شوک طرح صیانت به بازار ارز

یکی از اتفاقاتی که جریان بازار ارز را تا حدودی افزایشی کرد تصویب طرح صیانت در کمیسیون مشترک بود. معامله‌گران معتقدند که اگر طرح صیانت رای بیاورد باتوجه به اینکه کانال‌های معاملاتی تعطیل می‌شود، امکان دارد بخشی از معاملات فردایی و اعتباری به بسته‌های نقدی منتقل شود و تقاضا را ‌بالا ببرد.

ورق در بازار ارز برگشت. روز سه‌شنبه قیمت انواع دلار همانند دوشنبه ۳۰۰ تومان بالا رفت. به گفته معامله‌گران اگر چه هنوز ایران و غرب توافق نکرده‌اند اما ظاهرا افزایش قیمت دلار با عدد۳۰۰ توافق کرده است.

دلیل افزایشی شدن قیمت دلار

یکی از دلایلی که بازار افزایشی بود به تغییر جریان خبرهای هسته‌ای برمی‌گشت. روز سه‌شنبه خبرهای هسته‌ای به طور صریح‌تری از روزهای دیگر تاکید داشت که زمان رسیدن به توافق دیرتر از حد انتظار است.

در تصویری که در روزهای قبل وجود داشت اعلام خبر توافق نهایتا تا هفته آینده بود، اما دیروز توییتر نزدیک به رسانه شورای عالی امنیت ملی تاکید داشت که توافق به زودی ممکن نیست.

معامله گران ارزی به چه اطلاعاتی رسیدند؟

خبرنگار المانیتور هم به نقل از دیپلمات‌های غربی این خبر را داده بود، همچنین امیر عبدالهیان هم در گفتگو با سی‌ان‌ان گفته هنوز طرف آمریکایی در موضوع تضمین، ابتکار عمل نداشته است. معامله‌گران می‌گویند ظاهرا اختلاف‌ها در مسائلی مربوط به تضامین، تحریم سپاه و زیرساخت‌های هسته‌ای در نطنز است.

روز دوشنبه گفته شد که اگر دلار هرات بالای ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان قرار بگیرد، تا کانال ۲۶ هزار می‌تواند برود. در معاملات روز گذشته این فرضیه، طرفدار بیشتری پیدا کرده بود. در بازار ارز رویکرد افزایشی مجددا تقویت شده چون معامله‌گران مدعی‌اند به اطلاعات جدید دست پیدا کرده‌اند. ظاهرا در یکی دو ماه گذشته بخشی از منابع ارزی ایران در عراق و چین برای واردات کالاهای اساسی آزاد شد که این منابع دست دولت را تا حدودی باز کرده بود.

باتوجه به اینکه مجوزهای استفاده از این منابع تقریبا بطور کامل مصرف شده و اگر منابع جدیدی آزاد نشود دست دولت برای تزریق، مانند یکی دو ماه گذشته نیست.

سرنوشت مبهم ارز 4200 تومانی

اتفاق دیگر تصمیم‌گیری برای دلار ۴۲۰۰ است. اگر دلار ۴۲۰۰ در سال آینده نیز ادامه داشته باشد، عرضه ارز در این سال هم محدود خواهد بود. بنابراین متغیرهای بنیادی، کاهش بیشتر قیمت دلار را حمایت نمی‌کند.

شوک طرح صیانت به بازار ارز

یکی دیگر از اتفاقاتی که جریان بازار را تا حدودی افزایشی کرد تصویب طرح صیانت در کمیسیون مشترک بود. معامله‌گران معتقدند که اگر طرح صیانت رای بیارورد باتوجه به اینکه کانال‌های معاملاتی تعطیل می‌شود، امکان دارد بخشی از معاملات فردایی و اعتباری به بسته‌های نقدی منتقل شود و تقاضا را ‌بالا ببرد. بنابراین از نظر آن‌ها این سیگنالی به معامله‌گران داد که در پرتفو خودشان به معاملات کاغذی بسنده نکنند و خرید و فروش اسکناس و سکه فیزیکی را وارد کنند.

لیر ترکیه بر مدار نزول

اولین نکته بازار معاملاتی چهارمین روز هفته به لیر ترکیه و دیگری به کم شدن حباب سکه برمی‌گشت. لیر ترکیه همچنان بر مدار نزول است و نرخ برابری آن نسبت به دلار ضعیف‌تر شد و به همین دلیل نرخ لیر در بازار به زیر دو هزار تومان رفت و عرضه آن زیاد بود. نکته دوم این بود که حباب سکه به 40 هزار تومان رسید که عدد کوچک و معناداری است.

 

منبع خبر آنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.