مصرف برق مرکزهای استخراج غیرمجاز رمز ارز چقدر است؟

تعداد مراکز کشف شده استخراج غیرمجاز رمز ارز کشور به ۵ هزار و ۸۶۱ مرکز رسید که نشان می‌دهد این مراکز، برقی معادل تولید یک نیروگاه به بزرگی ۹۰۰ مگاوات را مصرف می‌کردند.

پدیده استخراج غیر مجاز رمز ارز دو تا سه سالی است که سایه شوم خود را برروی صنعت برق ایران افکنده و موجب خسارات زیادی هم به شبکه برق و هم به تاسیسات برقی شده است.

گرچه شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران همواره تلاش کرده با این پدیده برخورد کند اما جذابیت زیاد رمزارزها هر روزه تعداد زیادی از مردم را وادار به فعالیت در این زمینه و کسب در آمد کرده است.

قطع برق و جمع انشعاب برق مرکزهای استخراج غیرمجاز رمزارز یکی از برنامه های اعلامی شرکت مدیریت شبکه برق ایران برای مبارزه با استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز است.

تازه ترین گزارش وزارت نیرو حکایت از آن دارد که ۷۲ مرکز استخراج غیرمجاز رمز ارز در یک هفته گذشته کشف شده است.

برآوردها حاکی از مصرف بیش از ۲ هزار مگاوات از برق تولیدی کشور در بخش استخراج رمز ارز است که برای تامین این میزان باید سه نیروگاه جدید احداث شود.

در هفته جاری ۲۲ درصد از موارد کشف شده از محل گزارش‌های مردمی و ۳۵ درصد نیز با استفاده از تحلیل الگوی مصرف صورت گرفته است.

۳۴ درصد از دستگاه‌های کشف شده در مراکز صنعتی و ۳۱ درصد نیز در بخش خانگی بوده است که سهم عمده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین سهم ۴۳ درصدی ظرفیت‌های بین ۱۰ تا ۱۰۰ کیلوواتی نسبت به همه کشفیات، نشان دهنده این واقعیت است که طی سه هفته اخیر تعداد دستگاه‌های کشف شده به ازای هر پرونده افزایش یافته است.

تاکنون ۵ هزار و ۸۶۱ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز کشف و تعداد ۲۲۲ هزار و ۶۵۲ دستگاه از این مراکز جمع‌آوری شده است.

ظرفیت مصرف این مراکز بیش از ۶۰۰ مگاوات است که برای تولید این میزان برق باید یک نیروگاه به بزرگی بیش از ۹۰۰ مگاوات احداث شود تا برق در محل مشترک به مصرف برسد.

ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است. رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به طور غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌ طور مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به استناد تخمین مراجع بین المللی( Cambridge، ۲۰۲۱) در حال حاضر متوسط مصرف برق سالانه کل شبکه جهانی بیت کوین حدود ۹۶ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشورهایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.