دبی؛ مقصد بانکی‏‌های ترک کننده روسیه

بلیت هواپیما از مقصد روسیه به کشورهای دیگر از یکسو یک‌طرفه شده و از سوی دیگر قیمت آن چند ده برابر شده است. در این میان بنا به اعلام منابع آگاه، بانکداران و کارمندان ترک‌کننده از روسیه به دبی می‌‌آیند. در حالی که بانکداران و مدیران بخش مالی برای ترک مسکو رقابت می‌‌کنند، سهم دبی به عنوان پناهگاه ترجیحی برای تحلیلگران و کارمندان بانکی که از پیامدهای جنگ فرار می‌‌کنند، در حال افزایش است.

منابع رسمی امارات، به نقل از چندین منبع آگاه گفتند که بانکدارانی که در دفاتر موسسات مالی بزرگ در مسکو مانند روچیلد، جی‌پی مورگان و گلدمن ساکس کار می‌‌کردند، پایتخت روسیه را ترک کرده‌‌اند یا به فکر ترک آن هستند. گلدمن ساکس روز‌‌های ابتدایی هفته گذشته نخستین بانک بزرگ وال‌استریت بود که اعلام کرد پس از حمله مسکو به اوکراین از کشور خارج خواهد شد، در حالی که سیتی‌گروپ در انتهای هفته اعلام کرد که فعالیت‌های خود را محدود خواهد کرد.

دبی؛ مقصد بانکی‏‌های ترک کننده روسیه

این منابع گفته‌اند که کارمندان در روسیه می‌‌ترسند قربانی تشدید تنش بین مسکو و غرب شوند. دقیقا مشخص نیست که از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، چه تعداد بانکدار مسکو را ترک کرده‌‌اند و چه مدت در خارج از کشور بوده‌‌اند. تقریبا نیمی از کارکنان گلدمن ساکس در مسکو عازم دبی شده‌‌اند یا در حال انتقال به آن هستند. این بانک حدود ۸۰ کارمند در مسکو داشت. بلومبرگ قبلا گزارش داده بود که بانکداران گلدمن ساکس به دبی نقل مکان می‌‌کنند. منابع آگاه گفتند که تقریبا نیمی از کارکنان گلدمن ساکس در مسکو عازم دبی شده‌‌اند یا در حال انتقال به آن هستند. این بانک حدود ۸۰ کارمند در مسکو داشت. بلومبرگ قبلا گزارش داده بود که بانکداران گلدمن ساکس به دبی نقل مکان می‌‌کنند. یک منبع مطلع گفت که تعدادی از بانکداران جی‌پی مورگان از مسکو اکنون در دبی هستند، اما این بانک برنامه رسمی اسکان مجدد ندارد. جی‌پی مورگان حدود ۱۶۰کارمند در مسکو دارد. یک بانکدار مستقر در دبی که برای یکی دیگر از بانک‌‌های بین‌المللی کار می‌‌کند، گفت که این شرکت حدود چهار نفر را از مسکو به دبی منتقل کرده است و در چند روز آینده این تعداد بیشتر نیز خواهد شد. در حالی که تعدادی از کشورها پس از حمله به اوکراین، حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی بستند، پروازها به‌طور منظم بین مسکو و دبی، یک مرکز مالی بزرگ در حدود پنج ساعت از پایتخت روسیه، با اختلاف زمانی تنها یک ساعت، انجام می‌شود. اطلاعات پروازهای گوگل نشان می‌دهد که تقاضا به‌شدت افزایش یافته و قیمت ارزان‌‌ترین بلیت یک طرفه مسکو به دبی در خطوط هوایی امارات ۳۰ برابر شده و به ۲۳۶۹ دلار برای پروازهایی که بین چهارشنبه و جمعه حرکت می‌‌کنند، افزایش یافته است.

منبع دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.