آیا حباب نئوبانک‌های دنیا در شرف ترکیدن است؟

دانیال خدابخش، مدیرمسئول؛ کریستوف استگمایر، شریک ارشد Simon Kucher، پیش‌بینی می‌کند که 300 نئوبانک از 400 نئوبانک‌ که امروز وجود دارند، تا پنج سال دیگر وجود نخواهد داشت.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ با توجه به شاخص‌هایی که نشان می‌دهند اقتصاد جهانی در معرض رکود طولانی‌مدت قرار دارد، نگرانی‌هایی در مورد توانایی “نئوبانک‌ها” یا همان” بانک‌های چالش‌گر” برای بقا، به‌ویژه آن‌هایی که صرفاً یا شدیداً به درآمد مبادله‌ای وابسته هستند، مطرح شده است. بنابراین سرمایه‌گذارانی که از خدمات رایگان این نئوبانک‌ها حمایت می‌کنند، نگران شده‌اند و به دنبال طرحی هستند که به سمت یک مدل تجاری سودآور حرکت کنند.

آیا حباب نئوبانک‌های دنیا در شرف ترکیدن است؟

این نئوبانک‌ها تأثیر مثبتی بر صنعت داشته اند. آنها موسسات مالی سنتی را به چالش می‌کشند تا تجربه دیجیتال خود را ارتقا دهند. آنها همچنین دسترسی به خدمات مالی را برای افراد بدون حساب بانکی فراهم کرده‌اند. با این حال، نگرانی‌های زیادی درباره شکست نئوبانک‌ها وجود دارد.

در ادامه گزیده‌ای از مقاله American Banker آمده که علائم هشداردهنده‌ای در مورد نئوبانک‌ها ارائه می‌دهد:

محکوم به زنده ماندن

بر اساس یک مطالعه که اخیراً توسط شرکت مشاوره Simon Kucher منتشر شده نشان می‌دهد که از 400 نئوبانک در جهان، کمتر از 5٪ در حال ورشکستگی هستند. نئوبانک‌های آمریکایی Chime و Varo با مشکلاتی روبرو شده‌اند. Chime حساب‌های مشتریان را به دلیل شک به کلاهبرداری بسته است. Varo  نیز به دلیل اینکه متحمل ضررهای زیادی شده است پول نقد سرمایه‌گذاران را سوزانده است.

علاوه بر این بسیاری از بانک‌های چالش‌گر یا همان نئوبانک‌ها، مانند بسیاری از انواع دیگر فین‌تک‌ها، ارزش سهام خود را بیش از حد ارزیابی کرده‌اند که همه این‌ها احتمالاً باعث توقف حامیان نئوبانک‌ها در شرایط رکود اقتصادی می‌شود.

کریستوف استگمایر، شریک ارشد Simon Kucher، پیش‌بینی می‌کند که 300 نئوبانک از 400 نئوبانک‌ که امروز وجود دارند، تا پنج سال دیگر وجود نخواهد داشت.

همچنین در ایالات متحده، Stegmeier پیش‌بینی می‌کند که برخی از بانک‌های چالش‌گر از کار بیفتند، اما برخی دیگر ادغام می‌شوند و نیازهای نقدینگی و تامین مالی خود را به دلیل ضرورت کاهش می‌دهند.

 

منبع paymentsjournal
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.