داده برای بانک‌های ایرانی مسئله ناموسی است!

نشست هلدینگ صاد با موضوع آینده پژوهی فناوری و بررسی سناریوی آینده تحول دیجیتال بانک، با حضور مدیران بانک صادرات و هلدینگ صاد، سه شنبه 17 اسفند در محل هلدینگ و با ارائه صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ، آرش قشمی، مدیر آکادمی بانکداری دیجیتال صاد و احمد هادی پور، معاون برنامه ریزی و نظارت برگزار شد.

در این نشست، صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ صاد با اشاره به چالش‌های موجود در نظام بانکی کشور در زمینه فناوری، به مساله پلتفرم‌های ابری اشاره کرد و گفت:« این یک واقعیت است که بانک‌ها دیتاهایشان را ارائه نمی‌دهند. در کشور ما نیز باید این شهامت ایجاد شود که دیتای بانکی قابل استفاده باشد.»

وی افزود:« در حال حاضر از دوره بانکداری باز گذشته‌ایم و به «open data» در دنیا رسیده‌ایم.»

فرامرزی با بیان اینکه داده بسیار مهم است اظهار داشت:« در دوره تحول بانک دیگر بانک مرکزیت ندارد، بلکه دیتای مشتری اصل و اساس است. بر این اساس در دو سه سال آینده دیتای مشتری در بانک‌ها حرف اول را می‌زند.»

به گفته او در این شرایط دیتا، مالکیت ندارد و پایگاه داده‌های سنتی تغییر می‌کند.

مدیرعامل هلدینگ صاد ادامه داد: «در یک بانک دیتا محور، وقتی مشتری  وارد شعبه‌ای می‌شود بانک مشتری را شناسایی کرده و به او یادآوری می‌کند که کار انجام نشده‌ای دارید. ما در حال حاضر در کشورمان این مکانیزم را نداریم چون فکر می‌کنیم داده مسئله ناموسی سازمان است، این در حالی است که دیتا در دنیا، جزء حریم خصوصی محسوب نمی‌َشود.»

وی با بیان اینکه از افشای داده ترسی وجود دارد و البته ترس بجایی است چون قانونی در این زمینه نداریم افزود: «شعاری وجود دارد که می‌گوید تا زمانی که اطلاعات افشا نشده قدرت در دست ماست و بر این اساس در کشورمان نیز در این زمینه پیشرفتی نداشته‌ایم.»

مدیرعامل صاد با بیان اینکه مهم این است که پروژه یکپارچه سازی داده را انجام دهیم اظهار داشت:« وزارت اقتصاد در این زمینه اقداماتی انجام داده است.»

وی در ادامه گفت:« باید توجه داشت که بقای سازمان در اشتراک داده است و این  مسئله را با آموزش باید گسترش داد.»

مدیرعامل هلدینگ صاد به عدم گشودگی بانک‌های کشور اشاره کرد و گفت: «این مشکل جدی در بسیاری از بانک‌های کشور است. بخشی از این مساله ناشی از این است که مکانیزم مشخصی برای کسب وکارها وجود ندارد و مساله بعدی نیز مربوط به امنیت است. »

وی گفت: «در حال حاضر روی مدیریت کانال، بانکداری باز و سوپر اپلیکیشن مبتنی بر این دو پروژه کار می‌کنیم و در حال بررسی این موضوع هستیم که برای اتصال بانک بزرگی همانند بانک صادرات به فین‌تک‌ها چه اقداماتی باید انجام داد.»

آرش قشمی، مدیر آکادمی بانکداری دیجیتال صاد نیز در ادامه با اشاره به ضرورت به‌کارگیری بیشتر فناوری در بانک‌های کشور از جمله بانک صادرات گفت: «در حال حاضر بانک صادرات  در حوزه مختلف، از فناوری‌های متعدد استفاده می‌کند.»

داده برای بانک‌های ایرانی مسئله ناموسی است

وی با ارائه توضیحاتی درباره مدل هایپ گارتنر اظهار داشت:« هایپ گارتنر مفهومی است که در آینده نزدیک و در میان مدت با آن ملاقلات می‌کنیم. »

قشمی ادامه داد: «یکی از مسائلی که مورد بررسی  توجه به این مساله است که چطور می‌توان با استفاده از فناوری‌ها، نقشی را برای گروه‌های مختلف در بانک تعریف کرد و چطور در آینده می‌توانیم در فعالیت‌های بانک از این طریق تاثیرگذار باشیم.»

مدیر آکادمی بانکداری دیجیتال صاد افزود: «ما در حال بررسی فناوری‌هایی هستیم که در آینده در حوزه بانکداری اثرگذار خواهند بود.»

وی ادامه داد: « وقتی درباره آینده فکر می ‌نیم به جای برنامه‌ریزی، برنامه بالادستی مطرح می‌شود که همان آینده پژوهی است و قصد آن ایجاد برنامه پیش نگرانه است و این برعکس برنامه‌ریزی است.»

قشمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بدانیم که بانک‌ها در برابر مهمترین فناوری‌هایی که طی 2 تا 5 سال آینده معرفی می‌شوند باید چه کاری انجام دهند گفت: «این موارد را مسائل نوظهور بانک می‌گویند. بر این اساس مسائل را ژرف کاوی می‌کنیم و علت را در می‌یابیم. در واقع در این شرایط هنوز فناوری نیامده و مشکلی هم پیش نیامده، اما با بررسی همه جانبه این مساله برای رویارویی با اثرات مثبت و منفی آن برنامه‌ریزی می‌شَود. در خصوص بانک صادرات در این زمینه  اقداماتی صورت گرفته، فناوری‌ها بومی‌سازی شده است و این روند ادامه دارد. »

هادی پور نیز در این رویداد با ارائه توضیحاتی درباره گارتنر گفت:« در گارتنر بر اساس تعدد فناوری‌هایی که در دنیا به وجود آمده، انواع فناوری‌ها و نحوه ورود آنها به مارکت بررسی شده است. گارتنر دو بحث زمان و انتظاراتی که از فناوری در حوزه کسب و کار می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهد. »

وی ادامه داد:« قاعدتا زمانی که فناوری نوینی خلق م‌ شود کسب و کارها، ریسک آن را در برابر خود می بینند و ابهامات زیادی در این خصوص و تاثیر آن فناوری در کسب وکار به وجود می‌آید.»

هادی پور  اظهار داشت: «با ایجاد یک فناوری، فاز اول پیشران فناوری و فاز دوم اوج استفاده از فناوری است. در ادامه ممکن است تکنولوژی دچار نزول در مارکت شود یا رویکرد خوبی به آن فناوری نشود که بر این اساس وارد فاز سوم یعنی ناامیدی از فناوری می‌شود.»

وی با ارائه نموداری در این زمینه بیان کرد:  «مشاهده می‌شود که برخی از تکنولوژی‌ها بیش از 10 سال زمان می‌برند تا فازهای مختلف را تجربه کنند.»

هادی پور با  بیان اینکه در سال 2021 به جایی رسیدیم که بر اساس هوش مصنوعی نوآوری ایجاد شود افزود: «در experience multi و گام بعدی آن یعنی total experience تجارب کارمندان و کاربران از فناوری‌ها بررسی می‌شود.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.