مهر و آبان در جدول 12-4 ارائه شده است. همانگونه که ملاحظه میگردد، شرکت “به پرداخت ملت” با 81.21 درصد بیشترین سهم بازار ابزارهای پذیرش تراکنش دار موبایلی را در دست دارد.
شرکت “به پرداخت ملت” با کاهش 1.65 درصدی، بیشترین اختلاف سهم را در ابزارهای پذیرش موبایلی تراکنشدار نسبت به ماه گذشته داشته است.
شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در بعد کشوری
شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی، کارایی توزیع کارتخوانهای شرکتهای PSP را بررسی نموده و از این رو شرکتها به سبب کاراتر بودن توزیع، میبایست با جایابی مناسب کارتخوانها برای جذب تراکنشهای بیشتر، شاخص اثربخشی این ابزار پذیرش را بهبود بخشند.
در جدول 15-4 شاخص اثربخشی کارتخوانهای فروشگاهی فعال سیستمی برای هر یک از شرکتهای PSP در آبان ماه محاسبه شده است.
در آبان ماه همانند ماه گذشته شرکت”به پرداخت ملت” به رقمی بالاتر از یک در شاخص اثربخشی دست یافته است. دارا بودن عدد بالاتر از یک در شاخص اثربخشی به این معناست که جذب تراکنشهای این شرکتها بر روی کارتخوانها بیشتر از سهم تعداد کارتخوان هایشان از کل کارتخوانهای کشور بوده است. به عبارت دیگر نحوه توزیع کارتخوانهای فروشگاهی این شرکتها به گونهای بوده که در جذب بیشتر تراکنشها به نسبت سایر شرکتها موفقتر عمل نمودهاند.
جدول زیر همچنین، شاخص اثربخشی کارتخوانهای فروشگاهی را بر حسب ابزارهای کارتخوان فروشگاهی تراکنش دار در آبان ماه محاسبه و ارائه مینماید.
در شاخص اثربخشی کارتخوانهای فروشگاهی تراکنش دار همانند ماه گذشته شرکتهای “به پرداخت ملت” به عددی بالاتر از یک دست یافته است. این بدین معناست که جذب تراکنشهای این شرکتها بر روی کارتخوانهای تراکنش دار بیشتر از سهم تعداد کارتخوانهایشان از کل کارتخوان های تراکنشدار کشور بوده است. به عبارت دیگر نحوه توزیع کارتخوان های فروشگاهی این شرکتها به گونهای بوده که در جذب بیشتر تراکنشها به نسبت سایر شرکتها موفقتر عمل نموده اند. عملکرد مختلف هر یک از شرکتهای PSP در کسب سهم بازار تراکنشها و کارتخوانهای تراکنش دار سبب گردیده تا میزان شاخص مذکور بعضا با افزایش و یا کاهش مواجه شود. بالاترین تغییر در شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی تراکنش دار نیز در شرکت “پرداخت الکترونیک سپهر” با افزایش 0.014واحدی مشاهده میشود. چراکه تعداد تراکنشهای کارتخوان فروشگاهی آن افزایش بیشتری نسبت به میزان کارتخوانهای فروشگاهی تراکنشدار آن داشته است.