شبکه توزیع محتوا (CDN) الزام یا نیاز برای بانک‌ها؟

شبکه توزیع محتوا یا همان CDN را مانند یک دستگاه خودپرداز در نظر بگیرید. وجود یک دستگاه دریافت پول نقد در هر مکانی باعث می‌شود که سریع و آسان پول دریافت کنید، دیگر نیاز به انتظار در صف‌های طولانی بانک نیست و در بسیاری از مکان‌های مناسب، در دسترس قرار می‌گیرد.

مهسا مصطفی‌زاده، کارشناس بازاریابی و فروش داتین

شبکه توزیع محتوا با نام اختصاری (Content Delivery Network) CDN، مجموعه‌ای از سرورهای توزیع‌‌شده جغرافیایی است که با نزدیک‌ترکردن محتوای وب به محلی که کاربران درخواست می‌دهند، سرعت ارسال محتوای وب را افزایش می‌دهد. مراکز داده در سراسر جهان از حافظه پنهان استفاده می‌کنند، فرایندی که به طور موقت، کپی فایل‌ها را ذخیره می‌کند تا بتوانید از طریق یک سرور در نزدیکی خود به محتوای اینترنتی از یک دستگاه یا مرورگر فعال وب دسترسی داشته باشد. CDNهای محتوایی مانند صفحات وب، تصاویر و ویدئوها را در سرورهای پراکسی نزدیک به مکان فیزیکی کاربران ذخیره می‌کنند. این قابلیت، این امکان را فراهم می‌کند تا کارهایی مانند تماشای فیلم، دانلود نرم‌افزار، بررسی موجودی بانک، ارسال پست در رسانه‌های اجتماعی یا خرید را به‌سادگی انجام دهید، بدون اینکه منتظر بارگذاری محتوا باشید.

خدمات CDN با مدیریت ترافیک شبکه ناشی از ارسال انواع محتوا مانند ویدئو، فایل و… زمان دریافت محتوا را کاهش می‌دهد. CDNها همچنین می‌توانند وب‌سایت‌ها را در برابر عوامل مخرب و نگرانی‌های امنیتی مانند (DDoS) محافظت کنند.

CDN چگونه کار می‌کند؟

ماموریت CDN کاهش تأخیر است؛ منظور، تأخیر آزاردهنده‌ای است که هنگام تلاش برای دسترسی به یک صفحه وب یا جریان ویدئو قبل از بارگیری کامل، کاربر تجربه می‌کند. اگرچه در میلی ثانیه اندازه‌گیری می‌شود اما تاثیر آن  احساس می‌شود و حتی ممکن است منجر به خطای بارگذاری یا وقفه زمانی شود. شبکه‌های توزیع محتوا با کاهش فاصله فیزیکی که محتوا برای رسیدن به کاربر باید طی می‌کند، تأخیر را کاهش می‌دهند. بنابراین CDNها با توزیع گسترده‌تر می‌توانند محتوای وب را سریع‌تر و قابل اعتمادتر ارائه دهند.

شکل زیر کارکرد CDN را به صورت گرافیکی نشان داده است.

 CDN الزام یا نیاز برای بانک‌ها؟

 CDN الزام یا نیاز برای بانک‌ها؟

تکامل CDN

CDNهای تجاری از دهه 90 میلادی وجود داشته‌اند و مانند هر فناوری دیگر که چندین دهه قدمت دارد، آنها قبل از تبدیل‌شدن به پلتفرم امروزی چندین مرحله تکاملی را پشت سر گذاشتند.

به طور کلی، تکامل CDN را می‌توان به سه نسل تقسیم کرد که هر کدام قابلیت‌ها، فناوری‌ها و مفاهیم جدیدی را به معماری شبکه خود معرفی می‌کنند. این سیر تکاملی، شاهد کاهش قیمت خدمات CDN  و در نهایت، تبدیل آن به یک فناوری با بازاری گسترده شده است.

 CDN الزام یا نیاز برای بانک‌ها؟

ممکن است متوجه آن نباشید اما اگر تقریباً هر کاری را به صورت آنلاین انجام داده‌اید، یک CDN احتمالا به شما کمک کرده تا تجربه‌ای سریع، قابل اعتماد و باثبات، داشته باشید.

چه کسانی از CDN استفاده می‌کنند؟

تقریباً همه افرادی که به وب دسترسی دارند از CDN استفاده می‌کنند. ماموریت CDN  ارائه تجربه سریع‌تر و قابل اعتمادتر برای افرادی است که به اینترنت دسترسی دارند. CDN توسط صاحبان محتوا، برنامه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات شبکه استفاده می‌شوند تا این مزایا را به مشتریان خود ارائه ‌دهند.

مزایای CDN چیست؟

CDNها بخش بزرگی از ترافیک اینترنت جهان را حمل می‌کنند. آنها به حل سخت‌ترین چالش‌های ارائه محتوا از طریق اینترنت کمک می‌کنند. کسب‌وکارها از ارائه‌دهندگان محتوای کوچک و متوسط گرفته تا شرکت‌های بزرگ جهان از شبکه‌های توزیع محتوا برای ارائه یک تجربه وب یکپارچه به مشتریان خود استفاده می‌کنند.

CDNها با ارائه راه حل‌هایی برای عملکرد، دردسترس‌بودن، امنیت و هوشمندی، به شرکت‌ها و سازمان‌های برتر دنیا کمک می‌کنند تا تجارت آنلاین را با موفقیت انجام دهند.

همان‌طور که حجم داده‌ها و تراکنش‌های با ارزش بالا در اینترنت همچنان در حال رشد است،  هکرها  نیز به دنبال سوء‌استفاده از آن هستند. حملات توسط عوامل مخرب می‌تواند هزینه های زیادی برای سازمان‌ها داشته باشد. در کنار اقداماتی که توسط افراد مخرب مرتکب شده‌اند، حملات DDoS پرهزینه‌ترین آن‌هاست. در این نوع حملات، تشخیص ترافیک بد از ترافیک واقعی دشوار است، همچنین استراتژی‌های حمله به سرعت در طول زمان تکامل می‌یابند و منابع امنیتی اختصاصی قابل توجهی برای به‌روزماندن نیاز است.

با توجه به نوسانات روزافزون چشم انداز تهدید اینترنت، ایمن‌ سازی وب‌سایت‌ها به کمک CDN نیاز هر کسب و کار آنلاین است. پیشرفته‌ترین شبکه‌های ارائه محتوا، امروزه امنیت اطلاعات را به یک شایستگی اصلی تبدیل کرده‌اند و راه‌ حل‌های منحصربه‌فرد مبتنی بر ابر را ارائه می‌کنند. CDNها باید از ارائه‌دهندگان محتوا و کاربران محافظت نمایند.

CDN بانکی

با توسعه فناوری‌های پیشرفته مانند 5G، هوش مصنوعی و رایانش ابری، بانک‌ها و مؤسسات مالی در حال انتقال عملیات از بانکداری آفلاین سنتی به بانکداری الکترونیکی آنلاین برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان هستند. عملیاتی مانند تراکنش‌های آنلاین، پرداخت آنلاین، معاملات سهام و غیره شامل تعداد زیادی درخواست داده است که باید به طور همزمان در زمان واقعی رسیدگی شود. ماهیت این تراکنش‌های حساس، امنیت شبکه و کیفیت انتقال داده بسیار بالا را برای ارائه یک تجربه قابل اعتماد، ایمن و قابل قبول برای مشتری فراهم می‌کند.

طی چند سال گذشته، مجرمان سایبری موجی از حملات سایبری بسیار هماهنگ را انجام دادند که بسیار پیشرفته‌تر از گذشته بود. شبکه توزیع محتوا سرویس‌های امنیتی پیشرفته و خدمات حفاظت را فراهم می‌کند تا از وب‌سایت کسب‌وکار شما در برابر حملات DDoS محافظت و تداوم کسب‌وکار و امنیت شبکه را با نظارت 24*7 مهیا می‌کند.

تراکنش‌های مالی آنلاین نیازمندی‌های سخت‌گیرانه‌ای برای دسترسی به شبکه و تعامل در لحظه هستند. حتی حداقل میزان تاخیر یا خرابی شبکه می‌تواند نتایج فاجعه‌باری برای مشاغل آنلاین داشته باشد. برای جلوگیری از چنین موقعیت‌هایی با راه حل بانکی و مالی، کاربران نهایی شما از تراکنش‌های آنلاین سریع و ایمن بدون تاخیر لذت خواهند برد.

چرا بانک‌ها از CDN کم استقبال می‌کنند؟

برای موسسات مالی، ارائه یک تجربه بانکی باثبات و مطمئن به مشتریان خود بسیار مهم است، همچنین برای بانک‌ها اهمیت دارد که از وب سایت خود محافظت کنند و خطرات امنیتی اینترنت را کاهش دهند. بنابراین با موفقیت از سیستم در برابر حملات پیچیده محافظت کرده و یک تجربه بانکی پایدار، باکیفیت و امن را به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

عدم آشنایی بانک‌ها و موسسات مالی با قابلیت‌های شبکه توزیع محتوا باعث می‌شود در اولویت‌های طرح‌های آنها قرار نگرفته، استقبال کمتری صورت پذیرد و اولویت بر برنامه‌های توسعه‌ای دیگری باشد، در صورتی که با سرمایه‌گذاری به موقع قبل از وقوع حادثه می‌توان از هزینه‌های آتی تا حدود زیادی پیش‌گیری کرد و بانک‌ها در برابر این خطرات بیمه شوند. در کنار این موارد با توجه به سیر تحول دیجیتال صنعت بانکداری و رقابت وفادارسازی مشتریان، تجربه بهینه سفر مشتری پیش از بیش تاثیرگذار خواهد بود.

منبع داتین
1 نظر
  1. شیوا می گوید

    بسیار واضح و رسا بود. ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.