ایران باید سهم خود از صندوق بین المللی پول را دریافت کند

امیررضا اعتمادی، عضو اتاق بازرگانی میگوید: ایران باید سهم خود را از صندوق بین‌المللی پول بعد از 42 سال دریافت کند.

در وضعیت فعلی کشور باید از هر منبع تزریق پول استقبال کرد. ایران به عنوان عضو رسمی صندوق بین‌ المللی پول می تواند برای بار دوم درخواست وام کند اما اینبار باید با برنامه ریزی درست و با کمک وزارت امور خارجه و بانک مرکزی حرف خود را به کرسی بنشاند.

در دولت قبلی برای اولین بار  و پس از ۴۰ سال شاهد درخواست وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول در راستای تأمین امکانات لازم برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا بودیم که متأسفانه با دخالت ها و سیاست های مقامات آمریکایی، نتوانستیم حق طبیعی خود را به عنوان عضو رسمی صندوق بین‌المللی پول دریافت کنیم.

در ماه های اخیر شاهد توسعه روابط در منطقه ، سفرهای مقامات ارشد کشورهای قدرتمند از جمله روسیه و ترکیه و حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور بوده‌ایم که نشانگر اهمیت توان و ظرفیت های اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه و حتی جهان است.
از طرف دیگر شاهد رشد صنعت پتروشیمی و صنایع غیر نفتی و روند سریع بومی سازی به ویژه در دو سال گذشته بوده‌ایم که حاصل آن پیشروی عرضه و تولید حتی بیشتر از تقاضا در بازار جهانی است.

از آنجایی که کشور در مسیر ذخیره نفت و کسب درآمد ارزی از تولید و فروش صنایع پایین دستی و محصولات غیر نفتی قرار گرفته است، هرچقدر منابع مالی بیشتری جهت توسعه روند بومی سازی تزریق شود زودتر به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. از این رو نباید از هیچ فرصتی جهت جذب سرمایه به عبور کنیم.

هدف اصلی تشکیل صندوق بین‌المللی پول ارتقای میزان همکاری مالی، جلوگیری از فقر، کمک به رشد اقتصادی و بازار کار در سطح بین المللی و ایجاد تسهیلات مالی برای کشورهایی که خواستار تنظیم تراز پرداخت‌شان هستند، می‌باشد.

این حق طبیعی ماست، که حتی یک بار هم شده از امکانات صندوق بین‌المللی پول برای تسریع در روند توسعه صنعت و اقتصاد کشور استفاده کنیم.

درحال حاضر بهترین زمان برای تزریق سرمایه جهت توسعه هرچه بیشتر ظرفیت های موجود در کشور است، از این رو نباید ظرفیت صندوق بین‌المللی پول نادیده گرفته شود و مطمئنا با اقدام درست دولت میتوانیم سهم خود را در بهترین زمان ممکن برای اولین بار از صندوق بین‌المللی پول دریافت کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.