نقش NFT در دنیای پرداخت و متاورس

بازار NFT در سال 2021 شاهد رشد تصاعدی بود و سرمایه‌گذاران بیش از هر زمان دیگری به استارت‌آپ‌های این دسته توجه کردند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ در ابتدای سال 2021، تنها گروهی خاص از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال می‌دانستند توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) چیست، اما طبق آخرین داده‌ها، تا پایان سال 2021 نزدیک به 41 میلیارد دلار صرف NFTها شده، که بازار آثار هنری دیجیتال و کلکسیونی را تقریباً به اندازه بازار جهانی هنر ارزشمند می‌کند.

NFT دارایی‌های دیجیتال یا کالاهای مجازی مبتنی بر بلاکچین هستند که می‌تواند از تصاویر گرفته تا آهنگ‌ها، ویدیوها و توییت‌ها را شامل شود.

نقش NFT در پرداخت و متاورس

در مارس 2021، یک هنرمند دیجیتالی، یک NFT را به قیمت 69 میلیون دلار از طریق اولین حراجی در نوع خود در کریستیز فروخت و توجه بی‌سابقه‌ای را به این صنعت جلب کرد.

این حراج، با  فروش تعدادی NFT با قیمت بالا همراه شد، از جمله فروش یک اثر هنری تولید شده توسط Larva Labs به قیمت خیره کننده 532 میلیون دلار در ماه اکتبر.

از آنجایی که این حجم فروش، توجه بیشتری را به NFTها جلب کرد، منجر به سرمایه‌گذاری و معاملات بی‌سابقه با استارت‌آپ‌هایی شد که امکان ایجاد، مبادله یا فروش NFT ها را داشتند.

انفجار بازار NFT در سال 2021

در سال 2021 سال شاهد انفجار بازار NFT از بازار زیر میلیارد دلاری به یک صنعت چند ده میلیاردی بودیم.

تامین مالی NFT در سال 2021 (از سه ماهه سوم) به 2.1 میلیارد دلار افزایش یافت که نشان دهنده جهش 6523 درصدی نسبت به بودجه کل سال 2020 است. معاملات NFT نیز تا سه ماهه سوم به 104 معامله رسیده است که نسبت به تعداد 15 معامله سال گذشته 593 درصد افزایش داشته است.

اگرچه NFT برای اولین بار در دنیای هنر رایج شد، اما بازیکنان، شرکت‌های بزرگ در زمینه ورزش و موسیقی  حتی ملانیا ترامپ، بانوی اول سابق ایالات متحده نیز این مفهوم را پذیرفته‌اند تا از هیاهوها سود ببرند و راه‌های جدیدی برای تعامل با طرفداران پیدا کنند.

نقش NFT در پرداخت و متاورس

در این روند NBA، لیگ بسکتبال ایالات متحده، بازار NFT خود را برای خرید، فروش و تجارت ویدیوهای برجسته بازیکنان خود به نام NBA Top Shot ایجاد کرده است.

به گفته Chainalysis، یک گروه تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال، در مجموع، 40.9 میلیارد دلار برای قراردادهای  مبتنی بر بلاکچین اتریوم که معمولاً برای ایجاد NFT در سال منتهی به 15 دسامبر استفاده می‌شود، سرمایه‌گذاری شده است.

رقم کل سرمایه‌گذاری حتی اگر شامل NFTهایی شود که بر روی سایر بلاکچین‌ها مانند سولانا ساخته شده‌اند، بیشتر می‌شود.

بین اواخر فوریه و نوامبر، 360000 مالک NFT وجود داشت که 2.7 میلیون NFT را بین خود نگه داشتند. از این تعداد، حدود 9٪ یا 32400 کیف پول،  80٪ از ارزش بازار را در اختیار داشتند.

NFT در دنیای پرداخت‌ها

نقش NFT در پرداخت و متاورس

در حال حاضر، به اصطلاح مالی‌سازیNFTها در برخی جوامع شروع شده است. به عنوان مثال، استفاده از NFT به عنوان وثیقه وام، یا تقسیم مالکیت یک قطعه واحد به بخش‌های کوچکتر؛در درازمدت، مشتاقان امیدوارند که توکن‌ها، روزی تجارت الکترونیک را در هر دنیای مجازی پر از آواتار دیجیتالی آینده‌نگر و متاورسی تقویت کنند. در دنیای متاورس، NFTها می‌توانند مالکیت کالاهای مجازی مثل لباس برای آواتارهای دیجیتال یا آثار هنری برای دیوار خانه‌های دیجیتال را مشخص کنند.

نقش NFT در پرداخت و متاورس

در همین راستا نایک اخیرا اعلام کرده است که یک شرکت کفش مجازی برای  فروش کفش‌های کتانی مجازی خریداری کرده است.

در هر صورت، آینده بازار NFTها نیز به موضعی بستگی دارد که رگولاتورها در حین توسعه بازار اتخاذ می‌کنند.

حتی در میان ناشران شرکتی، نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه NFTها دارای ویژگی‌های مشترک با ابزارهای سرمایه‌گذاری دیجیتال خاص هستند و بنابراین ممکن است توسط رگولاتورها به عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته شوند.

شرکت‌هایی که به دنبال صدور NFT هستند مرتباً می‌پرسند: «آیا NFT به عنوان یک ابزار مالی در نظر گرفته می‌شود؟ آیا آنها به عنوان اوراق بهادار از سوی شرکت ما در نظر گرفته خواهد شد؟

در همین حال، سازمان‌های مالیاتی هنوز مستقیماً به NFT‌ها رسیدگی نکرده‌اند، اما برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که می‌توان آنها را «کلکسیون» تلقی کرد، به این معنی که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. بنابراین مقررات قریب الوقوع، یک مسئله جدی در حال ظهور برای کل این صنعت است.

 

منبع paymentscardsandmobile
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.