پایان ماه عسل آسیایی ماینرهای بیت‌کوین؟

تاکنون انرژی ارزان در آسیای مرکزی، این منطقه را به کانون استخراج رمزارز تبدیل کرده بود اما کمبود نیرو و مصرف زیاد این صنعت، مقامات این منطقه را به کنترل این فعالیت انرژی بر واداشته است.

قزاقستان و ازبکستان مقررات جدیدی را برای استخراج رمزارز معرفی کرده‌اند و این تغییرات به معنای نگرانی نسبت به مصرف وحشتناک برق در این فناوری انرژی‌بر است.

قزاقستان شرط گزارش دهی برای سرمایه گذاران فعلی در این بخش را گذاشته و استخراج کنندگان رمزارز پیش از دریافت مجوز، باید جزئیات فعالیت خود را ارائه کنند.

در ازبکستان، مقررات جدید، تقویت توسعه انرژی تجدیدپذیر را هدف گذاری کرده‌اند و مانند قزاقستان، استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمزارز مجازات خواهند شد.

در هر دو مورد، این تغییرات از اواخر آوریل اجرایی شدند اما این ماه در رسانه‌ها انعکاس پیدا کردند.

انرژی نسبتا ارزان آسیای مرکزی، این منطقه را به مقصد جذابی برای استخراج کنندگان رمزارز تبدیل کرده و قزاقستان پس از ممنوعیت تابستان گذشته فعالیت ماینرها در چین، به کانون استخراج رمزارز تبدیل شد. اما سرمایه گذاری در این بخش یک ششمیر دو لبه بوده است.

مقامات انرژی قزاقستان در یک سال گذشته، استخراج رمزارز به خصوص استخراج کنندگان غیرقانونی را عامل اوج گیری نگران کننده مصرف انرژی اعلام کرده‌اند. تغییرات جدید در چارچوب قانونی نظارت بر این صنعت از سوی وزارت نوآوری که حامی سرمایه گذاریهای کریپتو بوده و وزارت انرژی که به دلایل روشن بدبینی بیشتری داشته است، تصویب شد. کسانی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند، باید برنامه فعالیتهایشان را ۳۰ روز پیش از آغاز کار به مقامات ارائه کنند. از تمامی اپراتورها خواسته می شود مصرف انرژی خود را از قبل برنامه ریزی کنند و برنامه‌های سرمایه‌گذاری‌شان را تجزیه و تحلیل کنند.

مقررات استخراج رمزارز ازبکستان ملغمه‌ای از پاداش و تنبیه است. شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، در ۲۷ آوریل تغییراتی قانونی را امضا کرد که استخراج رمزارز را به نهادهای قانونی محدود کرده و مشوقهای قابل توجهی برای استفاده از تجدیدپذیرها عرضه می کند. استخراج کنندگان رمزارز که به شبکه برق ملی متصل هستند اکنون باید دو برابر نرخ مصرف کنندگان عادی پرداخت کنند و در دوره‌های اوج مصرف باید نرخ اضافه پرداخت کنند. با این حال هیچ کدام از این موارد شامل استخراج کنندگان رمزارز که از پنلهای خورشیدی استفاده می‌کنند نخواهد شد.

ازبکستان با عرضه مشوقهای مالیاتی و گمرکی برای هر فردی که پنلهای خورشیدی را برای برپای مزارع استخراج رمزارز به این کشور وارد کند، قویا این مدل را تشویق می‌کند.

استخراج غیرقانونی رمزارز اشکال مختلفی دارد و ممکن است توقف آنها دشوار باشد حتی اگر شمار اخبار انهدام مزارع رمزارز با گزارشهای معدوم سازی مواد مخدر در رسانه‌های محلی برابری کند.

در پایان مارس در منطقه مرکزی سیردریای ازبکستان، مقامات مزرعه‌ای با ۱۵۰۰ تاسیسات استخراج رمزارز و ۹۲۸۰ واحد پردازش گرافیک را توقیف کردند. طبق اعلام سرویس امنیت ملی، این مزرعه در توافق خود با شبکه نیرو، خود را به عنوان مزرعه پرورش خرگوش معرفی کرده است.

همین ماه قزاقستان اعلام کرد بیش از ۱۰۰ استخراج کننده غیرقانونی رمزارز را تعطیل کرده است اما مقامات این کشور اذعان کردند که بسیاری ممکن است از این سرکوبی جان به در برده باشند.

در سال ۲۰۱۸ وب سایت اخبار مالی Spot.uz ازبکستان محاسبه کرده بود برپایی یک مزرعه رمزارز کوچک با ۱۲ واحد پردازنده گرافیک، هشت هزار دلار هزینه خواهد داشت و در مدت نصف سال این هزینه را جبران می‌کند.

این محاسبات بر اساس قیمت‌های پرنوسان رمزارز، مدام تغییر می‌کنند. در حال حاضر رمزارزها در شرایط دشواری هستند و یک بیت کوین حدود ۳۲ هزار دلار معامله می شود که نصف بالاترین رکورد قیمت ثبت شده برای این رمزارز محبوب است. افزایش قیمتها مانند آنچه در نیمه دوم سال گذشته روی داد، معمولا به رونق استخراج رمزارز در سطح خانگی منجر می‌شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر قیمت بیت کوین دوباره افزایش پیدا کند، هیچ میزان از مقررات، شبکه‌های نیروی کشورهای آسیای مرکزی را نجات نخواهد داد.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.