آینده بانکداری: انقلابی در دستگاه خودپرداز

«سلف سرویس» به یک روند مهم قرن بیست و یکم تبدیل شده است. سازمان‌ها همیشه به دنبال راه‌هایی برای کمک به مشتریان خود هستند، خواه اسکن مواد غذایی شما در فروشگاه، بنزین زدن سلف سرویس در پمپ بنزین، یا سفارش فست فود شما از طریق کیوسک باشد.

این موضوع در دنیای بانکداری نیز تفاوتی ندارد. در واقع، بانک‌ها بیش از 40 سال پیش یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سلف سرویس را به ما معرفی کردند یعنی دستگاه‌های خودپرداز یا همانATM؛  این‌ دستگاه‌ها نحوه دسترسی ما به پول نقد را متحول کردند و پول را در هر کجا و هر زمان بصورت سریع، آسان و در دسترس قرار دادند! اما در دنیای امروز، دستگاه خودپرداز در حال منسوخ شدن است.

آینده بانکداری: انقلابی در دستگاه خودپرداز

بانکداری هوشمندانه‌تر، نه سخت‌تر

دلیل اینکه فناوری سلف سرویس به طور قابل توجهی در چند دهه گذشته توسعه یافته است به دلیل محبوبیت آن است. سلف سرویس، زندگی ما را آسان‌تر، خدمات را در دسترس‌تر و در وقت ما صرفه‌جویی می‌کند. بانک‌ها بدنبال سخت‌تر کردن زندگی ما نیستند، بلکه می‌خواهند به ما قدرت بدهند تا امور مالی خود را به راحتی و کارآمدی مدیریت کنیم.

با در نظر گرفتن این موضوع، ما شاهد افزایش پرداخت‌های بدون تماس بوده‌ایم. امروزه اموری مانند پرداخت برای یک قهوه، کمک مالی، یا سوار شدن مترو را می‌توان با ضربه زدن یک کارت انجام داد. علاوه بر این، اپلیکیشن‌هایی برای تقریباً هر چیزی و هر کاری وجود دارند. امروزه با اپلیکیشن‌های پرداخت می‌توانید یک تاکسی رزرو کنید، هزینه پارکینگ ماشین خود را بپردازید یا به یک دوست پول انتقال دهید. بنابراین به همان دلایلی که ما برای حمل یک بسته پول نقد در کیف پول خود نیاز داشتیم، حالا جایگزین هوشمندتری دارند.

آینده بانکداری: انقلابی در دستگاه خودپرداز

تغییر کاربری دستگاه خودپرداز

از آنجایی که دستگاه خودپرداز ابزاری است برای دسترسی به پول‌های فیزیکی ما که اکنون به ندرت به آن نیاز داریم، هدف آن به سرعت در حال منسوخ شدن است. شاید انتظار داشته باشید که آنها را به آرامی از خیابان‌های شهر ناپدید کنند، اما این چیزی نیست که ما می‌بینیم.

اکنون دیگر صنایع به پتانسیل دستگاه‌های سلف سرویس هوشمند پی برده‌اند. برای مثال، کتابخانه‌ها راه‌حل‌های سلف سرویس را برای تحویل کتاب اجرا می‌کنند، فروشگاه‌های مواد غذایی از آن‌ها برای فعال کردن خرید بدون تماس استفاده می‌کنند، و بانک‌ها در حال بررسی این هستند که چگونه این دستگاه‌های هوشمند می‌توانند به دستگاه خودپرداز آینده تبدیل شوند.

امروزه، بانکداری چیزی فراتر از دسترسی به پول نقد است. وام، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، وام مسکن و کارت‌های اعتباری همه جزء خدمات مورد نیاز هستند و به عبارت دیگر، پتانسیل بیشتر برای سلف سرویس وجود دارد. شاید برداشت پول نقد مربوط به گذشته باشد، اما دسترسی به این خدمات هنوز برای ما بسیار حیاطی است. بنابراین، بانک‌ها در حال پیاده سازی سرویس‌های هوشمند هستند تا به عنوان دستگاه‌های خودپرداز پیشرفته عمل کنند. این کیوسک‌ها امکان انتقال امن اسناد از بانک به مشتری و بالعکس را فراهم می‌کنند و به این ترتیب، مشتری را قادر می‌سازند تا امور مالی خود را به آسانی و کارآمد مدیریت کند، یعنی دقیقا دلیلی که ما عاشق سلف سرویس هستیم.

آینده بانکداری

ما می‌دانیم که بانک‌ها چگونه از دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌کنند، اما سوال اینجاست که چرا آنها در آینده‌ جایگزین خودپرداز می‌شوند؟ دلایل مختلفی وجود دارد:

صرفه جویی در منابع و پول

با فعال شدن فرآیندهای سلف سرویس بیشتر، نیاز کمتری به بانک‌ها برای داشتن فضاهای فیزیکی وجود دارد. پول خرج شده در ملک را می‌توان در جای دیگری سرمایه‌گذاری کرد، به عنوان مثال در ساخت راه‌حل‌های نوآورانه‌تر مانند پرداخت ‌بدون تماس.

تسهیل در بهبود تجربه مشتری

برای مشتری، گزینه‌های سلف سرویس بیشتر فقط می‌تواند دارای نتایح مثبت باشد. برای مثال، دیگر هیچ صف یا انتظاری وجود نخواهد داشت تا به سادگی یک سند امضا شده را تحویل دهید. و با رهایی کارکنان از وظایف پیش پا افتاده‌تر، خدمات کارآمدتر و مؤثرتر خواهند شد.

دسترسی 24 ساعته به بانکداری

به طور معمول، ساعات کار بانکی 8 صبح تا 2 بعد از ظهر است، همان ساعات اداری بسیاری از سازمان‌ها. بنابراین، وقتی که بانک در اوقات فراغتشان تعطیل است، چگونه مردم می‌توانند مدیریت مالی خود را انجام دهند؟ دستگاه‌های هوشمند، بانک‌ها را قادر می‌سازد تا خدمات 24/7 ارائه دهند. مشتریان می‌توانند با خیال راحت و ایمن اسناد را در زمانی که برایشان مناسب است تحویل دهند، درست مانند اینکه در صورت نیاز می‌توانند در ساعت 2 بامداد وجه نقد را برداشت کنند.

دستگاه خودپرداز برای سال‌های متمادی یکی از اجزای اصلی مدیریت امور مالی ما بوده است و در حالی که این دستگاه‌ها در شکل فعلی خود تا حدودی به یک خدمت عادی تبدیل شده است، انقلاب خودپرداز به خوبی در حال انجام است. در آینده، می‌توان انتظار داشت که بانک‌های بیشتری کیوسک‌های پیشرفته را ارائه کنند که به مفهوم ماشین‌های خودکار قابل اعتماد جان تازه‌ای می‌بخشد.

 

منبع paymentsjournal
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.