چند درصد سهامداران حقیقی در بورس سرمایه کمتر از ۵۰ میلیون تومان دارند؟

مدیرعامل بورس تهران گفت: در حال حاضر 96 درصد کل سهامداران حقیقی یعنی جمعیتی بالغ بر 10 میلیون و 500 هزار نفر افرادی هستند که سرمایه کمتر از 50 میلیون تومان در بازار سرمایه و بورس دارند.

محمود گودرزی در مراسم رونمایی از ابزار جدید بازار سرمایه با عنوان صندوق های اهرمی اظهار داشت: صندوق‌های اهرمی در کنار سایر ابزارها می توانند کمک موثری در افزایش کارآیی بازار داشته باشند به ویژه در کارآیی تخصیصی.

وی با اشاره به ویژگی‌های صندق های اهرمی گفت: مهمترین ویژگی این صندوق ها کانالیز کردن جریان پول به سمت بازار است و می توانند در این حوزه گره گشا باشند.

وی ادامه داد: آن چیزی که صندوق های اهرمی از کارگزاری ها متمایز کرده بحث مدیریت پول های خرد است در حال حاضر شرکت های کارگزاری متر و معیار مشخصی برای سرمایه گذاری تعیین کردند که با توجه به دوره های رکود و رونق سخت گیری های خاص خود را دارد اما صندوق های اهرمی این سخت گیری های اعمال نمی کنند.

مدیرعامل بورس تهران گفت: در حال حاضر 96 درصد کل سهامداران حقیقی یعنی جمعیتی بالغ بر 10 میلیون و 500 هزار نفر افرادی هستند که سرمایه کمتر از 50 میلیون تومان در بازار سرمایه و بورس  دارند. در بین این افراد کسانی هستند که ریسک پذیرند اما کارگزاری‌ها به آنها اعتبار نمی دهند از این رو صندوق‌های اهرمی می توانند به این نیاز بازار پاسخ دهند.

گودرزی افزود: ویژگی دیگر صندوق‌های اهرمی محاسبه nab است که به هر سرمایه گذار کف و سقف تضمین داده می‌شود  و افراد می‌توانند با توجه به آن در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند که این اقدام می‌تواند عامل موثری برای جذب پول به بازار سرمایه باشد.

همچنین در ادامه این مراسم علی تیموری مدیرعامل گروه مالی اولین صندوق اهرمی در بازار سرمایه با بیان اینکه امروز ابزار متنوعی در بازار سرمایه شکل گرفتند و این ابزار روز به روز حرفه‌ای‌تر می شوند.

وی ادامه داد: در روزهایی که ریسک بازار بالا بود به دنبال ابزاری برای مدیریت بازار بودیم اما برای سرمایه‌گذاران ریسک پذیر اهرم ریسک پذیر بسیار اندک بود و در همان زمان پیشنهاد راه اندازی صندوق های اهرمی را دادیم و برای اولین بار دستورالعمل صندوق های اهرمی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که اگر بدنبال توسعه بازار هستیم باید ابزارسازی کنیم تا سرمایه گذاران بیشتری جذب بازار سرمایه شوند.

تیموری با اشاره به ویژگی صندوق های اهرمی گفت: به دنبال ابزاری در بازار سرمایه بودیم که هم مشتری ریسک پذیر و مشتری ریسک گزیر را بپذیرد و از سوی دیگر بر روندهای نزولی بتواند پرتفو گیری خوبی داشته باشد. .

وی ادامه داد: معتقدم امروز نهادهای مالی به سطح بلوغی رسیده اند که پذیرای ابزارها با ریسک پذیر پیچیده تر باشد و از این طریق به سمت حرفه ای شدن بازار برویم.

منبع ایلنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.