توسعه اکوسیستم نوآوری با درک و پذيرش سندباکس

علی عبدالهي مديرعامل شرکت ملي انفورماتيک در نشست تخصصي با موضوع "سندباکس بانک مرکزي" تصريح کرد: سندباکس رويکردي جديد نسبت به رويکرد سنتي و بروکراتيک تنظيم‌گري نوآوري است و درک و پذيرش آن به توسعه اکوسيستم نوآوري و استفاده به‌موقع و بهينه از فناوري‌هاي نوآور در کشور کمک خواهد کرد.

علي عبدالهي، مديرعامل اين شرکت در نشستي تخصصي با عنوان “سندباکس بانک مرکزي؛ فرصت ها و تهديدها” که به ميزباني شرکت ملي انفورماتيک برگزار شد، در مورد سابقه سندباکس در جهان گفت: راه‌اندازي سندباکس و محيط‌هاي آزمون نوآوري‌ها تقريباً از سال ۲۰۱۵ با تمرکز بر حوزه‌هاي پولي و مالي کليد خورد و به‌تدريج گسترش پيدا کرد تا جايي که اکنون در حدود هفتاد کشور، سندباکس وجود دارد. در ايران هم بر اساس مصوبه شوراي‌عالي فضاي مجازي، فرا سندباکسي با محوريت وزارت اقتصاد شکل گرفت تا پنجره واحدي براي سندباکس‌ها باشد و در ادامه سندباکس‌هاي بخشي هم شکل بگيرند.

وي افزود: در ابتدا سندباکس بازار سرمايه راه‌اندازي شد و ازآنجايي‌که دولت، بانک مرکزي را از سال ۹۷ موظف به تأسيس سندباکس کرد، مجموعه‌اي از اقدامات در اين راستا انجام گرفته و به‌زودي سندباکس بانک مرکزي هم آغاز به کار خواهد کرد.

مديرعامل شرکت ملي انفورماتيک در مورد اينکه پروژه سندباکس در چه مرحله‌اي است، توضيح داد: پروژه در بانک مرکزي تعريف شده و مصوبه‌اي براي آن از هيئت عامل بانک گرفته شده که بر اساس آن مصوبه، با معاونت نظارت و معاونت حقوقي، تعاملاتي در حال پيگيري است. در ابتدا شاپرک به‌عنوان بازوي اجرايي وارد شد و مطالعاتي را در اين زمينه آغاز کرد. اکنون در مرحله‌اي هستيم که پروژه به شرکت ملي واگذار شده است. شرکت ملي انفورماتيک نيز به دليل اشرافي که بر تمام بخش‌هاي آي‌تي بانکي دارد و مي‌تواند ارتباط خوبي هم با بخش خصوصي برقرار کند، پروژه را از شرکت شاپرک تحويل گرفته است. نکته مهم اين است که راه‌اندازي سندباکس هم خود يک پروژه سندباکسي است و بايد در عمل محک بخورد و اصلاحات لازم اعمال شود تا کارايي لازم را داشته باشد.

وي ادامه داد: براي جامعه‌پذير کردن سندباکس بين مديران تصميم‌گير در حاکميت، متخصصان، استارتاپ‌ها و کساني که مي‌خواهند وارد اين حوزه بشوند، کار زيادي انجام نشده است. درحالي‌که رگولاتوري سندباکس مبتني بر چرخه چابک تنظيم گري «بساز، بسنج و يادبگير» منتهي يک يادگيري دوطرفه هم از سوي ارائه دهنده ايده نو و هم تنظيم گر؛ در واقع رويکردي جديد نسبت به رويکرد سنتي و بروکراتيک تنظيم‌گري نوآوري است و درک و پذيرش آن به توسعه اکوسيستم نوآوري و استفاده به‌موقع و بهينه از فناوري‌هاي نوآور در کشور کمک خواهد کرد. باتوجه‌به تلاش‌هاي صورت‌گرفته و مباحث مطرح شده و نيز نظرات ساير کارشناسان، چارچوب نظام سندباکس بانک مرکزي نهايي شده و به‌زودي در دستور کار هيئت عامل بانک قرار خواهد گرفت.

مديرعامل شرکت ملي انفورماتيک تأکيد کرد: ما به‌عنوان مجري سندباکس بانک مرکزي، تأکيد داريم نظرات صاحب‌نظران اين حوزه را جويا شويم و با جمع‌بندي اين نظرات، مراحل مختلف تأسيس سندباکس بانک مرکزي را پيش ببريم.

گفتني است اين جلسه با ميزباني شرکت ملي انفورماتيک و با حضور مديرعامل اين شرکت، دکتر علي عبدالهي، همچنين رضا بيات مدير اداره زيرساخت فناوري اطلاعات بانک مرکزي و نماينده بانک مرکزي در فرا سندباکس، جعفر محمدي، قائم مقام کميسيون تجارت الکترونيک سازمان نصر و فعال حوزه فين تک، نيما امير شکاري مشاور بانک مرکزي و شرکت ملي انفورماتيک در حوزه سندباکس، رضا قرباني رئيس کميسيون فين تک نصر تهران، سيد جعفر مرتضويان مدير نوآوري، طرح، تحقيقات و مطالعات راهبردي شرکت ملي انفورماتيک، صادق فرامرزي مديرعامل هلدينگ فناوري اطلاعات بانک صادرات و سارا دليريان مدير روابط عمومي شرکت ملي انفورماتيک برگزار شد.

منبع شرکت ملي انفورماتيک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.