قسط وامتان عقب بیفتد، نمی‌توانید حساب جاری باز کنید!

درحالیکه برخی متقاضیان افتتاح حساب با این مشکل مواجه شدند که به دلیل پرداخت نکردن قسط وام خود، در بانک دیگری موفق به افتتاح حساب نشده اند، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در این باره می‌گوید: در راستای بخشنامه بانک مرکزی بدهکاران بانکی نمی‌توانند نسبت به افتتاح حساب جاری اقدام کنند اما می‌توانند حساب سپرده داشته باشند.

یکی از متقاضیان افتتاح حساب  اعلام کرده که به یکی از بانک‌های دولتی کشور مراجعه اما به دلیل تاخیر در پرداخت قسط یک وام در بانک دیگر، متصدی بانک از افتتاح حساب برای این مشتری خودداری و اعلام کرده که طبق بخشنامه بانک مرکزی افتتاح حساب برای بدهکاران به نظام بانکی ممنوع است.

همچنین، متصدی بانک به این فرد گفته که ابتدا نسبت به پرداخت دو قسط پرداخت نشده خود در بانک اقدام کند، سپس برای افتتاح حساب اقدام کند.

در پی این موضوع، محمدرضا جمشیدی- دبیر کل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی – اظهار کرد: این موضوع به بخشنامه بانک مرکزی در این زمینه مربوط است و طبق این بخشنامه کسانی که اقساط بانکی خود را به موقع پرداخت نکرده باشند، از افتتاح حساب محروم می‌شوند زیرا، آن‌ها بدحسابی خود به بانک را نشان داده‌اند و برای پیشگیری از اینکه با افتتاح حسابی جدید، نسبت دریافت دسته چک و صدور آن اقدام کنند، بانک‌ها از ارائه این خدمت بانکی به این قبیل افراد منع می‌شوند.

وی تاکید کرد که این افراد با افتتاح حساب جاری و کشیدن چک به سایر افراد موجب افزایش مطالبات معوق بانک‌ها شوند زیرا، بدحسابی آن‌ها در پرداخت اقساط مشخص شده است‌.

جمشیدی اعلام کرد که این افراد فقط می‌توانند حساب سپرده افتتاح کنند و از افتتاح حساب جاری محروم می‌شوند.

البته، بانک مرکزی در آخرین تغییراتی که در مقررات افتتاح حساب جاری با لحاظ قوانین و مقررات جاری کشور از جمله قانون صدور چک ایجاد کرد، بر اساس یکی از بندهای این دستورالعمل افتتاح حساب جاری و همچنین تحویل دسته چک به اشخاص دارای «سابقه چک برگشتی» و یا «بدهی غیرجاری به بانک‌ها و یا مؤسسات اعتباری غیربانکی» ممنوع اعلام شده اما ظاهرا براساس این بخشنامه‌ای که دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی نیز از آن صحبت می‌کند، افتتاح حساب برای افرادی که هر گونه بدهی به سیستم بانکی داشته باشند، ممنوع است.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.