وضعیت صنعت پول موبایلی در دنیا

پول موبایلی زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان متحول کرده است بطوریکه امروزه 1.35 میلیارد حساب پول موبایلی ثبت شده است که سالانه 1 تریلیون دلار تراکنش را پردازش می‌کند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ این یعنی تقریباً 2 میلیون دلار تراکنش در هر دقیقه در 24 ساعت شبانه روز، 7 روز هفته، 365 روز در سال که واقعا قابل توجه است.

وضعیت صنعت پول موبایلی در دنیا

در دهه گذشته، پول موبایلی به یک سرویس مالی اصلی تبدیل شده است و میلیون‌ها خانوار را در کشورهای با درآمد پایین و متوسط از اقتصاد نقدی غیررسمی به یک اقتصاد دیجیتال فراگیرتر منتقل کرده است.

در سال 2012، 169 راهکار پول موبایلی در 71 کشور وجود داشت. ده سال بعد، تعداد راهکارهای پول موبایلی تقریباً دو برابر شده و به 316 عدد رسیده و به 98 کشور در سراسر جهان گسترش یافته است.

در سراسر کشورهای درآمد پایین و متوسط، مردم به لطف پول موبایلی به طور فزاینده‌ای زندگی دیجیتالی دارند و  بیشتر از همیشه تراکنش انجام می‌دهند.

همه‌گیری کرونا نیز این تغییر را تسریع کرد زیرا مردم برای خرید اقلام روزمره، پرداخت صورت‌حساب‌ها، دریافت حمایت‌های دولتی و ارسال پول برای خانواده به روش‌های دیجیتال و بدون تماس روی آوردند.

در سال 2021، این رشد مستمر به افزایش ارزش تراکنش‌ها به مرز تریلیون دلار انجامید. یعنی سریعتر از آن چیزی که هر کسی در صنعت پیش بینی می‌کرد به دست آمد.

دهمین گزارش سالانه وضعیت صنعت پول موبایلی به این سال خاطره انگیز دقیق‌تر نگاه می‌کند.

این گزارش یک دهه رشد را منعکس می‌کند و تأثیرات دگرگون‌کننده‌ای را که موبایل بر زندگی مالی افرادی گذاشته‌ را بررسی می‌کند.

وضعیت صنعت پول موبایلی در دنیا

یک تریلیون دلار تراکنش در صنایع متنوع

در سال 2021، صنعت پول موبایلی بیش از 1 تریلیون دلار تراکنش انجام داد. افزایش سال به سال در ارزش تراکنش‌ها به دلیل جذب مشتریان جدید و افزایش تعداد موارد استفاده از پول موبایلی بوده است.

به عنوان مثال، در سال 2012، تراکنش‌هایی مانند پرداخت قبوض، پرداخت‌های عمده، پرداخت‌های تجاری و حواله‌های بین المللی کمتر از 10 درصد از کل تراکنش‌ها را تشکیل می‌دادند که ده سال بعد، این میزان به 20 درصد افزایش یافته است.

در سال 2021، تعداد حساب‌های ثبت شده در سراسر جهان به 1.35 میلیارد رسید که 18 درصد بیشتر نسبت به سال گذشته و 10 برابر بیشتر نسبت به سال 2012 بود.

518 میلیون عدد از این حساب‌ها به صورت 90 روزه و 346 میلیون به صورت 30 روزه فعال بوده‌اند که از سال 2012 به ترتیب نزدیک به 15 و 13 برابر رشد داشته‌اند.

حجم و فراوانی تراکنش‌ها نیز رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. بین سال‌های 2012 تا 2021، تعداد نمایندگان فعال بیش از 10 برابر افزایش یافت و از 534 هزار نفر به 5.6 میلیون نفر رسید و دسترسی به خدمات مالی را برای مشتریانی که دستری به خدمات را از در اختیار نداشتند، باز کرد.

علیرغم محدودیت‌های همه‌گیری کووید-۱۹، ارزش تراکنش‌های نقدی و دیجیتالی شبکه‌های پول موبایلی ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد کرد و در مجموع به ۲۶۱ میلیارد دلار یا بیش از ۷۱۵ میلیون دلار در روز رسید.

حتی تاسیس‌ شبکه‌های عامل نیز رشد قابل‌توجهی را به ثبت رساندند، به طوری که 25 شبکه بزرگ بین سال‌های 2020 تا 2021 به طور متوسط بیش از 25 درصد رشد کردند.

وضعیت صنعت پول موبایلی در دنیا

چالش‌های نظارتی همچنان ادامه دارد

علیرغم موفقیت عظیم خدمات پول موبایلی در بسیاری از کشورها، در کشورهای دیگر، پایداری خدمات پول موبایلی به دلیل سیاست‌ها و مداخلات نظارتی خاص، از مالیات بر تراکنش‌ها گرفته تا راه‌حل‌های پرداخت فوری ضعیف اجرا شده است.

بنابراین گفت‌وگو بین سیاست‌گذاران، رگولاتور‌ها و رهبران صنعت به منظور جلوگیری از سیاست‌های نامطلوب و مداخلات نظارتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در طول دهه گذشته، ما شاهد قدرت دگرگون کننده پول موبایلی در ارائه مسیری برای فراگیری مالی بوده‌ایم.

با این حال، کار هنوز به پایان نرسیده است. همانطور که اقتصادها پس از همه‌گیری کووید-19 بهبود می‌یابند، باید اطمینان حاصل کنیم که پول موبایلی به ابزاری برای مقابله با طوفان‌های اقتصادی، ایجاد سلامت مالی و تبدیل شود.

 

منبع paymentscardsandmobile
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.