اسپارا مسابقات کشوری امنیت سایبری برگزار می‌کند

شرکت «اسپارا» مسابقات سطح کشوری «امنیت سایبری» را شنبه 20 آذرماه و در دانشگاه خاتم برگزار می‌کند. برندگان این دوره، به مسابقات جهانی مهارت شانگهای اعزام می‌شوند.

این شرکت 24 و 25 تیرماه امسال، مسابقات استانی در این رشته را به‌صورت برخط برگزار کرد و 28 نفر به مرحله بعدی مسابقات (سطح کشوری) راه پیدا کردند. برندگان مسابقات کشوری، به مسابقات جهانی مهارت در رشته «امنیت سایبری» که از 12 تا 17 اکتبر سال 2022 در شانگهای برگزار می‌شود، اعزام خواهند شد.

شرکت اسپارا کسب‌وکاری جوان و فعال در حوزه امنیت است که با هدف شناسایی حملات و نفوذ سایبری در کمترین زمان و ارتقای سطح امنیتی سازمان‌ها، به همراه جمعی از بهترین متخصصان امنیت سایبری کشور، در تمامی حوزه‌های اطلاعاتی اعم از زیرساخت، تولید، و عملیات، فعالیت می‌کند.

در سال‌های اخیر، رشد چشمگیری در تراکنش‌های برخط کسب‌وکارها، اینترنت اشیا، و رایانش ابری وجود داشته است و فناوری اطلاعات در همه زمینه‌ها، نقشی کلیدی و حیاتی ایفا می‌کند. اکنون بسیاری از کشورها خدمات ضروری را به‌صورت آنلاین ارائه می‌کنند و نباید منکر این واقعیت شد که شهروندان بدون دسترسی به فناوری اطلاعات، ممکن است منزوی و محروم شوند. این وابستگی فزاینده جمعی و فردی به فناوری اطلاعات، تعهد قابل توجهی را بر عهده ارائه‌دهندگان خدمات فناوری اطلاعات قرار می‌دهد تا از سامانه‌ها و کاربران خود در برابر نقض عمدی و غیرعمدی امنیت داده‌ها و کل سامانه‌ها، محافظت کنند. در نتیجه، نمی‌توان اهمیت امنیت سایبری را نادیده گرفت.

امنیت سایبری و مخاطرات احتمالی آن تهدیدی حیاتی برای تمام سازمان‌ها در سراسر دنیای امروز به‌حساب می‌آید. در گذشته، سازمان‌ها تلاش می‌کردند تا امنیت سایبری خود را تنها با بهره‌برداری از تجهیزات و نرم‌افزارهای امنیتی موجود در بازار تأمین کنند؛ اما امروزه حملات سایبری ساختار بسیار پیچیده‌ای دارند، به‌گونه‌ای که دیگر با روش‌های سنتی، امکان مقابله با آنها وجود ندارد. به همین دلیل سازمان‌ها برای مقابله با تهدیدات سایبری پیشرفته، نیاز دارند تا از سامانه‌های شناسایی پیشرفته در کنار سامانه‌های پیشگیری بهره برند تا در صورت رخ دادن نفوذ سایبری، توانایی شناسایی آن در کمترین زمان ممکن را داشته باشند.

به دلیل اهمیت بالای رشته امنیت سایبری و کمبود نیروی انسانی متخصص در آن، رشته «امنیت سایبری» نیز به دیگر رشته‌های موجود در مسابقات جهانی مهارت افزوده شد و مسابقات آن برای اولین بار در سال 2015 و در کشور برزیل برگزار شد.

آشنایی با مسابقات جهانی مهارت (World skills)

منشأ شکل‌گیری مسابقات جهانی مهارت به سال 1950 برمی‌گردد، زمانی که تعدادی از جوانان اسپانیایی و پرتغالی برای انجام یک رقابت کاملاً دوستانه، در مادرید گرد هم آمدند. در سال 1953، دیگر کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه، آلمان غربی، سوئیس، و بریتانیا نیز برای اولین بار در این مسابقات شرکت کردند.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری این مسابقات در سطح جهانی امکان‌پذیر نبود و از این رو، تصمیم‌ بر آن شد تا چهل و ششمین دوره از این مسابقات، در سال 2022، در شهر شانگهای چین و با شعار «مهارت‌های برتر، دنیا را تغییر می‌دهد» برگزار شود.

سازمان متولی این مسابقات، یک نهاد خصوصی و غیرسیاسی است که تمامی سازما‌ن‌های مسئول آموزش حرفه‌ای در نقاط مختلف دنیا می‌توانند به عضویت آن درآیند. در حال حاضر، این نهاد 85 عضو دارد و سازمان فنی حرفه‌ای ایران نیز یکی از اعضای آن به‌شمار می‌رود.

جزئیات برگزاری مسابقات امنیت سایبری

رشته «امنیت سایبری» در مسابقات سطح کشوری به شکل گروهی (دو نفر) و برای افراد زیر 24 سال، در چهار روز برگزار می‌شود: برنامه‌هایی که طی این چهار روز برای افراد شرکت‌کننده در نظر گرفته شده، به شرح زیر است:

روز اول: Infrastructure Setup and Security Hardening

روز دوم: Cybersecurity Incident Response, Digital Forensics Investigation and Application Security

روز سوم: Capture the Flag- Attack

روز چهارم: Capture the Flag- Defense

افراد شرکت‌کننده در این مسابقات باید دارای توانایی‌های زیر باشند:

  • توانایی پیاده‌سازی امن زیرساخت و سرویس‌ها
  • توانایی پاسخ به حوادث، پیگیری قانونی، تحلیل وقایع، و تحلیل ترافیک شبکه
  • توانایی پیاده‌سازیFirewall ، IDS/IPS و DL
  • توانایی پیاده‌سازی امنSite-to-Site VP
  • توانایی جمع‌آوری لاگ و تجمیع آن در Splunk و ELK
  • توانایی کشف آسیب‌پذیری تحت وب و اپلیکیشن
  • آشنا به ELF ،Cryptography ،Steganography ، Malware Analysis

شرکت اسپارا، میزبان آموزش منتخبان شرکت در مسابقات جهانی مهارت

شرکت راهکار هوشمند امن (اسپارا)، از سال 1398 و با هدف ارائه سرویس‌ها و محصولات امنیت شبکه و زیرساخت، فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از زیرساخت خود در بالاترین سطح امنیت در برابر حملات و تهدیدها محافظت کنند و با شناسایی و برطرف کردن نقاط نفوذ، مانع حمله سایبری شوند.

بنیانگذاران اسپارا، افرادی هستند که در دوره‌های پیشین مسابقات مهارت، در سطح کشوری و جهانی توانسته‌اند دستاوردهای چشمگیری به‌دست آورند. اسپارا به‌عنوان یک شرکت فعال در حوزه امنیت، مأموریت خود را علاوه بر کمک به سازمان برای ارتقای امنیت و رسیدن به فضای سایبری امن در ایران، پرورش متخصصان امنیت، و افزایش آگاهی و دانش در این حوزه می‌داند.

در همین راستا، شرکت اسپارا با حمایت هلدینگ «فناپ» و در کنار آکادمی «راوین»، امسال میزبان آموزش و آماده‌سازی افراد منتخب برای حضور در مسابقات جهانی مهارت است. این افراد توسط کارشناسان خبره و باتجربه اسپارا و آکادمی راوین، آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و آماده اعزام به مسابقات جهانی مهارت سال 2022 می‌شوند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.