خرید طلا بدون کد شناسایی قانونی نیست

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: اکثر مصنوعات طلا دارای کد شناسایی است و در صورت نبودن این کد روی طلا، آن کالا قانونی تولید نشده است.

ابراهیم محمد‌ولی گفت: درصد کمی از مصنوعات فاقد کد شناسه کالا هستند، این کد شناسایی که روی طلا و مصنوعات درج می شود مختص سازنده است.

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به جز عدد ۷۵۰ که عیار طلاست؛ شماره ۲ تا ۳ رقمی دیگری روی مصنوعات طلا درج می‌شود که با رجوع به آن، سازنده و مکان ساخت کالا مشخص می‌شود.

محمد ولی می‌گوید: اعداد کد بندی شده هر کدام به نام یک شخص سازنده، به صورت پرونده در اتحادیه موجود است. در بعضی مواقع عدد شناسه روی کالا درج نمی‌شود؛ به عنوان مثال قفل زنجیر یا مدبر جای کافی برای حک این کد برایش وجود ندارد. هیچ تولید کننده‌ای بدون کد شناسایی حق ندارد کالای خود را در بازار بفروشد و هیچ طلا فروشی حق ندارد کالای بدون کد شناسایی خرید و اقدام به فروش آن بکند چراکه این اقدام غیر قانونی است.

طبق آمار رسمی از اتحادیه طلا و جواهر، در تهران حدود ۱۷۰۰ تولیدکننده طلا و جواهر از اتحادیه کد شناسه تولید دریافت کرده اند، ولی تنها ۳۰۰ واحد از این تعداد دارای پروانه کسب هستند، چرا که اکثریت تولیدکنندگان در واحد‌های غیرتجاری محدوده بازار که عملاً سکونتی وجود ندارد برای فعالیت‌های تولیدی از آن استفاده می‌کنند، ساکن هستند.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.