صدای اعتراض کسب وکارهای اینترنتی به افزایش تعرفه‌ پست

افزایش 60 درصدی تعرفه‌های پستی خیلی زود با واکنش فعالان کسب‌و‌کارهای خرد اینترنتی مواجه شد. آنها می‌گویند: کسب و کارهای خرد خانگی در شرایط سخت اقتصادی و پس از 2 سال انتظار برای پایان کرونا، تازه در حال بازیابی خود بودند.

فعالان کسب و کارهای فضای مجازی که برای ارسال کالاهای خود از پست استفاده می کنند، از افزایش تعرفه های پستی در آخرین روز کاری هفته قبل از افزایش حدود ۶۰ درصد تعرفه خدمات پستی خبر می دهند.

هنوز خبر رسمی از سوی وزارت ارتباطات و اعلام نشده و جدول تعرفه ای جدیدی برای خدمات پستی توسط شرکت پست اطلاع رسانی نشده است.

در پیگیری از شرکت پست هم وعده داده شد که به زودی توضیحاتی در این زمینه ارائه می شود.

اما این موضوع همچنان که انتظار می رفت خیلی زود با واکنش فعالان کسب و کارهای خرد اینترنتی مواجه شد. در 3 روز گذشته پس از افزایش تعرفه ها که دو روز آن مصادف با تعطیلی آخر هفته بوده است، پیغام های متعددی از روش های مختلف از سوی فعالان فروش اینترنتی رسیده که گلایه و انتقاد خود را در این باره بیان کرده اند.

کاربران هم با ثبت سوژه ای با عنوان ضربه مهلک افزایش تعرفه های پستی به کسب و کارهای مجازی، خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شده اند.

افزایش تعرفه پست در شرایط سخت اقتصادی پس از کرونا

این تصمیم شرکت پست ضربه‌ای مهلک بر کسب و کارهای خانگی وارد کرده است.

کسب و کارهای اغلب خرد خانگی بعد از گذشت دو سال از رکود ناشی از شیوع کرونا در حال بازیابی خود بودند.

امروز شرایط سخت اقتصادی اخیر در کشور را هم باید به شرایط جهانی ناشی از کرونا اضافه کنیم.

در این شرایط می بینیم که تعرفه‌ های پستی تا 60 درصد افزایش یافته شده است و از مسوولان درخواست داریم که تعرفه ها را به حالت قبل بازگردانند.

 افزایش تعرفه‌ پست

هزینه پست هم اندازه هزینه اصل کالا شد

یک کاربر دیگر که کسب و کار آنلاین شاپ دارد، در این باره می گوید: همه همکاران ما از این تصمیم شوکه شده اند.

وی گفت: افزایش تعرفه های پستی مانعی بزرگ پیش روی کسب و کارهای خرد خانگی و تولیدی‌های کوچک است که از طریق فضای مجازی اقدام به فروش محصولات می‌کنند.

وی گفت: زیرا اساسا در بسیاری از این کسب و کارها، محصول گرانی عرضه نمی شود و با این رویه، قیمت محصول با قیمت ارسال کالا برابر خواهد شد و تولیدکننده خرد چاره‌ای جز افزایش قیمت محصول نخواهد داشت که شاید دیگر برای شمتری به صرفه نباشد.

هدایت بسته های پست سفارشی به سمت پست پیشتاز

اما یک کاربر دیگر که از خدمات شرکت پست استفاده می کند از حذف سرویس پست سفارشی در شرکت پست خبر داده است.

او می گوید: اخیرا متوجه شدم که سرویس پست سفارشی برای ارسال بسته حذف شده و به جای آن باید از پست پیشتاز استفاده کنیم که سرویس پیشتاز از سرویس پست سفارشی گران تر است.

وی گفت: اگرچه این بار نتوانستیم از پست سفارشی استفاده کنیم اما مشخص نیست که حذف این سرویس دائمی یا موقتی است؟

30 هزار تومان هزینه پست برای کالای 40 هزار تومانی به صرفه است؟

یک کاربر دیگر خدمات شرکت پست درباره تاثیری که این اقدام روی فعالیت های فروش آنلاین خرد دارد، توضیح داد: بسیاری از کالاهایی که در آنلاین شاپ ها توسط کسب و کارهای کوچک به فروش می رسند، اجناس کوچک و ارزانی هستند.

وی ادامه داد: برای مثال جنسی 40 هزار تومانی در یک کارتن کوچک حدود 200 گرمی ارسال می شود که با این کار مشتری باید 30 هزار تومان برای هزینه پست بپردازد که چندان منطقی نیست و اصلا شاید از خرید منصرف شود.

او می گوید: پیش از این هم برخی از فروشنده ها بخشی از هزینه پست را پرداخت می کردند تا مشتری ترغیب به خرید شود. زیرا مشتری وقتی می بیند کالایی هزینه ارسال و پست دارد، کمی در خرید مردد می شود.

علاوه بر فروشگاه های مجازی خرد، بسیاری از فروشگاه های اینترنتی بزرگ هم محصولات خود را در بستر پست ارسال می کنند

افزایش تعرفه یکباره تا 60 درصد؟

یک فعال دیگر کسب و کار آنلاین می گوید: در شرایطی که هر روز با افزایش قیمت ها مواجه می شویم انتظار داشتیم که تعرفه های پستی هم افزایش یابد.

وی ادامه داد: اما هرگز فکر نمی کنیم که تعرفه ها به این اندازه برسد و تصور می کردیم که شاید 20 تا 30 درصد به تعرفه ها اضافه کنند. پست می توانست با شیب ملایم تری تعرفه ها را افزایش دهد.

وی گفت: در چنین شرایطی برای کسب و کارهایی که شبکه توزیع ندارند و از بستر پست استفاده می کنند چه راهی برای اقتصادی بودن فعالیت و ادامه کار، می ماند؟

منبع فارس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.