متقاضی وام ۲ ضامن رسمی از کجا پیدا کند؟

درحالی ستاد ملی کرونا مصوبه خوبی برای حمایت از مستاجران داشته اما به دلیل سنگ‌اندازی بانک‌ها، اجاره‌نشین‌ها برای دریافت وام ودیعه باید از هفت خوان رستم عبور کنند.

گرچه همزمان با شیوع ویروس کرونا، دولت در راستای حمایت از اجاره‌نشین‌ها پرداخت وام ودیعه مسکن را تصویب کرد که امسال نیز این رویه ادامه داشته، اما روند پرداخت این وام از سوی بانک‌های عامل به خصوص در تابستان امسال چندان رضایت‌بخش نبوده است.

بانک‌های عامل در واقع با سنگ‌اندازی به‌عنوان یک مانع برای مستاجران عمل کرده‌اند. بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا پرداخت وام ودیعه به متقاضیان با دو شرط انجام می‌شود؛ تأهل یا سرپرست خانوار بودن و داشتن اجاره‌نامه رسمی دارای کد رهگیری دو شرط لازم برای اجاره‌نشین‌ها جهت دریافت وام ودیعه است، همچنین طبق اعلام ستاد ملی کرونا چنانچه متقاضی تا حداکثر 2 هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌­‌شود.

این در حالی است که اوایل ماه گذشته مخاطبان از اعمال سقف سنی برای دریافت وام ودیعه مسکن خبر دادند. یکی از متقاضیان این وام  گفت: پس از چند ماه دوندگی، تکمیل پرونده وام به شعبه بانک «س» مراجعه کردیم، اما مسئول مربوط اعلام کرد “متقاضی بالای 70 سال سن دارد و وام ودیعه به او تعلق نمی‌گیرد”.

وی بیان کرد: تمام مدارک مورد نیاز و ضامن معتبر برای دریافت وام را داریم، اما متأسفانه شعبه مرکزی بانک س. در اندیمشک می‌گوید “سن متقاضی بالاست و وام را نمی‌دهیم”.

وی افزود: وام مذکور 25 میلیون تومان است و با توجه به همین مسئله در زمان تمدید قرارداد به صاحب‌خانه گفتیم وام مذکور را به رهن واحد مسکونی اضافه می‌کنیم، حالا با این وضعیت چاره‌ای جز تخلیه واحد مسکونی نداریم مگر این‌که مسئولان ذی‌ربط به این مسئله رسیدگی کنند.

اوایل مهرماه امسال معاون وزیر راه و شهرسازی از مکاتبه با بانک مرکزی برای تسهیل پرداخت وام ودیعه مسکن خبر داده و گفته بود: به زودی مشکل کندی پرداخت وام برطرف خواهد شد.

محمود محمودزاده در رابطه با وضعیت وام ودیعه مسکن، اظهار کرد: ثبت نام متقاضیان وام ودیعه مسکن همچنان ادامه دارد و در صورت تصویب ستاد ملی کرونا، قراردادهای نیمه دوم سال نیز مشمول این وام خواهند شد. این موضوع در جلسه آتی ستاد ملی کرونا مطرح خواهد شد.

وی درباره با اتمام منابع مالی پرداخت وام ودیعه مسکن، گفت: بعضاً مباحثی در رابطه با اتمام ظرفیت یا سهمیه بانک‌های عامل وام ودیعه مطرح می شود که از سوی وزارت راه و شهرسازی قابل قبول نیست. این مسئله ناشی از یک اشتباه برداشتی است که برخی بانک‌ها در سهمیه ها دارند.در این راستا با بانک مرکزی مکاتباتی انجام داده ایم که خروجی آن، ابلاغیه این بانک به 15 بانک و موسسه مالی برای اصلاح این مورد بوده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به زودی این موضع رفع می شود چون از عدد تعیین شده برای وام ودیعه مسکن خیلی باقیمانده و هیچ مشکلی برای پرداخت نداریم.

محمودزاده همچنین یادآور شد: تامین وام ودیعه نیز جزو نظام داخلی بانکهاست؛ برای این منظور نیز با بانک مرکزی مکاتبه ای داشته ایم و درخواست کردیم تعدیل را انجام داده تا حداقل ضمانت های لازم از متقاضیان اخذ شود.

مطابق مصوبه شهریور ماه ستاد ملی کرونا مبلغ وام ودیعه در تهران 70 میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها 40 میلیون تومان و در سایر شهرها 25 میلیون تومان است. سال گذشته در سایر کلانشهرها و سایر شهر‌ها به ترتیب وام مذکور 30 و 15 میلیون تومان بود که مستاجران برای دریافت وام 15 میلیون تومان می‌توانستند از سفته استفاده کنند.

امسال با افزایش سقف وام به 25 میلیون تومان، امکان استفاده از سفته حذف شد. اما بیشترین مصیبت و گرفتاری برای اجاره‌نشین‌های پایتخت است. آنها باید 2 ضامن با قرارداد رسمی به بانک‌های عامل معرفی کنند، خواسته‌ای که کمتر متقاضی وام ودیعه می‌توانند آنرا محقق کند.

بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری طی آبان‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 51.6 و 54.9 درصد افزایش یافته است. افزایش 2 برابر نرخ اجاره‌بهای مسکن در کشور نشان از بدتر شدن وضعیت مستأجران دارد،‌اما در این شرایط بغ‌رنج، بانک‌های عامل تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌اند تا کمتر اجاره‌نشینی بتواند از وام ودیعه مسکن استفاده کند. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد هرچه سریع‌تر بانک مرکزی باید به آن ورود کرده و بانک‌ها را ملزم به تسهیل پرداخت وام کند.

منبع تسنیم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.