وب 3 چیست و چه تفاوتی با وب 1 و 2 دارد؟

"وب 3" یک شبکه واقعاً باز خواهد بود که در آن هر کاربر ابزار کنترل یکسانی دارد. به عبارت دیگر، «خواندن و نوشتن» به «خواندن-نوشتن-مالکیت» تبدیل خواهد شد.

وب محیطی فزاینده انحصاری و استثمارگر است. از یک طرف، به هر کسی اجازه می‌دهد تا به صدها میلیون مخاطب دسترسی داشته باشد. از سوی دیگر پلتفرم‌های بزرگ فناوری بیشترین درآمد را کسب، قوانین را وضع  و آنها را اجرا می‌کنند و اگر آن قوانین دیگر مناسب نباشد، آنها را تغییر می‌دهند.

وضعیت فعلی وب که تا حدی نتیجه رفتار بازیگران پیشرو در فناوری است، دولت‌ها را وادار به مداخله کرده است. با این حال، اکثر مقررات فعلی کاربر پسند نیستند و برخی از آنها به جای ایجاد اینترنت عادلانه‌تر، اوضاع را بدتر می‌کنند.

دلیل واقعی مشکلات فعلی وب، تمرکز است. هنگامی که پلتفرم‌ها شروع به کار می‌کنند، هر کاری که می‌توانستند برای جذب کاربران و مکمل‌های شخص ثالث مانند توسعه‌دهندگان، کسب‌وکارها و سازمان‌های رسانه‌ای انجام دادند. زیرا آنها تنها زمانی ارزشمند هستند که مردم از آنها استفاده کنند.

اما با رشد پلتفرم‌ها، قدرت آنها بر کاربران نیز افزایش می‌یابد، تا اینکه در نهایت، ساده‌ترین راه برای ادامه رشد، استخراج داده‌ها از کاربران و رقابت با افراد شخص ثالث بر سر مخاطبان و سود است.

“وب 3” مشکل تمرکز را حل می‌کند. از آنجایی که بلاکچین تغییرناپذیر، غیرمتمرکز و غیرقابل اعتماد است، می‌تواند موانع را حذف کند و اطمینان حاصل کند که کاربران کنترل دارایی خود را حفظ می‌کنند و منافع عادلانه‌تر توزیع می شود.

وب 3 چیست؟

“وب 3” نسل بعدی اینترنت است. در “وب1” اینترنت یک طرفه و شامل وب سایت‌هایی بود که محتوای خود را تولید می‌کردند و فرصت‌های کمی برای تعامل با کاربر داشتند. به عبارت دیگر نسل اول وب، “فقط خواندنی” بود.

در ادامه، در “وب2” وب‌سایت‌های دارای مالکیت مرکزی و وسیله‌ای برای تولید محتوا هستند، اما نه خود محتوا. محتوا توسط کاربران در تعامل با یکدیگر ایجاد می‌شود. بنابراین منصفانه است که بگوییم در نسل دوم وب وارد مرحله «خواندن و نوشتن» اینترنت شده‌ایم.

“وب 3” همه چیز را یک قدم جلوتر می‌برد. در حالی که “وب2” توسط شرکت‌های خصوصی کنترل می‌شود، “وب 3” یک شبکه واقعاً باز خواهد بود که در آن هر کاربر ابزار کنترل یکسانی دارد. به عبارت دیگر، «خواندن و نوشتن» به «خواندن-نوشتن-مالکیت» تبدیل خواهد شد.

وب 3 چیست و چه تفاوتی با وب 1 و 2 دارد؟

“وب 3” دو تغییر کلیدی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.

اولاً، از آنجا که بلاکچین یک سیستم غیرمتمرکز است، هیچ شرکتی نمی تواند قوانین تعامل را تحمیل کند، تغییر دهد یا داوری کند. در عوض، یک سری معادلات ریاضی تایید شده توسط شبکه تایید می‌کند که آیا شرایط از پیش توافق شده برآورده شده است یا خیر.

ثانیاً، محتوا متعلق به کاربری است که آن را ایجاد کرده است، نه متعلق به پلتفرمی که در آن ایجاد شده است. این مشکل کسب درآمد را به نفع کاربر تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، در حالی که در YouTube، شما باید طبق شرایط YouTube کسب درآمد کنید، در “وب 3″، کاربری که محتوا را ایجاد کرده است، بر محتوای خود کنترل دارد. و از آنجایی که داده‌ها در بلاکچین ثبت می‌شوند دائمی و غیرقابل تغییر هستند. بنابراین می‌توانید یک محتوا – یک آواتار، یک آیتم درون بازی یا هنر NFT مورد علاقه‌تان را از یک محیط به محیط دیگر منتقل کنید بدون اینکه ارزش یا ادعای مالکیت آن را از دست بدهید.

در ادامه این مطلب که به زودی منتشر خواهد شد، نقش “وب 3″را در بانکداری و امور مالی بررسی می‌کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.