پنج روند که چهره تحول دیجیتال را در سال ۲۰۲۲ تغییر می‌دهند

دوران تحول دیجیتال فرا رسیده و به همراه آن، نوآوری‌های بی‌شماری برای شرکت‌ها پدید آمده است. بیماری همه‌گیر نشان داد که شرکت‌ها به سازگاری و تسریع در پذیرش فناوری‌های نوظهور نیاز دارند. کسانی که به تحول نیاز ندارند و به شیوه‌های قدیمی کسب وکار تکیه می‌کنند، حذف می‌شوند. برای آنکه در این عرصه به شدت در حال تغییر، سازمان‌ها بتوانند در دور رقابت باقی بمانند، باید به سرعت استراتژی‌های خود را هماهنگ سازند و تغییراتی را که به احتمال زیاد تاثیر قابل‌توجهی بر تجربه مشتری می‌گذارد بپذیرند. یعنی در صدر تازه‌ترین روندهای تحول دیجیتال قرار گیرند.

مترجم: علی پورقاسمی

منبع: Forbes

همیشه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه تغییراتی پابرجا می‌مانند و کدام یک از بین می‌روند. اما به نظر می‌رسد که چند روند، آینده تحول دیجیتال را شکل خواهند داد. روندهایی مانند فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تا زیرساخت‌های مبتنی بر رایانش ابری، روندهایی هستند که در حال حاضر بر نحوه تعامل کسب و کارها با مشتریان و یکدیگر تاثیر می‌گذارند. در این متن می‌خواهیم به پنج مورد از هیجان‌انگیز‌ترین روندهای تحول دیجیتال که آینده کسب وکار را شکل می‌دهند و چگونگی کمک آنها به رشد کسب و کار در سال ۲۰۲۲ نگاهی بیندازیم.

۱- فناوری رایانش ابری: رایانش ابری سال‌هاست که در حال پیشرفت بوده و سرانجام به موفقیت رسیده است. شرکت‌ها تمرکز خود را از مراکز داده درون سازمانی، به خدمات رایانش ابری تغییر می‌دهند که سبب تحول دیجیتالی بزرگی برای مشاغل در سراسر جهان می‌شود.

رایانش ابری روش کار شرکت‌ها را دگرگون کرده و آنها را قادر می‌سازد هرگاه که بخواهند در هر نقطه از جهان به داده مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. این فناوری به کارکنان اجازه می‌دهد که بدون نیاز به سفر یا صرف هزینه برای زیرساخت‌های فیزیکی به شکلی کارآمدتر کار کنند و در پروژه‌ها همکاری داشته باشند. رایانش ابری همچنین نگهداری مقادیر زیادی از داده‌ها به شیوه‌ای ایمن و در صورت نیاز، دسترسی به آنها را از راه دور آسان‌تر می‌کند.

۲- مدل کار ترکیبی: شرایط جدید پس از کرونا، شیوه کار را با تغییر پارادایم مهمی روبه‌رو کرده است. سازمان‌ها برای سازگاری با شرایط این دوران در حال تغییر، باید چابک و انعطاف‌پذیر باشند. پدیده کار ترکیبی در حال گسترش است، یعنی شیوه‌ای که کارکنان می‌توانند دورکاری در خانه یا کار در دفتر کار خود را انتخاب کنند. نتایج نظرسنجی که توسط موسسه گالوپ انجام شد، نشان داد که «۵۴درصد از کارکنانی که دست کم برخی اوقات دورکاری می‌کنند تمایل دارند که در حالت مطلوب، زمان خود را بین دورکاری از خانه و کار در محل کار تقسیم کنند و به شکل ترکیبی کارکنند.» جای تعجب نیست. چون مدل کار ترکیبی همچنین می‌تواند به کارکنان امکان دهد که در زمانی که بیشترین بازدهی را دارند، کار کنند. صبح، بعدازظهر یا اواخر شب.

۳- سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی در حال رونق یافتن است. همراه با آغاز بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای افزایش توان بیشتر ابزارهای بازاریابی و فروش، افزایش شمار بازاریابانی را شاهدیم که این فناوری‌ها را به عنوان بخشی از استراتژی تحول دیجیتال خود اتخاذ می‌کنند. به عنوان مثال، ثابت شد که به هنگام ایجاد تجربیات محتوای اختصاصی، هوش مصنوعی برای صرفه‌جویی در وقت بسیار ارزشمند است.  انتظار می‌رود که تمایل به کارآمدی بیشتر، شرکت‌ها را به خودکارسازی وظایف برای بهبود بهره‌وری سوق دهد. بر اساس نتایج نظرسنجی که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، اولویت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای ۷۶‌درصد از سازمان‌ها، اولویت مهم‌تری نسبت به دیگر راه‌حل‌های فناوری اطلاعات بوده‌اند.

۴- سیاست‌های شفاف حفظ حریم خصوصی: یکی از مسائل مهم زندگی دیجیتالی، موضوع نشر اطلاعات شخصی است. این اطلاعات مواردی چون نشانی خانه، ایمیل، جزئیات کارت بانکی و الگوهای رفتاری را در برمی‌گیرند. به همین دلیل، حریم خصوصی و حفاظت از آن به نگرانی فزاینده‌ای در میان کاربران فناوری دیجیتال تبدیل شده است. شفافیت فقط به سود کاربران نیست. بلکه به شرکت‌ها نیز کمک می‌کند تا در مورد اقداماتشان صادق باشند. به عنوان مقال، خط‌مشی رازداری فعلی گوگل سندی شفاف است که به تمام شیوه‌های گردآوری داده‌ها و نحوه استفاده از آنها برای توسعه تبلیغات اختصاصی و ارائه خدمات بهتر به کاربرانش می‌پردازد. در نتیجه، کاربران کمتر احساس می‌کنند که فریب خورده‌اند و بیشتر مطلع می‌شوند.

۵-فناوری بلاک‌چین، NFT‌ها و متاورس: بیشترین ارتباط فناوری بلاک‌چین تاکنون با ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین بوده است. بااین حال در بسیاری از شیوه‌های دیگر به‌ویژه در کسب وکار استفاده می‌شود. اساسی‌ترین وعده بلاک‌چین، افزایش امنیت از طریق سوابق تغییر‌ناپذیر آن است. اما این فناوری برای نحوه مدیریت زنجیره‌های تامین، کار با شرکا ومدیریت معاملات و قراردادها پیامدهایی نیز دارد. سال گذشته، انفجاری از توکن‌های غیر‌قابل تعویض (NFT)‌ها رخ داد.

کلکسیون دیجیتالی منحصر به فردی که می‌توان آنها را مانند هر دارایی دیگر خرید و فروخت. امروزه اگرچه NFT‌ها عمدتا در زمینه‌های هنر و بازی‌های دیجیتال متمرکز شده‌اند، ولی برای انواع چیزها مانند املاک، سهام، اوراق قرضه یا حتی حقوق مالکیت داده نیز استفاده می‌شوند.

 رهبری پروژه تحول موفق

فناوری بلاک‌چین تحول دیجیتال را ممکن می‌سازد، اما نمی‌توان بدون بهره‌مندی از تفکر و فرآیندهای مناسب، به موفقیت در تحول دست یافت. وجه اشتراک شرکت‌هایی که به اهداف تحول دیجیتال خود دست یافته‌اند به شرح زیر است:

۱-  ماموریت یا چشم‌انداز شفاف: شرکت‌های موفق درباره جایگاه خود در سه تا پنج سال آینده چشم‌اندازی شفاف، و برای دستیابی به آن، نقشه راهی روشن دارند.

۲- قابلیت ایجاد ارتباط: این شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از زیرساختی انعطاف‌پذیر که از نوآوری پشتیبانی می‌کند کارکنان، فرآیندها و داده‌ها را به راحتی به هم متصل کنند.

۳- تجربه‌ای عالی برای مشتری: تجربه مشتری مزیتی رقابتی است. بهترین شرکت‌ها می‌‌‌دانند که نقاط تماسی که برای مشتریانش مهم‌تر است را چگونه شناسایی کنند و بر سطحی فراتر از انتظار مشتریان تمرکز کنند.

۴ – سرعت: با توجه به شتاب کسب و کار، شرکت‌ها باید در فناوری‌‌‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که به آنها امکان می‌دهد سریع‌تر از همیشه کار کنند. با ابزار مناسب می‌توان فرآیند‌های دستی را خودکار و چرخه فروش را کوتاه و محصولات را سریع‌تر از رقبا تحویل داد.

۵ –  نوآوری دیجیتال: در قلب همه شرکت‌های موفق فرهنگ قوی نوآوری نهفته است. در دنیای امروز، شرکت‌ها باید در حالی که پیوسته برای برآورده ساختن نیازهای بازار می‌کوشند، به‌طور مداوم راه‌هایی برای متمایز ساختن خود از دیگران نیز بیابند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.