سیستم‌های اعتباری ایران کیش و بانک تجارت کدامند؟

رابطه ما با کارت‌هاي اعتباري بيش از 100 سال قدمت دارد. داستان تکامل کارت اعتباري، از مبدأ اوليه آن تا امروز، داراي پيچش‌ها و چرخش‌هاي جذاب بسياري است.

تحقیق و ترجمه – روابط عمومی شرکت کارت اعتباری ایران کیش

ايده کارت اعتباري از رويه وام دهي تجار آمريکايي در دهه 1800 نشأت گرفت. به سادگي شروع شد؛ بازرگانان اعتباري را به مشتريان قابل اعتماد ارائه کردند و آن‌ها را قادر ساختند که صورت حساب را بعداً پرداخت کنند. گزارش کاغذي از خريدها با شماره حساب و نام تاجر معادل صورت‌حساب کارت بود. در اوايل دهه 1900، چند فروشگاه بزرگ و یک شرکت نفت شروع به صدور نسخه‌هاي کارت‌هاي اعتباري فروشگاه‌ها کردند. اولين کارت صادر شده توسط بانک که مشتريان مي‌توانستند در بيش از يک فروشگاه تجاري از آن استفاده کنند، در سال 1946 توسط بانک ملي Flatbush بروکلين (تحت پوشش بانکدار جان بيگينز) توسعه يافت. از آن زمان، کارت‌هاي اعتباري به آرامي اما با اطمينان راه خود را به زندگي روزمره ما باز کرده‌اند.

کارت‌هاي اعتباري در زندگي روزانه ما

در سال 1950، فرانک مک نامارا، بنيانگذار Diners Club، کارتي همراه با يک پيش‌بيني صادر کرد: اين کارت در تمام رستوران‌هاي نيويورک تجليل شد. مک نامارا و کارت Diners Club او راه را براي ساير صادرکنندگاني که پتانسيل چنين کارت‌هايي را تشخيص دادند، هموار کرد. بانک آمريکا کارت خود را در سال 1958 با يک شيرين کاري تبليغاتي به نام «فرزنو دراپ» معرفي کرد. به گزارش واشنگتن پست، اين بانک 60000 کارت فعال شده با خط اعتباري 500 دلاري را براي عموم مردم در فرزنو، کاليفرنيا ارسال کرد. در سال 1958، امريکن اکسپرس با موجودي کارت اعتباري گردان خود وارد صحنه شد. مدت کوتاهي پس از آن، ويژگي امنيتي نوار مغناطيسي (اختراع شده توسط IBM) به ويژگي اصلي کارت تبديل شد و به افزايش اعتماد آمريکا به کارت‌هاي اعتباري کمک کرد.

ايمن‌تر کردن کارت‌هاي اعتباري: قانون و امنيت

در دهه بعد، قوانين با هدف تنظيم صنعت نوشته شد. در سال 1968، قانون حقيقت و وام ارائه شد و به سرعت قانون کارت اعتباري ناخواسته در سال 1970 به تصويب رسيد. در همان سال، قوانيني براي جلوگيري از شرکت‌هاي کارت اعتباري از اعمال رفتارهاي تبعيض‌آميز که کارت‌هاي افراد را بر اساس نژاد، جنسيت و/يا مذهبي رد مي‌کردند ايجاد شد. همچنين اصلاحاتي که مشتريان را از فعاليت‌هاي کلاهبرداري محافظت مي‌کرد به وجود آمد. در سال 1974، قانون صورت‌حساب اعتباري منصفانه (FCBA) به عنوان اصلاحيه‌اي در قانون حقيقت و وام، به قانون فدرال تبديل شد و از مصرف‌کنندگان در برابر شيوه‌هاي صورت‌حساب ناعادلانه محافظت کرد. سپس در سال 1977، قانون شيوه‌هاي وصول بدهي منصفانه (FDCPA) براي ايجاد حمايت قانوني در برابر شيوه‌هاي وصول بدهي سوء استفاده به تصويب رسيد. از آن زمان، توجه به سمت امنيت معطوف شد؛ در اواسط دهه 1990 فناوري EMV توسط Europay، MasterCard و Visa براي جلوگيري از کلاهبرداري توسعه داده شد. اين فناوري تراشه‌اي را که روي کارت اعتباري قرار دارد قادر مي‌سازد تا از طريق احراز هويت در برابر تقلب‌ها محافظت کند. در اصل، سياست‌هاي امنيتي بين شرکت‌هاي کارت متفاوت بود. اما پس از تشکيل شوراي استانداردهاي امنيتي صنعت کارت پرداخت (PCI SSC)، شرکت‌هاي کارتي سياست‌هاي فردي خود را با PCI DSS – استاندارد امنيت داده‌ها هماهنگ کردند. اولين PCI DSS در سال 2004 و آخرين نسخه در مي‌2018 منتشر شد.

معرفي و پذيرش انبوه کارت‌هاي اعتباري نحوه استفاده و تفکر ما در مورد «اعتبار» و پول خود را تغيير داده است. اما داستان تمام نشده است صنعت کارت اعتباري براي پاسخگويي به نيازهاي مصرف کنندگان و پيشرفت در فناوري به تکامل خود ادامه خواهد داد. فناوري‌هاي کارت‌هاي موجود در حال حاضر به طور فزاينده‌اي توسط بازرگانان و مصرف‌کنندگان مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

اما بايد گفت همانطور که بيشتر زندگي مالي ما به صورت آنلاين انجام مي‌شود، نحوه پرداخت ما براي چيزها به سرعت در حال تغيير است. در 50 سال گذشته، غول‌هاي کارت اعتباري Visa و Mastercard براي فعاليت مصرف کنندگان ضروري بوده اند. اما اين سيستم‌هاي قديمي در معرض تهديد راه‌حل‌هاي جديد و نوآورانه‌اي هستند که به‌طور خاص براي عصر ديجيتال ساخته شده‌اند.

سيستم کارت‌هاي اعتباري براي دنياي قبل از ديجيتال طراحي شده است. اساس آن ايده «واسط مورد اعتماد» است؛ خريدار و فروشنده هر دو مي‌توانند به معامله اطمينان داشته باشند زيرا سيستم کارت به عنوان يک ضامن بين آن‌ها عمل مي‌کند. اين به گسترش عظيم مصرف گرايي جهاني کمک کرد. اما اين سيستم براي دنياي آنلايني طراحي نشده بود که در آن بتوانيم با کليک يک دکمه با يکديگر معامله کنيم.

سيستم‌هاي پرداخت ميدان نبرد نوآوري هستند

AliPay، UnionPay، WeChat Pay، Apple Pay، Google Pay، Cash App… فهرست سيستم‌هاي پرداخت ديجيتال جديد بي‌پايان به نظر مي‌رسد. پي پال اولين مبتکر بزرگ در اين فضا بود که به بيش از 400 ميليون کاربر افزايش يافت. در سال‌هاي اخير، چين رشد چشمگيري در سيستم‌هاي پرداخت مبتني بر اپليکيشن داشته است، به طوري که AliPay در سال 2013 از PayPal به عنوان بزرگترين پلتفرم پرداخت موبايلي جهان پيشي گرفت. سيستم‌هاي پرداخت ديجيتال گامي به سوي «ميانجي‌گري» هستند – اساساً، واسطه‌هايي مانند بانک‌ها و شرکت‌هاي کارت اعتباري را حذف مي‌کنند. کيف‌پول‌هاي ديجيتال نياز به اعتبار و بررسي اعتباري را از بين مي‌برند، زيرا به کاربر اجازه مي‌دهند موجودي برنامه خود را شارژ کند يا برنامه را مستقيماً به حساب بانکي متصل کند. اين به نوبه خود کارمزدهاي بالا را کاهش مي‌دهد، زيرا نياز محدودي به محافظت از تقلب وجود دارد – اگر پولي در حساب وجود نداشته باشد، تراکنش به سادگي انجام نخواهد شد. اين سيستم‌ها همچنين نحوه تجارت خرده فروشان، توليدکنندگان محتوا و ارائه دهندگان خدمات را با مشتريان خود تغيير مي‌دهند. پلتفرم‌هاي مبتني بر برنامه مانند Square و Stripe دريافت پرداخت‌ها را در دستگاه‌هاي تلفن همراه بسيار آسان مي‌کنند و به دليل هزينه پايين ورود، آن‌ها به هر کسي اجازه مي‌دهند تا زماني که اتصال تلفن همراه دارند، در تجارت ديجيتال شرکت کنند.

سیستم‌های اعتباری ایران کیش و بانک تجارت کدامند؟

اما شرکت کارت اعتباری ایران کیش باتوجه به استانداردها و قوانین کشور در زمینه های مختلف، توانسته سیستم پرداخت اعتباری را در کنار انواع کیف پول های آفلاین و آنلاین خود تحقق بخشید ، سیستم های اعتباری که بخش عمده آن با همکاری هایی که با بانک تجارت داشته است تحقق بخشیده .

دارو پرداخت :

این محصول که خدمتی جدید از ایران کیش و بانک تجارت برای صنعت دارویی کشور است در قالب سامانه ای برای مدیریت تعاملات اعتباری بین شرکت های پخش و داروخانه ها پیاده سازی شده است. با این سامانه زنجیره پرداخت در صنعت دارو تکمیل می شود. از جمله مزایای این طرح می توان به حذف کامل چک از چرخه مبادلات دارویی، خرید دین الکترونیکی اسناد توسط بانک و کاهش هزینه های مالی در این صنعت اشاره کرد. بزرگترین مزیت این سیستم حذف چک از چرخه مبادلات است .

ترمه

سیستم پذیرش کیف پول اعتباری ترمه اپلیکیشن بانک تجارت، نخستین بار در فروشگاه رفاه عملیاتی شده است.

دراین روش پرداخت اعتباری، افراد توسط سازمان ها با حد اعتباری مشخص به بانک تجارت و سپس ایران کیش معرفی می شوند و از طریق اپلیکیشن زمرد، کاربران معرفی شده می توانند برای دریافت اعتبار و تسهیلات ثبت نام کنند

در اپلیکیشن بانک تجارت افراد بعد از تشکیل پروفایل دیجیتال و احراز هویت  تصویری غیر حضوری برای ثبت نام اعتبار اقدام می کنند، فرم های مربوطه امضا و شرایط را پذیرفته و کیف پول ترمه اعتباری آن ها به میزان مشخص شده تا اندازه ای که از سوی سازمان مربوطه تعیین شده شارژ خواهد شد و سپس از طریق پایانه های پذیرشگر ترمه اعتباری می توانند اقدام به خرید کنند.

scf

Scfپلتفرمی در جهت تامین نقدینگی زنجیره های تامین است.

این پلتفرم به عنوان یکی از نوآوری های مالی جدید، خدمتی است که فقط موسسات مالی حرفه ای قادر به تامین آن هستند.

Scf به معنای فراهم کردن پول و جریان‌های نقدی جهت انجام فرایندهای مختلف یک سازمان یا شرکت است، جریان مالی که از سوی یک بانک برای زنجیره تامین یک سازمان یا شرکت شکل می گیرد . سازو کار تامین مالی لازم میان بانک با شرکت مذکور(زنجیره تامین) نیاز به زیرساخت های فنی دارد که ایران کیش آن را فراهم کرده است.  این رویکرد حاصل اتحاد مدیریت مالی و مدیریت زنجیره تامین  است. در نخستین گام در راهکار scf ایران کیش، بانک تجارت و ساپکو این پلتفرم را اجرایی کرده اند و شرکت ایران کیش بستر و زیر ساخت تبادل مالی زنجیره تامین ساپکو را از سوی بانک تجارت فراهم کرده است. بانک تجارت جریان نقدینگی لازم برای ساپکورا ایجاد و ساپکو از این نقدینگی بهره می برد. ایران کیش آمادگی این را دارد تا برای سایر بانکها و شرکت ها نیز چنین امکانی را فراهم کند.

ازاین طریق موضوع جریان نقدینگی که یکی از مشکلات اساسی زنجیره تامین است رفع می شود.

منبع شرکت کارت اعتباری ایران کیش
1 نظر
  1. ناهیدخسروی نجف ابادی می گوید

    خدمات همه بانک‌ها وراهکارهای پرداخت در عصر بانک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.