بدون FATF نمی‌توان از توافق وین انتظار اتفاقات بزرگ داشت

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: اگر ما نتوانیم وارد FATF شویم، نمی‌توانیم جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته بشیم. عوامل مختلفی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موثر هستند که یکی از فاکتورهای آن مراودات بانکی است که بدون FATF به مشکل برمی‌خورد.

مهراد عباد در مورد تاثیر عدم پذیرش FATF در صورت شکل گیری توافق احیای برجام اظهار کرد: توافق بدون FATF تا حدی مشکل‌‌گشا است و می‌تواند تجارت خارجی ما را راحت‌تر کند ولی بدون FATF نمی‌توان انتظار اتفاقات بزرگ را داشت. برای انتقال پول در سطح بین‌المللی، باز کردن LC و فاینانس ما حتما نیاز داریم که به FATF بپیوندیم. اگر سرمایه‌گذاران خارجی هم بخواهند وارد ایران شوند موضوع شفافیت برایشان حائز اهمیت است.

وی در ادامه اضافه کرد: گرچه مراحل پایانی احیای برجام کمی سخت و خطرناک است و باید دید از این مراحل مانند تضمینی که روسیه و چین خواسته‌اند می‌توانیم بگذریم یا نه. ولی اگر این توافق به نتیجه برسد بدون FATF استفاده از آن سخت خواهد بود. پیش‌بینی من این است که اگر برجام احیا شود، FATF هم تصویب خواهد شد. گرچه این فرآیند زمان‌بر است اما ما باید به سرعت آن را پیش ببریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اهمیت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بیان کرد: قدم بعدی نیز WTO است، بسیار خوب است که بتوانیم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم و مانند بسیاری دیگر از کشورها که به راحتی با یکدیگر در جامعه‌ بین‌المللی کار می‌کنند؛ تجارت کنیم.

وی ادامه داد: اگر ما نتوانیم وارد FATF شویم نمی‌توانیم جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته بشیم. عوامل مختلفی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موثر هستند که یکی از فاکتورهای آن مراودات بانکی است که بدون FATF به مشکل برمی‌خورد. علاوه بر این ریسک‌های بالای بین‌المللی ایران که در رنکینگ‌ها اعلام می‌کنند نیز تاثیر دارد. امیدواریم که با احیای برجام و پیوستن به FATF این ریسک‌ها را کمتر می‌کند.

عباد تصریح کرد: عوامل دیگر مانند امنیت سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه و… ایفای نقش می‌کنند اما تا زمانی که مراودات بانکی انجام نشود، نه تنها سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذار داخلی هم ترغیبی به سرمایه‌گذاری ندارد همانطور که در سال گذشته میزان زیادی سرمایه از کشور خارج شد.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: سال‌ها است که بازرگانان کوچک و متوسط نتوانستند LC  باز کنند و یا هیچ فایننسی انجام نشده، در این میان مشکل اصلی تحریم‌هاست اما FATF نیز به عنوان زیرمجموعه حائز اهمیت است.

منبع ایلنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.