از وضعیت بلوبانک تا آمار واریز وجه خودگردان های بانک سامان

امروز ۴شنبه ۲۲ تیرماه، نشست خبری گزارش عملکرد بانک سامان با حضور علیرضا معرفت مدیرعامل این بانک و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

بررسی وضعیت بلوبانک با ۱.۸میلیون کاربر، واریز وجه بالای ۹۵درصدی توسط دستگاه‌های خودگردان، مدیریت بهینه منابع این بانک و هدایت ۶۰ درصد آن به سمت تولید، کاهش مطالبات بانک از ۲۰درصد به ۳ درصد از مهمترین مباحث این نشست بود.

علیرضا معرفت مدیرعامل بانک سامان در این نشست خبری در خصوص خدمات پلتفرم بلوبانک گفت: این اپلیکیشن خدمات مورد نیاز مشتریان را  به صورت تماما الکترونیک و بدون نیاز به مراجعه حضوری در شعبه ارائه می‌دهد، اما تکمیل فرآیندهای آن، مستلزم فراهم شدن بسترهای قانونی و زیرساختی است. البته به این منظور وزارت اقتصاد در سال گذشته چارچوبی را تهیه و ابلاغ کرده که بخشی از دستورالعمل‌های آن اجرایی شده و بخشی هم در دست انجام است، از این رو اگر این موضوع به لحاظ قانونی و شفاف اجرا شود، ادامه مسیر آن آسان خواهد بود.

مدیرعامل بانک سامان با اشاره به تاکید مقام‌های ناظر از جمله بانک مرکزی بر روند فعالیت‌های این اپلیکیشن، اظهار کرد: در رابطه با بلوبانک تلاش بانک سامان بر این است که گام‌های خود را به گونه‌ای بردارد تا مسائل و مشکلاتی را به طور ناخواسته ایجاد نکند. این بانک خود را به تبعیت از دستورات مقام ناظر ملزم دانسته و به نظر می‌رسد به تدریج شناخت بیشتری نسبت به موضوع بلوبانک در بین همه مسئولان بانک سامان، بانک مرکزی و مقامات قانون‌گذار ایجاد شده و فضا به سمتی برود که با استانداردهای بین المللی منطبق شود، هرچند که هم اکنون نیز فاصله چندانی با این استانداردها نداریم.

خدمات بلوبانک فراتر از موبایلت است

وی در پاسخ به سوال عصر بانک در مورد اینکه آیا توسعه بلوبانک موازی کاری با موبایلت بانک سامان نیست نیز خاطرنشان کرد: موبایلت اپلیکیشنی است که به منظور ایجاد بستری برای سهولت مشتریان در سطح خدمات خُرد و روزمره بانکی راه اندازی شده تا برای انجام آن نیازی به مراجعه حضوری به شعب نباشد، اما بلوبانک فراتر از این موضوع فعالیت دارد.

از وضعیت بلوبانک تا آمار واریز وجه خودگردان‌های بانک سامان

معرفت در رابطه با آمار خدمات سلف سرویس و  غیرحضوری این بانک نیز بیان کرد: یکی از برنامه های استراتژیک چهار ساله بانک سامان ارائه خدمات در درگاه های الکترونیکی و مجازی شدن موضوع واریز، برداشت و انتقال وجه بوده که خوشبختانه نتیجه مطلوبی داشته است. برای نمونه در حال حاضر به طور میانگین  عملیات واریز وجه از طریق دستگاه های خودگردان بانک سامان حدود ۹۵ درصد است که گاها تا ۹۸ درصد هم افزایش پیدا می‌کند.

تعداد کارت های مسدود شده به یک درصد هم نمی رسد

وی در رابطه با موضوع مسدود شدن کارت های بانک سامان در هفته اخیر نیز اظهار کرد: ارگان‌های مختلفی مانند بانک مرکزی، پلیس امنیت فضای مجازی، بخش مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد، بخش مبارزه با قمار در دادگستری و دیگر بخش‌ها بر فرآیند فعالیت شبکه بانکی نظارت دارند که به محض شناسایی تراکنش مشکوک با دستور مقام قضایی حساب‌ها را مسدود می‌کنند و مسدود‌سازی کارت‌های بانک سامان هم به این دلیل انجام شده که البته تعداد کارت‌های مسدود شده به یک درصد هم نمی‌رسد.

رشد ۲۰۰ درصدی بانک سامان مرهون استراتژی ۴ ساله است

مدیرعامل بانک سامان در بخش دیگری از این نشست خبری، رشد ۲۰۰ درصدی این بانک را مرهون برنامه استراتژی ۴ ساله عنوان کرد و گفت: بر اساس این برنامه بانک سامان در سال ۱۳۹۶بر روی بخش‌های درآمدزا و غیردرآمدزای خود با تفکیک آن تمرکز کرده و برای هر یک از آنها برنامه ای جداگانه در نظر گرفته است، بر همین اساس این بانک با انجام اقداماتی مطالبات معوق و مشکوک الوصول را پرداخت کرده و ضمن جلوگیری از ورود مطالبات جدید، موجب تغییر چارت سازمانی شده است. در بخش درآمدزای بانک سامان هم سعی شده تا ضمن کنترل قیمت تمام شده منابع بانک به افزایش نسبت مصارف به منابع پرداخته شود، به همین دلیل برنامه های متعددی از جمله ارائه خدمات الکترونیکی به مشتریان ارائه داده تا همکاران در شعب وقت بیشتری را برای پرداختن به حوزه مصارف بانک در امر پرداخت تسهیلات، گشایش اعتبارات اسنادی داخلی، حواله های خارجی، ضمانت نامه ها و خدمات پیدا کنند که نتیجه آن در پایان سال ۱۴۰۰ به ثمر نشست و نشان از درک صحیح این موضوع توسط همکاران بانک داشت. به این ترتیب بانک سامان موفق شد درآمدها را بدون رشد مطالبات و بخش غیردرآمدزا افزایش دهد.

کاهش مطالبات بانکی سامان به زیر ۳ درصد

معرفت در خصوص وضعیت مطالبات معوق بانکی نیز توضیح داد: اگر این مطالبات را با ۴ سال گذشته قیاس کنیم، علی رغم تلاطمات اقتصادی نه تنها نسبت آن کاهش پیدا کرده، بلکه قدر مطلق عددی آن هم پایین است. باید دانست زمانی که نسبت مطالبات کاهش پیدا کند، مبلغ مطالبات می تواند ثابت مانده یا رشد کند، از آن طرف حجم تسهیلات پرداختی افزایش یافته و نسبت مطالبت کاهش یابد. در حال حاضر علاوه بر اینکه این موضوع اتفاق افتاده، عدد مطالبات بانکی هم کاهش پیدا کرده و نسبت امروز آن به زیر سه درصد رسیده است.

مدیرعامل بانک سامان توجه به تامین مالی تولید را از جمله برنامه های هیات مدیره این بانک  عنوان کرد و گفت: به طور سالانه سیاست‌های کلی برای حمایت از تولید از طرف حاکمیت و دولت در نظر گرفته می شود که بانک سامان نیز در سال ۱۴۰۰ توانست ترکیب پرتفوی اعتباری بانک را با هدف تخصیص ۶۰ درصد سبد اعتباری آن به بخش تولید تغییر دهد، در حالی که پیش از این منابع بانک به بخش بازرگانی اختصاص می‌یافت و سهم بخش تولید حدود ۲۰ درصد بود.

بلوبانک رتبه اول را در بین دیجیتال بانک‌ها دارد

مدیرعامل بانک سامان با بیان اینکه بلوبانک با ۱.۸میلیون کاربر رتبه اول را در بین دیجیتال بانک‌های  مختلف ایران کسب کرده است، گفت: با توجه به اقدامات و تمهیدات در نظر گرفته شده، مردم به خصوص افراد آشنا با فضای اینترنت هم از این بانک دیجیتالی استقبال کرده و بیشترین تعداد مشتری به این اپلیکیشن اختصاص دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.