استیبل‌کوین چیست؟

ژانویه ماه پر‌فراز و فرودی برای بیت‌کوین و بازار رمزارزها بود. در میان رمزارزها بهترین بازده در این بازار صفر درصد رشد کرده است. سال جدید میلادی برای این کدهای رایانه‌ای اصلا جالب شروع نشد و بازده اکثر آنها تا اینجا منفی بوده است.

طی این ماه بیت‌کوین به عنوان رهبر و بزرگ‌ترین رمزارز بازار ۲۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. اتریوم هم که به سبب کاربرد بالا در بیشتر پروژه‌های بلاک‌چینی، از اهمیت بسزایی در این بازار برخوردار است، ۳۱ درصد افت قیمت را تجربه کرده است. در این میان استیبل‌کوین‌ها با صفر درصد بازدهی، بزرگ‌ترین برندگان ماه ژانویه بوده‌اند.

استیبل‌کوین چیست؟

استیبل‌کوین‌ها گروهی از ارزهای دیجیتال هستند که ارزش آنها برابر با یک واحد مشخص از ارز یک کشور است. برای مثال رمزارز تتر یک استیبل‌کوین است که ارزش آن برابر با یک دلار است. ارزش این رمزارزها به سه روش مختلف ثابت نگه داشته می‌شود.

در روش اول که رمزارز تتر از آن استفاده می‌کند. به ازای هر یک تتر، یک دلار در حساب بانکی قفل می‌شود و فرد برای آزادسازی سرمایه خود، باید میزان تتری که از بنیاد تتر دریافت کرده را به این بنیاد بازگرداند. به گفتار دیگر، هر یک دلار وثیقه یک تتر خواهد بود.

در روش دوم، از رمزارزها به عنوان پشتوانه و وثیقه انتشار استیبل‌کوین‌ها استفاده می‌شود. برای مثال رمزارز دای (DAI) از این روش استفاده می‌کند. در این روش بسته به قوانین بنیاد منتشر‌کننده استیبل‌کوین، باید یک میزان مشخصی از یک رمزارز به عنوان وثیقه قرار داده شود. مثلا باید برای دریافت رمزارز دای باید به میزان ۱۵۰ درصد از ارزش مورد نیاز، یک رمزارز وثیقه قرار داده شود. در اینجا اگر ۱۰۰ دلار رمزارز DAI مورد نیاز باشد، ۱۵۰ دلار از یک رمزارز دیگر مانند اتریوم به عنوان وثیقه به این بنیاد داده شود. پس از برگرداندن ۱۰۰ دلار دای نیز می‌توان اتریوم‌ها را دریافت کرد.

در روش سوم نیز با استفاده از الگوریتم‌های خاص در حوزه عرضه و تقاضا، ارزش رمزارز ثابت خواهند ماند. برای مثال بنیاد Terra از این روش استفاده می‌کند که توضیح آن از حوصله این متن خارج است.

بازدهی بازار در این ماه

بازار رمزارزها در ماه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۲۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است. به عبارت دیگر حدود ۵۰۰ میلیارد دلار از ارزش این بازار کاسته شده و اکنون ارزش بازار رمزارزها ۷/ ۱ تریلیون دلار است. این عدد نشان‌دهنده این است که ارزش این بازار از زمان اوج خود در ماه نوامبر ۲۰۲۱ حدود ۴۰ درصد فاصله دارد.  طی ماه‌ اخیر، میان رمزارزهای برتر بازار (رمزارزهایی با ارزش بازار بیش از ۱۰ میلیارد دلار) ۴ رمزارز از گروه استیبل‌کوین‌ها بوده‌اند. در میان استیبل‌کوین‌ها، USDC با بازده ۰۷/ ۰ درصدی در جایگاه اول پربازده‌ترین‌های بازار رمزارزها قرار دارد. پس از USDC تا جایگاه چهارم به استیبل‌کوین‌ها اختصاص دارد و در جایگاه پنجم، دوج‌کوین با بازدهی منفی ۱۹ درصد قرار گرفته‌ است. به عبارت دیگر رقابت بین رمزارزها در ماه ژانویه نه بر سر رشد قیمت، بلکه بر سر کمترین میزان افت ارزش بوده است.

بازدهی طلا در ماه ژانویه

ماه ژانویه نیز برای طلا ماه پر‌فراز و نشیبی بود. طلا در این ماه کف قیمتی ۱۷۹۰ هزار دلار به ازای هر اونس را لمس و تا ۱۸۴۸ دلار نیز رشد کرد. اما در نهایت تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره و در پیش گرفتن سیاست‌های ضد تورمی و همچنین عملکرد چشمگیر اقتصاد آمریکا در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ موجب ضعف قیمت این فلز ارزشمند شد و معاملات ماهانه آن در نهایت با قیمت ۱۷۹۷ دلار بسته شد. در نتیجه این اتفاق طلا برای ماه ژانویه بازده منفی داشته و ۷۳/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.