آیین‌نامه تأسیس و فعالیت شرکت‌های اینشورتک تصویب شد

بیمه مرکزی آیین‌نامه تأسیس و فعالیت شرکت‌های فناور بیمه‌ای را تصویب و ابلاغ کرد؛ به‌گفته معاون توسعه بیمه مرکزی؛ انتظار می‌رود با تأسیس و شروع فعالیت شرکت‌های فناور بیمه‌ای، در صنعت بیمه امکان عرضه خدمات بیمه‌ای با قیمت تمام‌شده پایین‌تر فراهم شود.

آیین‌نامه تأسیس و فعالیت شرکت‌های فناور بیمه‌ای در شورای‌عالی بیمه تصویب و از سوی رئیس‌کل بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه ابلاغ شد.

شرکت فناور بیمه‌ای، شرکتی است که با استفاده از فناوری و نوآوری در راستای اهدافی مانند کاهش هزینه، کشف و پیشگیری از تقلبات، افزایش شفافیت، سهولت دسترسی و افزایش منفعت بیمه‌گر، مطلوبیت بیمه‌شده، بیمه‌گذار و ذی‌نفع از طریق بهبود در فرآیندهای عملیاتی بیمه‌گری و با استفاده از طیف متنوعی از فناوری‌ها از قبیل هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، زنجیره بلوک یا کلان‌داده اقدام به ارائه خدمت می‌کند یا محصولات جدید بیمه‌ای را در قالب مدل‌های جدید کسب‌وکار مانند بیمه همتا به همتا، مبتنی بر عملکرد و… عرضه می‌کند.

شرکت‌های اینشورتک

بر اساس ماده (9) آیین‌نامه «حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه اقتصاد» (مصوبه شماره 88360/ت59883ﻫ مورخ 1401/05/26 هیئت وزیران)، تکالیفی برای بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است.

یکی از این تکالیف به‌موجب بند 1 ماده مذکور، این است که بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری موظف است طرح تأسیس شرکت‌های فناوری بیمه را تهیه و برای تصویب در شورای‌عالی بیمه، ارسال نماید.

بیمه مرکزی در اجرای تکالیف مذکور، ضمن بررسی کارشناسی موضوع و برگزاری جلسات متعدد با صاحب‌نظران مرتبط از جمله نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت امور اقتصادی و دارایی، سندیکای بیمه‌گران ایران و متخصصین فناوری و اطلاعات صنعت بیمه و ضمن بهره‌گیری از تجارب بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش‌نویس اولیه این موضوع را تهیه کرد و موضوع در دستور کار کمیسیون تخصصی شورای‌عالی بیمه قرار گرفت و در مورخه 1402/10/13 در شورای‌عالی بیمه مطرح شد و به تصویب رسید.

علی بنیادی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین نکات در خصوص این آیین‌نامه، ارائه تعریف دقیق از عبارت «شرکت فناور بیمه‌ای» است، گفت: در این آیین‌نامه، منظور از شرکت فناور بیمه‌ای، شرکتی  است که از فناوری و نوآوری استفاده می‌کند تا؛

    1. به اهدافی مانند بهبود بهره‌وری، کاهش هزینه، کشف و پیشگیری از تقلب‌ها، افزایش شفافیت، سهولت دسترسی دست یابد.
    2. منفعت بیمه‌گر، مطلوبیت بیمه‌شده، بیمه‌گذار و ذی‌نفع را از طریق بهبود در فرآیندهای عملیاتی بیمه‌گری (از قبیل ارزیابی ریسک، فروش و بازاریابی و ارزیابی و مدیریت خسارت) افزایش دهد.
    3. ارایه خدمت بیمه‌ای را با استفاده از طیف متنوعی از فناوری‌ها از قبیل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، زنجیره بلوک یا کلان‌داده متحول نماید.
    4.  محصولات جدید بیمه‌ای را در قالب مدل‌های جدید کسب‌وکار مانند بیمه همتا به همتا و بیمه مبتنی بر عملکرد عرضه نماید.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در تشریح ویژگی‌های این آیین‌نامه گفتاعتبار بخشیدن به فعالیت فناوران در صنعت بیمه و توسعه تعامل اکوسیستم نوآوری کشور با صنعت بیمه؛ صدور مجوز تأسیس پلت‌فرم‌ها (سکوها)ی بیمه‌ای؛ مقررات‌زدایی در مقابل فناوران دارای ایده در صنعت بیمه؛ اتصال بین سندباکس (محیط آزمون)، مرکز نوآوری و نهاد ناظر و شرکت‌های بیمه‌ای و سایر بازیگران؛ توسعه ارائه محصولات نوین بیمه‌ای به‌ویژه محصولات فناورانه و پوشش ریسک‌های نوظهور و ترسیم نقشه راه توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه از مهمترین ویژگی‌های این آیین‌نامه است.

او در ادامه به بیان توضیحات تکمیلی در این خصوص پرداخت و گفت:‌ شروع و گسترش فعالیت شرکت‌های فناوری در هر صنعتی با چالش‌هایی مواجه است و توسعه نوآوری‌ها مستلزم این است که یا مقررات موجود اصلاح شود یا مقررات جدید وضع شود و یا از ظرفیت سندباکس (محیط آزمون) برای حمایت و پشتیبانی از این فعالین استفاده گردد. تجارب راه‌اندازی و تأسیس شرکت‌های فناور بیمه‌ای در دیگر کشورها نیز مؤید اتخاذ رویکرد مذکور است و به این ترتیب این شرکت‌ها نیز نیازمند توجه‌اند و فراهم نمودن بستر مقرراتی مورد نیاز از مهم‌ترین وظایف بیمه مرکزی در این ارتباط به حساب می‌آید.

این مقام مسئول در بیمه مرکزی با بیان اینکه یکی از نکات مهم در رابطه با خدمات بیمه بازرگانی که برای استفاده‌کنندگان از این خدمات واجد اهمیت است، موضوع قیمت خدمات بیمه‌ای است، تصریح کرد:‌ از جمله از مزیت‌های ورود فناوری و نوآوری به هر صنعتی، کاهش قیمت تمام‌شده است. انتظار می‌رود با تأسیس و شروع فعالیت شرکت‌های فناور بیمه‌ای، در صنعت بیمه امکان عرضه خدمات بیمه‌ای با قیمت تمام‌شده پایین‌تر فراهم شود که این مهم ضمن افزایش رقابت در بازار بیمه کشور، به  افزایش کیفیت خدمات بیمه‌ای برای عموم جامعه نیز می‌انجامد.

بنیادی توضیح داد: شرکت‌های فناور بیمه‌ای می‌توانند شرایط دسترسی متقاضیان استفاده از انواع پوشش‌های بیمه‌ای را برای متقاضیان این خدمات تسهیل نمایند. با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در جامعه ما، توسعه فعالیت شرکت‌های فناور بیمه‌ای می‌تواند در زمان خرید پوشش‌های بیمه‌ای و به‌ویژه در زمان پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان بسیار مؤثر و مفید باشد.

او البته این را هم گفت که مزیت فعالیت شرکت‌های فناور بیمه‌ای برای صنعت بیمه بازرگانی نیز قابل توجه می‌باشد چرا که ورود فناوری و نوآوری به صنعت بیمه می‌تواند حوزه‌های اصلی عملیات بیمه‌گری را تحت تأثیر قرار دهد. دستیابی به ارزیابی ریسک دقیق‌تر، بهبود روش‌های فروش و بازاریابی و همچنین تسهیل در فرآیند پرداخت خسارت از جمله این موارد است.

معاون طرح  و توسعه بیمه مرکزی با تأکید بر اینکه علاوه بر موارد فوق، شرکت‌های فناور بیمه‌ای می‌توانند مدل‌های جدید کسب‌وکار در صنعت بیمه را توسعه دهند، ادامه داد: برای نمونه استفاده از ظرفیت بلاک‌چین در صنعت بیمه از جمله حوزه‌هایی است که همگام با کاربرد‌های متنوع آن در دیگر صنایع مالی، می‌تواند صنعت بیمه را نیز متحول کند. هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و کلان‌داده از دیگر حوزه‌های قابل ذکر است که شرکت‌های فناور بیمه‌ای می‌توانند با تمرکز بر آن‌ها خدمات بیمه‌ای متمایز و جدیدی را به عموم مردم کشور عرضه نمایند.

او گفت: از سوی دیگر یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالین این حوزه است. شرکت‌های فناور بیمه‌ای که به‌عنوان یک بازیگر جدید به بازار بیمه معرفی شده است  دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی برای جذب ایده‌های جدید و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است که گامی دیگر در جهت پشتیبانی و حمایت از جوانان و نیروهای خلاق و بادانش محسوب می‌شود، قبلاً دولت در خصوص سکوها (پلت‌فرم‌های) بیمه‌ای نیز اقداماتی را مدنظر داشت که با تصویب این آیین‌نامه فعالیت این شرکت‌های نیز ذیل شرکت‌های فناور بیمه‌ای قرار خواهد گرفت که ان‌شاءالله منشأ خیر برای خانواده صنعت بیمه و مردم عزیز کشورمان باشد.

شرکت‌های اینشورتک

شرکت‌های اینشورتک

شرکت‌های اینشورتک

 

منبع تسنیم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.