همه چیز درباره طرح تسهیلاتی دامدار کارت بانک کشاورزی

یکی از راحت‌ترین تسهیلات پرداخت شده توسط بانک کشاورزی، تسهیلات یارانه‌دار دامدارکارت است که با سرعت بالا و وثیقه‌های کم و بازپرداخت سبک در اختیار دامداران قرار گرفته است.

بر اساس آمار تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی، در سه ماهه نخست سال 1401 نسبت به همین مقطع در سال گذشته 72 درصد رشد داشته است.این بانک از ابتدای سال 1401 تا پایان خرداد جمعا 234 هزار و 278 میلیارد ریال تسهیلات به 186 هزار نفر از متقاضیان پرداخت کرده است.

بر اساس این گزارش، بیش از 81 درصد تسهیلات بانک کشاورزی تا این مقطع در زیربخش های مختلف بخش کشاورزی پرداخت شده و الباقی نیز در بخش قرض الحسنه و یا در حمایت از اشتغال آفرینی و بهبود کسب و کار و معیشت هموطنان بوده است. در مقطع یاد شده، تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی نسبت به سال گذشته بیش از 98 هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.

همچنین عملکرد بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات طرح مردمی سازی یارانه‌ها تا تاریخ 2 مردادماه بیش از 81 هزار تسهیلات و حدود 84 هزار میلیارد ریال می‌باشد.

بر همین اساس در راستای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه‌ی یارانه‌ها و برای حمایت از تولید کنندگان و رونق واحد‌های تولیدی دام و طیور، دولت طرحی را با هماهنگی بانک مرکزی به تصویب رساند که طی آن بانک کشاورزی بر اساس معرفی وزارت جهاد کشاورزی،  تسهیلات یارانه دار خرید نهاده‌های دامی را به واحدهای کوچک در قالب دامدار کارت با نرخ سود 10 درصد و به واحدهای متوسط و بزرگتر از طریق سامانه بازارگاه با نرخ سود 12 و 15 درصد پرداخت کند.

اعتبار در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی دراین طرح، بالغ بر 150 هزارمیلیارد ریال است. افزایش سقف اعتباری دامدارکارت از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان، کاهش نرخ سود این تسهیلات از ۱۱ به ۱۰ درصد، تسهیل شرایط اعتبارسنجی و اخذ تضامین و بسیج تمام شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور برای صدور دامدارکارت و پرداخت تسهیلات خرید نهاده‌های دامی، از جمله اقداماتی است که بانک کشاورزی همسو با سیاست‌های دولت و با هدف رونق واحدهای تولیدی دام و طیور و تامین امنیت غذایی کشور در دستور کار قرار داده است.

جزئیات اعطای دامدار کارت

زمان بازپرداخت: از آنجایی که گفته شده ارائه تسهیلات در این فصل سال از اقدامات کوتاه‌مدت محسوب می‌شود، مدت زمان بازپرداخت این وام یک ساله برآورد می‌شود.

بنا به گفته بانک کشاورزی برای اعطای کشاورز کارت به یک ضامن نیاز هست، بنابراین به احتمال زیاد دامدارانی که برای دامدار کارت به بانک مراجعه می‌کنند نیز باید یک ضامن معرفی کنند.

نقدی یا غیرنقدی: این وام در قالب کارت خرید نهاده دامی برای تهیه علوفه، ذرت، کنجاله و جو در اختیار دامداران قرار می‌گیرد. بنابراین اعتبار این کارت قابل برداشت به صورت نقدی نیست و برای خرید خوراک دام استفاده می‌شود. کشاورز کارت نیز به صورت نقدی نبود و کشاورزان باید به تعاونی‌ها مراجعه می‌کردند و کالاهایی مثل سَم می‌خریدند.

مدارک لازم: شناسنامه و کارت ملی، گواهی پلاک هویت گذاری شده و تآیید شده، تائیدیه آخرین واکسیناسیون مورد تائید دامپزشکی، بیمه نامه در صورت موجود بودن و برگ درخواست متقاضی، مدارک لازم برای ثبت نام تسهیلات دامدار کارت است.

متقاضیان دامدار کارت ابتدا به مراکز جهادکشاورزی مراجعه و در صورتی که نام دامدار، در لیست ارسالی از طرف سازمان بود، با داشتن مدارک، جهت ثبت نام در سامانه سیتا اقدام کند.

بودجه پرداخت این کارت‌های اعتباری مبلغ دو هزار میلیارد تومان است و قابلیت تکرار دارد، یعنی دامداران می‌توانند با بازپرداخت این وام دوباره از آن استفاده کنند.

با طرح دامدار کارت بانک کشاورزی، کمک مضاعفی به دامدار شده و سود پایین بازپرداخت آن بهترین مزیتی است که برای فعالان در نظر گرفته شده است. به‌علاوه آسان بودن روال اداری دریافت این وام، ویژگی قابل‌توجهی است که کمترتسهیلاتی را می‌توان این‌چنین دریافت کرد؛ به صورتی که با مراجعه دامدار به اداره جهاد کشاورزی و انجام امور ثبت‌نام، وی سپس به بانک کشاورزی معرفی می‌شود و در قالب دامدارکارت تسهیلات به دامدار اختصاص می‌یابد. در مرحله بعد، دامدار به اماکن مشخص شده از سوی اداره جهاد کشاورزی مراجعه و نهاده خود را با تسهیلات مناسب دریافت می‌کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.