اطلاعیه بیمه مرکزی در خصوص مباحث اخیر سوئیچ بیمه
این اطلاعیه به دنبال واکنش فعالان صنعت بیمه و بعد از بیانیه رسمی انجمن فینتک در اعتراض به اجرای پروژه سوییچ بیمه مرکزی و انحصار آن به شرکتی خصوصی از زیرمجموعه سنحاب منتشر شده است.
اطلاعیه بیمه مرکزی در خصوص مباحث اخیر سوئیچ بیمه
در این اطلاعیه آمده است: «بیمه مرکزی همواره از فعالیتهای دانشبنیان، فناورانه و نوآورانه که سبب ارتقای کارائی فرآیندهای بیمهگری، تسهیل خدماترسانی به مردم، کاهش هزینهها و گشودن مسیرها و چشماندازهای نو پیش روی صنعت بیمه باشد حمایت نموده و در آینده نیز حمایت خواهد کرد. در همین راستا به منظور نظارت بر فرآیند تعامل میان بیمهگران، بیمهگذاران و کارگزاران و تأمین صحت، شفافیت و امنیت اطلاعاتی که میان آنها مبادله خواهد شد و همچنین پایش حقوق بیمهگذاران، ایجاد سوئیچ بیمه بر اساس ماده ۵۱ آئیننامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل مربوط در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفت.»
بر اساس ماده ۵۱ آییننامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل آن، از تاریخی که بیمه مرکزی تعیین خواهد کرد تبادل اطلاعات کارگزاران برخط با بیمه مرکزی، مؤسسات بیمه و نمایندگان آنها صرفاً از طریق سوئیچ بیمه انجام میشود و مسئولیت طراحی و اداره سوئیچ بیمه بر عهده بیمه مرکزی است که خدمات زیر را ارائه میدهد:
۱) دریافت APIهای استعلام نرخ و شرایط بیمهنامه، فرآیند صدور بیمهنامه و دریافت و واریز حق بیمه به حساب مؤسسه بیمه از نرمافزار بیمهگری مؤسسات بیمه.
۲) دریافت APIهای استعلام اطلاعات پایه و سوابق بیمهای مورد بیمه، اطلاعات فردی/حقوقی بر مبنای کد ملی/شناسه ملی متقاضی خدمات بیمهای، اطلاعات پایه خودروها و … از سامانه سنهاب بیمه مرکزی.
بنابراین آنچه در ارتباط با سوئیچ بیمه اتفاق افتاده آن است که بیمه مرکزی صرفاً به وظیفه قانونی خود عمل کرده و هیچگونه قصد انتفاع از سوئیچ بیمه در میان نیست و ایجاد انحصار برای شرکتی خاص و نظایر آن موضوعیت ندارد و مطرح نیست. اهل فن و دستاندرکاران صنعت بیمه میدانند که سوئیچ بیمه صرفاً نقش هاب را دارد و محلی برای تمرکز اطلاعات نیست و صرفاً تسهیلکننده و برقرارکننده ارتباط بین ذینفعان گوناگون فرآیندهای توزیع برخط بیمه است. همچنین سوئیچ بیمه امکان ارائه سایر خدمات و تسهیلات به کارگزاران، مؤسسات بیمه و نمایندگان آنها و ایجاد امکان نظارتهای هوشمند از سوی نهاد ناظر بر فعالیتهای صدور و توزیع بیمه را فراهم میکند.»
از آنجا که سوئیچ بیمه از یک طرف به شرکتهای بیمه متصل است و از طرفی به سامانه سنهاب بیمه مرکزی، لذا طراحی و پیادهسازی و نگهداری آن باید از طریق شرکتهای مورد تأیید و اعتماد بیمه مرکزی که برای تضمین پایداری ارائه خدمات تحت کنترل این نهاد هم باشند انجام شود.
هدف قانونگذار و بیمه مرکزی از سوئیچ بیمه، ایجاد سازوکار نظارت هوشمند بر فضای کسب و کار فناورانه بیمهای، ایجاد بستر تبادل اطلاعات و شکلدهی به اکوسیستم دیجیتال صنعت بیمه و در دسترس قرار دادن سرویسهای سودمند و ارزش افزوده برای المانهای اکوسیستم و فراهم نمودن شرایط برای تحقق Open Insurance است. سوئیچ بیمه، سرویسهای پایه مورد نیاز فعالان صنعت بیمه را از بانکهای اطلاعاتی مهم کشور که در اختیار سازمانها و صنایع بیرون از صنعت بیمه است و همچنین اطلاعات درون صنعت بیمه و شرکتهای بیمه تأمین و به سادگی و سهولت در اختیار کسب و کارهای الکترونیک و کارگزاران برخط و شرکتهای بیمه فناور قرار میدهد و ارتباط بین شرکتهای بیمه و شرکتهای کارگزاری برخط و بیمه فناور را میسر میسازد. صدور و ارائه خدمات بیمهای، نیازمند استعلامهای متعدد از بانکهای اطلاعاتی مختلف است که توسط سوئیچ بیمه بهطور متمرکز و یکجا در دسترس خواهد بود.»
این سوئیچ وظیفهای برای تجمیع اطلاعات بهخصوص تراکنشهای مالی ندارد و عملیات مقایسهگری انجام نخواهد داد و تسهیلکننده و برقرارکننده ارتباط بین کارگزاران و شرکتهای بیمه بوده و موانع اساسی موجود بر سر راه عملیات شرکت های دانش بنیان و فناورمحور را رفع میکند و موجب شفاف سازی فرایند ارتباط بین بیمهگزاران و شرکتهای بیمه خواهد شد. بنابراین تأکید مینماید کسب و کارهای آنلاین نگران فعالیت و عملکرد سوئیچ بیمه نباشند زیرا نه تنها انحصاری در خدمات آنلاین ایجاد نمیشود، بلکه سرویسهای این سوئیچ رایگان و یا با کمترین هزینه در اختیار ذینفعان قرار خواهد گرفت.»
روابط عمومی بیمه مرکزی در پایان از تشکلها و ذینفعان مختلف خواسته است «به پیشداوریها و اطلاعات و اخبار ناقص توجهی نداشته و به آن دامن نزنند تا فضای کسب و کار صنعت بیمه به دور از تنش و با آرامش روند رو به رشد خود را طی کرده و در خدمت مردم عزیز ایران باشد.»