برای فروش ETFها عجله نکنید؛ خبرهای خوبی در راه است

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی وضعیت دو صندوق "دارایکم" و "پالایشی یکم" گفت: به سبب شرایط حال حاضر می‌توان امید داشت که تا پایان امسال قیمت معاملاتی دوصندوق پالایشی ‌یکم و دارایکم به NAV (خالص ارزش دارایی) نزدیک شود.

درمورد دلیل معامله شدن سهام صندوق دارایکم و پالایشی یکم زیر قیمت NAV، توضیح داد: اصولا شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا مجموعه‌هایی که دارای سهام‌های گوناگون هستند – همانند صندوق‌های ETF – زیر قیمت NAV معامله می‌شوند اما به سبب شرایط حال حاضر می‌توان امید داشت که تا پایان امسال قیمت معاملاتی دو صندوق پالایشی ‌یکم و دارایکم به NAV نزدیک شود.

فروش ETFها

وی با اشاره اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار برای فراهم کردن اعمال رای غیردولتی‌ها در صندوق‌های دارا یکم و پالایشی یکم و همچنین تبدیل یونیت‌های این دو صندوق به سهام ممتاز گفت: این تصمیم به نوعی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی، هلدینگ‌ها و غیره می تواند خبر مثبتی باشد و عملکرد این صندوق‌ها را پویاتر از گذشته کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون مهم‌ترین امتیازی که دو صندوق دارایکم و پالایشی ‌یکم در مقایسه با سایر صندوق‌ها دارند، مربوط به پتانسیل مجموع سهم‌های تشکیل دهنده آن‌ها می‌شود تاکید کرد: با این حال امتیازاتی که قرار است در نظر گرفته شود، می‌تواند پتانسیل صندوق‌های مذکور را ارتقا بخشد. از منظر بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه بازارسرمایه سهام دوصندوق پالایشی ‌یکم و دارایکم به میزانی نقد هستند که برای هرگونه سرمایه‌گذاری اعم از میان مدت یا بلندمدت می توانند جذاب باشند اما باید دولت مداخلات خود را در این صندوق‌ها کاهش دهد.

احمدزاده اصل تاکید کرد: با توجه به ارزندگی مجموع سهم‌های موجود در پالایشی ‌یکم و دارایکم به سهامداران توصیه می‌کنم در فروش سهام این دو صندوق تعجیل نکنند.

بر اساس این گزارش، سال ۱۳۹۹ و درحالی که شاخص کل بورس برای گذر از مرز دو میلیون واحد کمین کرده بود، وعده عرضه سه صندوق دولتی در قالب ETF از سوی دولتمردان داده و قرار شد صندوق نخست بانکی و بیمه ای، صندوق دوم پالایشی و صندوق سوم خودرویی و فلزی باشد. درواقع دولت بنا داشت باقیمانده سهم خود در برخی بانک‌ها، بیمه‌ها، پالایشگاه‌ها، شرکت‌های خودرویی و فولادی را در بازار عرضه و از این طریق سهام خود را به مردم واگذار کند. این صندوق ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف به مردم واگذار شد و هر ایرانی دارای کد ملی می‌توانست خریدار آن‌ها باشد.

اما روند حرکت بازار سرمایه روی بازدهی این صندوق ها نیز تاثیر گذاشت و باعث شد زیر قیمت NAV معامله شوند. البته سازمان بورس و اوراق بهادار از انجام اقداماتی برای رسیدگی به وضعیت این صندوق ها در سال جدید خبر داده و در این راستا مجید عشقی اعلام کرده است که  اصلاحاتی برای اصلاح ساختار صندوق‌ها در نظر گرفته شده که باید در شورای عالی بورس مطرح شود. به گفته وی اگر ساختار این دو صندوق اصلاح شود ساختار آن‌ها مانند سایر صندوق‌ها خواهد شد.

NAV به معنی خالص ارزش دارایی‌هاست؛ یعنی یک سهم چقدر ارزش دارد. این مفهوم شامل دارایی‌های یک سهم یا صندوق منهای بدهیهای آن است.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.