بهبود عملکرد خودروهای شرکت خط صبا با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

حتما در جاده‌ها، اتوبان‌ها یا خیابان‌های شهر خودروهای شرکت‌های حمل‌ونقل را دیده‌اید. این خودروها در طول روز ممکن است کیلومترها سفر کنند و به مناطق دور بروند.  آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شرکت‌های حمل‌ونقل، چگونه بر خودروهایی که همیشه در نقاط جغرافیایی مختلف در حرکت هستند، نظارت می‌کنند؟

سازمان‌های دارای ناوگان خودرویی گسترده‌ از دیرباز برای حل این مسئله به دنبال راهکاری مناسب بوده‌اند. شاید بتوان گفت شناخته‌شده‌ترین راهکار برای این چالش، سیستم‌ GPS است. GPS نوعی سامانه ماهواره‌ای ردیاب جهانی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند از موقعیت مکانی خودروهای خود به‌صورت در لحظه آگاه شوند.

اما این شرکت‌ها برای مدیریت بهینه خودروهای خود، به اطلاعات بیشتری از جمله میزان مصرف سوخت، رفتار ترافیکی راننده، خرابی خودرو و … نیاز دارند. به نظر شما فناوری‌های روز دنیا چه راهی را برای دست‌یابی شرکت‌های حمل‌ونقل به این داده‌ها پیشنهاد کرده‌اند؟ تجربه شرکت خط‌ صبا در مدیریت ناوگان حمل‌ونقل اطلاعات جالبی در این زمینه همراه دارد.

معرفی شرکت بین‌المللی خط صبا

شرکت حمل ‌و نقل بین المللی خط صبا  یکی از زیرمجموعه‌های گروه سرمایه‌‌گذاری توسعه ترابر ایرانیان  و دارای ۲۵۵ دستگاه کِشنده بنز و اسکانیا و ۵۰۰ دستگاه انواع تریلر (شامل تانکر، چادری، کفی، کمپرسی، لبه‌دار و …) است. این شرکت با بهره‌مندی از ناوگان جدید، نیروهای متخصص و کارآزموده و بهره‌گیری از سیستم‌های مدرن و تکنولوژی‌های روز جهان، یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کالا در ایران به شمار می‌آید.

خط صبا نیز هم‌چون بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل، ابتدا از تکنولوژی GPS استفاده می‌کرد، اما پس از مدتی، تصمیم گرفت برای نظارت بر ناوگان خود، راهکار جدیدی را تجربه کند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم امکان استفاده از نسخه‌های به‌روز GPS به علت تشدید تحریم‌ها
  • گرایش شرکت حمل‌ونقل خط صبا به حمایت از تولیدکنندگان داخلی

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل، راهکار برگزیده  شرکت خط صبا

خط صبا برای یافتن راهکاری کارآمد، در میان تولیدکنندگان داخلی شروع به جستجو کرد. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل (FMS)، به علت داشتن قابلیت‌های متعددی چون به‌روزرسانی، برخورداری از امکانات کامل‌تر و داشتن تیم پشتیبانی قوی در داخل ایران گزینه‌ای بود که در نهایت نظر مدیران این شرکت را جلب کرد.

این شرکت در حال حاضر، با استفاده از ماژول‌های سرویس FMS از جمله ردیابی ناوگان و تحلیل رفتار ترافیکی راننده، از امکانات متعددی از جمله موارد زیر بهره می‌برد:

  • نظارت لحظه‌ای بر موقعیت مکانی خودروها
  • اطلاع از سرعت ماشین‌ها در تمام طول مسیر
  • آگاهی از مدت زمان و مسافت حرکت با سرعت یا دور موتور غیر مجاز
  • تعداد شتاب‌گیری‌های شدید و ترمزهای ناگهانی
  • مدت زمان کارکرد ماشین
  • زمان شروع و پایان فرآیند حمل‌ونقل
  • میزان کارکرد در لحظه ماشین‌ها
  • آگاهی از تعویض دنده‌ در دور موتور مناسب (برای خودروهای دنده‌ای)

بهبود عملکرد خودروهای شرکت خط صبا با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

تاثیر سامانه FMS در روند فعالیت شرکت خط صبا

امکاناتی که سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در اختیار این شرکت قرار داده است با اصلاح خودکار رفتار ترافیکی راننده‌ها، در  مدت زمان طولانی سبب کاهش تصادفات و آسیب فیزیکی خودروها شده است. به گفته مدیران این شرکت، این سامانه حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد در این زمینه برای مجموعه خط صبا مفید بوده است.

میزان رضایت شرکت خط صبا از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان

به گفته مدیران شرکت خط صبا: «سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در بازه زمانی طولانی، باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود، زیرا این سیستم نظارتی، رانندگانی را که مالک خودرو نیستند ملزم می‌کند مسائل مربوط به ایمنی، تعمیرات و نگهداری را به خوبی رعایت کنند. همین امر استهلاک خودروها و هزینه‌های مربوط به آن را کاهش می‌دهد.»

نکته دیگری که نظر مدیران خط صبا را به خود جلب کرده، ثبات این سرویس بوده است، چرا که سبب شدمسئولان ناوگان بدون وقفه و به‌صورت تمام‌وقت بر رفتار رانندگان و سلامت خودروهای سازمانی نظارت داشته باشند. از طرفی، واحد پشتیبانی قوی سامانه مدیریت ناوگان ایرانسل نیز نگرانی آن‎‌ها را از بروز مشکلات و نقص در سیستم برطرف کرده است، چرا که این واحد در تمام روزهای هفته، به صورت 24 ساعته پاسخ‌گوی درخواست‌ها بوده و با سرعت بالا نسبت به حل مسائل به وجود آمده اقدام کرده است.

 کلام آخر

تجربه موفقیت‌آمیز خط صبا در استفاده از سامانه مدیریت ناوگان ایرانسل سبب شده این شرکت همکاری خود را با راهکارهای سازمانی ایرانسل گسترش دهد و از ماژول‌های دیگر سامانه مدیریت هوشمند ناوگان استفاده کند. خط صبا در نظر دارد گزینه تعمیر و نگهداری این سرویس را نیز به خدمات دریافتی خود اضافه کند، تا بتواند با بهره‌گیری از قابلیت یکپارچه‌سازی آن، تعمیر و محافظت از خودروهای خود را بهینه سازد.

البته با توجه به کارکردهای فراوان این سامانه، می‌توان ادعا کرد که سیستم مدیریت ناوگان ایرانسل فقط به شرکت‌های حمل‌ونقل محدود نمی‌شود و برای هر سازمانی که دارای خودروهای سازمانی است کاربردی و مفید خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.