استفاده از رمزارز فقط برای تبادلات خارجی کوچک

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: صرف اینکه یک سامانه‌ای یا پلتفرمی برای استفاده از رمزارزها در تجارت به وجود بیاید کافی نیست چراکه ما در این حوزه خلاهای جدی در قوانین مکمل داریم. برای مثال فرض کنید یک صادرکننده، پول خود را با رمزارز بگیرد آیا بانک مرکزی دوباره از او می‌خواهد ارز صادراتی خود را بازگرداند؟

فرزین فردیس در واکنش به به اظهارات رییس سازمان توسعه تجارت مبنی بر استفاده از رمزارزها در تهاتر اظهار کرد: این خبر خوشحال‌کننده‌ است که مسئولین تجارت خارجی کشور و یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیران توسعه صادرات و واردات به این مقوله پرداختند و این موضوع نوید می‌دهد که ما اوضاع بهتری را در حوزه رمزارزها داشته باشیم و کمی از فضای خاکستری در این حوزه خارج شویم.

وی افزود: با این حال باید توجه داشت که صرف اینکه یک سامانه‌ای یا پلتفرمی برای استفاده از رمزارزها در تجارت به وجود بیاید کافی نیست چراکه ما در این حوزه خلاهای جدی در قوانین مکمل داریم. برای مثال فرض کنید یک صادرکننده، پول خود را با رمزارز بگیرد آیا بانک مرکزی دوباره از او می‌خواهد ارز صادراتی خود را بازگرداند؟ آن صادرکننده چطور می‌تواند این رمز ارز را در صورت‌های مالی خود افشا کند؟ آیا سازمان امور مالیاتی دفاتر این صادرکننده را می‌پذیرد که به جای یکی از ارزهای رایج، با رمزارز تجارت کرده است؟ آیا سامانه‌های سازمان امور مالیاتی آمادگی کامل برای اینکه بخشی از صورت‌های مالی تجار مبتنی بر رمزارزها باشد و دریافت و پرداخت را با آن افشا کرده باشند؟

رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: بنابراین صرف استقبال مسئولین تجارت خارجی از این موضوع برای اینکه این پدیده به ما کمک کند، کافی نیست. اگر سایر نهادها و ارگان‌ها هم کمک نکنند، بلافاصله این نگرانی‌ها در فعالین اقتصادی ایجاد می‌شود و به واسطه ترس از سایر نهادهای حاکمیتی که آنها را مواخذه، جریمه یا تنبیه کنند، از استفاده از این ابزار تسهیل‌گر امتناع می‌کنند. بنابراین این موضوع گام خوب و رو به جلو است اما باید با گام‌های دیگری تکمیل شود و به طور کلی نیاز به یک سری زیرساخت‌ها دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: کلیت این مسیر برای صادرات و واردات بسیار کوچک جوابگو است، البته در مکانیزم‌ها و ارقام بزرگ طبیعتا کفایت نمی‌کند ولی تبادلات با تجار کشورهای همسایه و تجار کوچک بازارهای تجاری به عنوان یک ابزار کمکی می‌توان از آن استفاده کرد. بنابراین همه مشکلات را حل نمی‌کند ولی می‌تواند بخشی از مشکلات را تخفیف دهد. این موضوع نشان‌دهنده این است که نگاه باز و توسعه‌ای در مجموعه سازمان توسعه تجارت در حالی ایجاد است که نویددهنده روزهای بهتر است .

فردیس تصریح کرد: مفهوما این مکانیزم به ما در شرایط تحریمی کمک می‌کند، به هر حال بخشی از نیاز ارزی کشور و انتقال ارز را می‌توان از این طریق انجام داد اما اینکه بخواهیم بزرگنمایی کنیم و بگوییم این مکانیزم کل مشکلات ارزی کشور و مشکلات ناشی از تحریم را حل می‌کند ابدا درست نیست. این برای تبادلات کوچک، منطقه‌ای و برای ارقام کم یا شاید بعضا متوسط بتوان از آن استفاده کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: برای مثال یک صادرکننده مصنوعات پلاستیکی که محصولات خود را مثلا به عراق صادر می‌کند، یا یک صادرکننده محصولات کشاورزی که به امارات صادر می‌کند ممکن است بتواند وجه خود را با رمزارز استفاده کند اما برای صادرات فولاد، سنگ آهن یا واردات محصولات سنگین صنعتی، رمزارز مورد قابل استفاده‌ای در اکثر موارد نیست و برای ارقام بزرگ نیاز است که ما همچنان روی مکانیزم رفع تحریم و بازگشت به فضای بین‌المللی جدی باشیم و کار کنیم.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: در استفاده رمزارزها از آنجا که به سیستم متفاوتی از سیستم بین‌المللی پولی و مالی وصل هستیم، دیگر موضوع کشورها مطرح نیست بلکه بیشتر اشخاص و تجاری که آمادگی چنین مبادله‌ای را داشته باشند اهمیت دارند. تجاری که بروزتر باشند و امکان استفاده از این مکانیزم را داشته باشند احـتمال اینکه قبول کنند؛ احتمالا پذیرش آنها بیشتر است.

 

منبع ایلنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.