روسیه، تحریم‌‌شده‌‌ترین کشور جهان شد

اعمال ۲۷۷۸ تحریم جدید علیه روسیه، باعث قرار گرفتن این کشور در صدر کشورهای تحریم‌‌شده جهان شد. رسانه‌های آمریکایی بامداد سه‌‌شنبه از تبدیل‌‌شدن روسیه به تحریم‌‌شده‌‌ترین کشور در جهان فقط در عرض ۱۰ روز خبر دادند.
 از بیست‌‌ودوم فوریه، ۲۴۲۷ تحریم علیه اشخاص روسی و ۳۴۳ تحریم علیه شرکت‌ها یا سازمان‌های دولتی روسیه اعمال شده است. بلومبرگ در این گزارش توضیح داد: واشنگتن و متحدانش ۲۷۷۸ تحریم جدید علیه روسیه وضع کردند که تعداد تحریم‌ها علیه مسکو را به بیش از ۵۵۳۰ رساند. روسیه طی ۱۰ روز، با پیشی گرفتن از ایران و کره‌شمالی به کشوری تبدیل شد که بیشترین هدف تحریم‌ها در جهان قرار گرفته است. پیش از این، ایران با ۳۶۱۶ تحریم که بیشتر آنها طی یک دهه با ادعای برنامه هسته‌‌ای و حمایت از تروریسم اعمال شده بودند، در صدر کشورهای تحریم‌‌شده قرار داشت.

فشار بر روسیه تقریبا هر روز افزایش یافته است. در آخر هفته، شرکت امریکن اکسپرس و نتفلیکس به فهرست رو به رشد شرکت‌هایی پیوستند که از روسیه خارج می‌شوند یا فعالیت‌‌های‌شان را تعلیق می‌‌کنند. برخی به دلیل تعهدات تحریمی این کار را انجام می‌دهند، اما برخی دیگر خودتحریمی هستند؛ یعنی آنهایی که تصمیم به خروج می‌گیرند ولی از نظر قانونی ملزم به انجام این کار نیستند. پیتر پیاتتسکی یکی از مقامات سابق وزارت خزانه‌‌داری در دولت‌های پیشین آمریکا گفت: این جنگ اتمی مالی و بزرگ‌ترین رویداد تحریمی در تاریخ است. روسیه که از بخشی از اقتصاد جهانی بود در کمتر از دو هفته به بزرگ‌ترین هدف تحریم‌های جهانی و یک ضعف مالی تبدیل شد. ولادیمیر پوتین رئیس‌‌جمهور روسیه چند روز پیش تاکید کرده بود که اعلام تحریم‌ها شبیه اعلان جنگ است. پس از روسیه و ایران، کشورهای سوریه، کره شمالی، ونزوئلا، میانمار و کوبا در فهرست کشورهایی هستند که بیشترین تحریم‌ها را دارند. این مجازات‌‌ها شامل مجازات افراد، شرکت‌ها و حتی محدودیت در قایق‌‌ها و هواپیماها می‌شود. بسیاری از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه قبل از جنگ اوکراین و به دلیل مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ روسیه و حمله به مخالفان سیاسی در داخل و خارج از روسیه بود. طبق این گزارش، کشوری که پیشتاز اعمال تحریم علیه روسیه است، سوئیس است که با ۵۶۸ تحریم در مقایسه با ۵۱۸ مورد توسط اتحادیه اروپا و ۵۱۲ مورد توسط فرانسه جلوتر قرار دارد.

 

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.