نقش کلیدی ATM در دسترسی به پول نقد

بسیاری از کشورها در سال 2021 شاهد کاهش تعداد خودپردازها بوده‌اند، زیرا در سال 2021، پرداخت‌های بدون پول نقد نقش بیشتری پیدا کرد، اما با پایان تاثیرات گسترده کرونا، حالا توسعه‌دهندگان ATM تلاش‌های خود را برای توسعه خدمات ATM آغاز کردند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ تحقیقات جهانی خودپرداز نشان می‌دهد که تعداد دستگاه‌های خودپرداز در سراسر جهان در سال 2021 با 2 درصد کاهش به 3.1 میلیون دستگاه رسید.

نقش کلیدی ATM در دسترسی به پول نقد

سال 2021 سال باثبات‌تری نسبت به سال 2020 بود، زیرا اکثر کشورها دوره‌های بدون قرنطینه را سپری کردند. این شرایط مساعد باعث شد که برخی از توسعه دهندگان ATM، برنامه‌های توسعه قطع شده را دوباره در دستور کار قرار دهند.

در همین مسیر، در سال 2021، ایالات متحده آمریکا و هند، کشورهایی که به ترتیب دارای دومین و سومین تعداد دستگاه‌های خودپرداز هستند، هر دو شاهد افزایش ATM بودند.

IADها رهبری تغییر را بر عهده می‌گیرند

این تحقیق نشان می‌دهد که توسعه دهندگان مستقل خودپرداز (IAD) نیروی محرکه افزایش بازارهای خودپرداز ایالات متحده و هند هستند.

IADهای ایالات متحده دستگاه‌های خودپرداز تعطیل شده بخاطر کرونا را دوباره راه‌اندازی کردند و برای راه اندازی ATMهای بانک‌ها وارد مشارکت‌های جدیدی شدند.

در هند این توسعه دهندگان، شبکه های خود را به مناطق روستایی بیشتری گسترش دادند و به مشتریان جدید دست یافتند. در سطح جهانی نیز تعداد دستگاه های خودپرداز مستقل 5 درصد افزایش یافت.

هند، ارائه دهندگان ATM را وادار کرد تا توسعه خدمات ATM را دنبال کنند. سیاست‌های افزایش خدمات بانکی نیز باعث رشد قوی ATM در جاهای دیگر شده است، به ویژه در بازارهای در حال توسعه از جمله بنگلادش، مصر و فیلیپین؛

نقش کلیدی ATM در دسترسی به پول نقد

ترجیح مشتریان برای پرداخت‌های دیجیتال بیشتر است

تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 60000 دستگاه خودپرداز در سراسر جهان در سال گذشته حذف شدند.

دو سوم کشورهایی که به تفصیل مورد بررسی قرار گرفتند، از جمله کشورهای اروپای غربی، تعداد ATMهای خود را کاهش دادند. زیرا پس از دو سال تشویق به اجتناب از پرداخت با پول نقد برای جلوگیری از شیوع کرونا ، ترجیح مشتریان برای استفاده از پرداخت‌های کارتی و دیجیتالی بیشتر شده است.

این بحران همچنین بسته شدن شعب بانک‌ها را تسریع کرد، زیرا بانک‌ها خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه دادند و شعبه‌ها را تعطیل کردند و تعداد دستگاه‌های خودپرداز در شعب را کاهش دادند.

چین که بیش از هر کشور دیگری محل قرارگیری دستگاه‌های خودپرداز جهان است، همچنان به حذف تعداد زیادی دستگاه ادامه می‌دهد.

برزیل و روسیه نیز شاهد کاهش قابل توجهی خودپرداز بودند و به سمت پرداخت موبایلی و کاهش شبکه شعب بانکی رفتند.

نقش کلیدی ATM در دسترسی به پول نقد

واریز سلف سرویس و کش ریسایکل رایج‌تر می‌شود

این تحقیق پیش‌بینی می‌کند که در دنیا بین پایان سال ۲۰۲۱ تا پایان ۲۰۲۷ به میزان ۵ درصد  تعداد ATMها کاهش خواهد یافت و برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ به کمتر از ۳ میلیون دستگاه خودپرداز خواهد رسید.

با کاهش تقاضا برای پول نقد، ارائه دهندگان ATM در بسیاری از کشورها ناوگان خود را منطقی می‌کنند و شبکه ATM را با دستگاه‌های کمتر اما کاربردی تر، به ویژه آنهایی که اسکناس را می‌پذیرند و مجدد در چرخه برداشت می‌گذارند، بهینه می‌کنند.

در سطح منطقه‌ای، تنها خاورمیانه و آفریقا و آمریکای لاتین پس از سال 2022 شاهد افزایش تعداد دستگاه‌های خودپرداز خواهند بود که عمدتاً توسط مصر و مکزیک هدایت می‌شود. هدف ارائه دهندگان در هر دو کشور گسترش کانال‌های بانکی فیزیکی و تقویت دسترسی سراسری به پول نقد است.

روآن بریج، که تحقیقات خودپرداز RBR را رهبری می‌کند، می‌گوید: «سال اول همه‌گیری کرونا زمان بسیار نامشخصی برای ارائه‌دهندگان دستگاه‌های خودپرداز بود چون در آن مدت با توقف استراتژی‌های توسعه، برخی از دستگاه‌های خودپرداز به‌طور موقت برداشته شدند.

در حالی که بازار در همه جا در سال 2021 رونق پیدا نکرد اما اشتهای بیشتری برای نصب‌های دستگاه‌های جدید وجود داشت. این تضادها در آینده همچنان برجسته خواهند بود و در حالی که برخی کشورها شاهد کاهش تعداد خودپردازها به نفع پرداخت های دیجیتال و بانکداری خواهند بود، برخی دیگر از کشورها همچنان در حال ایجاد کانال های سلف سرویس و دسترسی به پول نقد هستند.

 

منبع paymentscardsandmobile
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.