ریسک خرید زمین در متاورس و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات دیجیتال

متاورس یک دنیای مجازی مبتنی بر واقعیت و یک گام جلوتر از اینترنت و شبکه بلاکچین است. بنابراین انتظار می‌رود در متاورس امکان انجام همه معاملات دنیای واقعی وجود داشته باشد.

امروزه متاورس شبیه به کشوری تازه تأسیس شده و هنوز هیچ نشانه‌ای از تمدن به خود ندیده است. بنابراین نخستین اقدام در این کشور، ساخت و ساز و ایجاد پلتفرم‌های مختلف مجازی است. از این رو این روزها بحث خرید و فروش زمین مجازی در متاورس بسیار داغ است زیرا بسیاری از شرکت‌ها از جمله مایکروسافت و … شروع به خرید زمین مجازی در متاورس کرده‌اند. متاورس Metaverse یا همان فراجهان، توانسته است به عنوان یک سیستم جامع، جهت ذخیره‌سازی و مدیریت هویت‌های دیجیتالی، شناخته شود. سیستم‌های هویت دیجیتالی، می‌توانند اشکال مختلفی، داشته باشند. از جمله این سیستم‌ها، آواتارها در بازی‌های مجازی و آنلاین، کارت‌های ویزیت موجود در دنیای فیزیکی و رمزهای عبور در پلتفرم‌های مجازی را می‌توان مثال زد.

جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در متاورس

این سرمایه‌گذاری‌ها به طور عمده بر اساس پلتفرم دسنترالند صورت می‌گیرد. البته به احتمال زیاد پلتفرم‌های دیگری نیز کم‌کم وارد عرصه شوند و سعی کنند با جذب مخاطب و سرمایه‌گذار زمین‌های مجازی خودشان را به فروش بگذارند. در واقع همانند مسأله بازی و ورود به دنیای متاورس، در اینجا نیز مسأله خرید و فروش زمین و … نیز وابسته به پلتفرم‌هایی است که بر اساس متاورس فعالیت می‌کنند.

دنیای دیجیتال، برای برخی به اندازه دنیای واقعی مهم است. به گونه‌ای که به جای سرمایه‌گذاری در زمین به فرازمین می‌اندیشند.حال نحوه خرید زمین در متاورس بر اساس عملکرد هر پلتفرم متفاوت خواهد بود. البته برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ دنیای اقتصادی به صورت مستقیم بر روی شبکه متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به نوعی می‌توان گفت این سرمایه‌گذاران سهامداران عمده زمین‌های فروخته شده در این دنیای مجازی محسوب می‌شوند. اما هر کاربر نیز بر اساس این که در چه پلتفرمی بخواهد فعالیت کند، می‌تواند اقدام به خرید و فروش زمین‌های مجازی نماید. حال هر قدر پلتفرم انتخاب شده جذاب باشد، امکان بالا رفتن قیمت زمین خریداری شده، بیشتر می‌شود.

دنیای دیجیتال، برای برخی به اندازه دنیای واقعی مهم است. به گونه‌ای که به جای سرمایه‌گذاری در زمین به فرازمین می‌اندیشند. فرازمینی که در دنیای دیجیتال، متاورس نامیده می‌شود. مهم هم نیست که ما بخواهیم به این سرمایه‌گذاری اعتقاد و اعتماد داشته یا مخالف آن باشیم. مهم این است که این امر در آینده به یک واقعیت تبدیل خواهد شد که مکان و زمین در متاورس حرف اول را می‌زند.

ریسک خرید زمین در متاورس و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات دیجیتال

سرمایه‌گذاری برای زمین در متاورس بسیار پرریسک است. برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خرید زمین در متاورس، مهمترین ریسک از کار افتادن یا آفلاین شدن پلتفرم مربوطه است.سرمایه‌گذاری برای زمین در متاورس بسیار پرریسک است. برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خرید زمین در متاورس، مهمترین ریسک از کار افتادن یا آفلاین شدن پلتفرم مربوطه است. یعنی اگر آن برنامه از کار بیافتد یا تعطیل شود، معلوم نیست که پول سرمایه‌گذار چه خواهد شد و این اتفاق می‌تواند باعث شود تا سرمایه‌گذاری‌های خریداران با شکست مواجه شود.

ریسک دیگری که برای سرمایه‌گذاران در فضای متاورس وجود دارد، عدم شناخت زمین‌های مرغوب در آن است. بیدون شک مناطقی که مردم در آن جمع می‌شوند، ارزشمندتر از سایر زمین‌هایی است که خریداران از آنها استقبالی به عمل نمی‌آورند.

بنابراین در زمان حاضر، خرید زمین در متاورس و سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات دیجیتال یک تجارت پرخطر است. اگر فردی در این حوزه قصد سرمایه‌گذاری دارد، پیشنهاد می‌شود تا فقط از پولی استفاده کند که آماده از دست دادن آن است و ضرر کردن در این سرمایه‌گذاری برای او اهمیتی نداشته باشد. همچنین برخی از قیمت‌های اعلام شده نیز به نظر واقعی نمی‌رسد و حباب است که می‌تواند به شدت کاهش یابد.

اگرچه خرید زمین مجازی بسیار ساده است و به طور مستقیم از پلتفرم یا از طریق یک توسعه‌دهنده می‌توان آن را تهیه کرد اما توصیه کارشناسان اقتصادی و رسانه‌ای به کاربران این حوزه این است که باید برای همه جنبه‌های مثبت و منفی آن به خوبی تحقیق کنند. به خصوص پلتفرم محبوب و مشهوری برای انجام این کار برگزینند و فراموش نکنند که زمین مجازی یک رمز ارز خطرناک می‌تواند باشد.

 

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.