نوسانات بازار رمزارز به سود است یا به زیان؟

با توجه به اینکه تورم سالانه ایالات‌متحده به بالاترین حد خود از سال ۱۹۸۲ رسیده اکنون زمان مناسبی برای بیت‌کوین است تا ایستادگی کند و جایگاه خود را به‌عنوان یک دارایی واقعی، قابل ذخیره و مقاوم در برابر تورم که طرفداران آن ادعا کرده‌اند تثبیت کند.

بسیاری ارز دیجیتال را به‌عنوان «طلای دیجیتال» به بازار عرضه می‌کنند، بیشتر به این دلیل که عرضه آن منحصر به ذخایر محدود فلزات گرانبها نیست در نتیجه جریان ورودی به صندوق‌های ارز دیجیتال در ماه‌های اخیر سرعت گرفته است زیرا سرمایه‌گذاران و به‌ویژه سیاست‌گذاران از تورم ریشه‌دار نگران هستند.

اما حتی اگر مسائل تعیین‌کننده دیگری مانند نقدینگی ناچیز یا ریسک‌های نظارتی را کنار بگذارید، بیت‌کوین اکنون با دو چالش روبروست، ابتدا نرخ بهره بالاتر در دنیای واقعی که شاید سریع‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد افزایش می‌یابد و دوم نوسانات بیشتر در بازار مالی پرشتابی است که به کاهش اعتبار عادت می‌کند.

نوسانات برای طرفداران ارزهای دیجیتال یکی از بزرگترین جذابیت‌های بیت‌کوین است. نوسانات شدید قیمت اگر زمانبندی مناسبی داشته باشد می‌تواند بازدهی شگفت‌انگیزی را به همراه داشته باشد. سودهای ماهیانه ۳۰ درصد یا بیشتر در برخی زمان‌های سال جاری رایج بوده اما این سودها نیز با کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی روبرو بوده‌اند.

بیت‌کوین در مقایسه با طلا به عنوان قدیمی‌ترین و تثبیت‌شده‌ترین محافظ تورم در جهان به مراتب نوسانات بیشتری دارد. سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیر نیستند و به دنبال دارایی نسبتا ایمن برای محافظت در برابر تورم فزاینده هستند، با این سطح از نوسانات مخالفت می‌کنند.

نوسانات سه ماهه طلا حدود ۱۳ درصد است یعنی تقریبا همان مقدار اوایل سال ۲۰۱۷ که فدرال رزرو آخرین چرخه افزایش نرخ خود را آغاز کرد. درحالی‌که در ماه مه امسال این نوسانات به بالاترین میزان در ۸ سال گذشته یعنی ۲۲ درصد رسید.

بی‌ثباتی ۳ ماهه بیت‌کوین حدود ۵ برابر بیشتر از طلاست و این نوسان در حال حاضر ۵۷ درصد است، تقریبا مشابه مقداری که در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ ثبت کرده درحالی‌که در اوایل امسال به ۱۱۰ درصد رسیده بود.

دو تغییر عمده در سال جاری ریسک این نوسانات را نشان می‌دهد؛ بیت‌کوین طی یک دوره ۹ روزه در ماه مه ۵۰ درصد سقوط کرد و طی چند هفته از بالاترین قیمت خود در نزدیک ۷۰هزار دلار که در ۱۰ نوامبر به ثبت رسیده بود، ۴۰ درصد دیگر کاهش یافت.

به گفته تحلیلگران UBS، این سقوط نشان می‌دهد که چرا طلای دیجیتال به اندازه طلای واقعی در برابر تورم مقاوم نیست. آنان همچنین خاطرنشان کردند که بیت‌کوین نسبت به طلا در برابر کاهش بازار سهام مقاومت بسیار کمتری دارد.

تفاوت بین حجم واقعی بیت‌کوین و حجم طلا، یک عامل کلیدی تعیین‌کننده ارزش منصفانه بیت‌کوین است. هنگامی که این تفاوت کم شود ارزش بیت‌کوین بیشتر می‌شود به‌عنوان مثال، در اواسط سال ۲۰۲۰ که به حدود ۲ به یک رسید، ارزش منصفانه بیت‌کوین حدود ۷۰هزار دلار بود. تفاوتی در حدود ۵ به یک نشان می‌دهد که ارزش منصفانه می‌تواند کمتر از نصف این مقدار یعنی نزدیک به ۳۰هزار دلار باشد.

افزایش حجم به معنای افزایش قیمت نیست؛ با نگاهی به بازار جهانی FX مشخص می‌شود، میانگین گردش مالی روزانه آن در ۲۰ سال گذشته بیش از ۳ برابر شده و به ۶ تریلیون دلار رسیده در حالی‌که ارزش دلار ۳ برابر نشده است.

اما تورم، نرخ بهره سنتی و هزینه پول چطور؟ تورم ایالات‌متحده با سرعت ۶.۸ درصد در ماه نوامبر افزایش یافت که سریع‌ترین نرخ از سال ۱۹۸۲ است. داده‌های شرکت EPFR نشان می‌دهد که افزایش نگرانی‌های تورمی در ماه‌های اخیر باعث افزایش تقاضا برای بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال شده است.

به‌طور کلی، مشکل بزرگ برای بیت‌کوین این است که فدرال رزرو احساس کند باید نرخ‌ها را با شدت بیشتری افزایش دهد و این می‌تواند بازده واقعی را به محدوده مثبت نزدیک‌تر و به‌طور بالقوه هرگونه حمایت تورم محور برای پول جدید را از بین ببرد.

بیت‌کوین ۵ سال گذشته سودهای چشمگیر و ریزش کمی داشته است اما به سختی می‌توان آن را پناهگاهی برای ریسک‌گریزی در طوفان بازارهای دیگر دانست. ‌

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.